Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å sikre en "Idé"

Shiktu

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i en lengere tid sett at det er et stort behov for et system som er basert på en idé jeg har hatt over en lengere tid. Jeg har snuset litt rundt og det virker som om det ikke er noen like systemer som er ute å går for tiden. Dette er et system som kan kjøre store summer av penger i og som er 100% lovelig. Men jeg har et par spørsmål angående et slikt system.

1. Er det lovelig for meg som er norsk statsboer å opprette en "konto" for et eventuelt firma i et annet land med lavere/annet skatte-system?

2. Er det noen mulighet for meg å "verne" denne Idéen slik at ingen andre kan stjele den og eventuelt bli "gründeren"?

-Jeg vil trenge et par hjelpere til å gjennomføre dette systemet siden det vil ta lang tid. Flere som jobber, kortere tid til dette systemet blir ferdig og klar til bruk. Jeg er redd for å få falske interesser fra personer som bare ønsker å ta Idéen og kjøre "første-mann til mølla". Derfor spør jeg om dette.

3. Og hva er reglene for eventuelt utbetaling? Må personen som får utbetalingen skatte fra sitt lands skatte %, eller det landet kontoen står i sitt skatte %? Litt dårlig formulert men jeg tror dere forstår budskapet.

Takker for fremtidige svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan opprette et selskap i et annet land med en egen norsk avdeling. Men må likevel registreres i b.reg. Dette kalles NUF-selskaper, og det er flere selskaper i Norge som tilbyr å fikse alt dette for deg + stille med sekretær i registreringslandet (krav til at du har sekretær og adresse i registreringslandet). De mest populære landene å registrere NUF i er England (ingen revisorplikt, lavere skatter og ingen krav til aksjekapital) og Malta (ingen revisorplikt, lav skatt, og kun et lite krav til aksjekapital). Disse tilbyderselskapene tar ca 1500 kr/året for å styre dette for deg.

Likevel er det lett å bli forhåndsdømt som kriminell som innehaver av et NUF, så tenk litt på det..

2. Patent du tenker på? Da må oppfinnelsen din være ny og utgjøre en praktisk løsning av et problem. Koster noen tusen i hvert land du ønsker å ha det patentert.

3. Med NUF får du lavere bedriftskatter. Utbytte fra bedrift til deg må du nok skatte "på norsk".

Lenke til kommentar

-Jeg vil trenge et par hjelpere til å gjennomføre dette systemet siden det vil ta lang tid. Flere som jobber, kortere tid til dette systemet blir ferdig og klar til bruk. Jeg er redd for å få falske interesser fra personer som bare ønsker å ta Idéen og kjøre "første-mann til mølla". Derfor spør jeg om dette.

Du kan ikke beskytte en ide. Patenter passer ikke i denne situasjonen.

Når det gjelder ansatte som konkurrenter kan man prøve en såkalt "konkurranseklausul". Det vil si at man inkluderer en klausul i arbeidskontrakten som begrenser hva den ansatte kan gjøre innen samme bransje en stund etter at arbeidsforholdet er over. Men legg merke til at slike kan være vanskelige å håndheve.

( http://www.tekna.no/portal/page/portal/site/aktuelt/vis_aktuelt?p_org=11553&p_document_id=747978

http://www.dinside.no/7584/er-din-konkurranseklausul-ugyldig )

Jeg ville uansett ikke vært alt for bekymret for at andre skal stjele ideene dine. Ideer er det mange av, og de blir gjerne ikke verdifulle før etter at noen har bevist at de virker. Og da ligger du alt godt an.

Lenke til kommentar

Du bør være sikker på at iden din ikke er beskyttet på noen måte.

Jeg må referer til "skaperen" som gikk på TV2 for en tid tilbake.

Der var det en person som hadde en ide på et fysisk produkt som han var sikker på at ingen andre hadde .

Han hadde saumfart alt av oplysninge han kom over og likevel ikke klart å finne ut at det var neon andre som hadde lage et tilsvarende produkt.

Da han kom med i "skaperen" klarte dommerpanelet likevel å finne ut at det var noen andre som hadde patentert den ideen, men ikke satt den ut i produksjon.

I dag er denne iden erstatt av en annen ide

jeg nevner dette siden jeg regner med at iden din også fører til fysiske produkter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...