Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med ny ruter

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har vert og kjøpt meg en ny ruter av typen jensen airlink 59300. Eg kjøpte den for å få et bedre trådløst nett i heimen. Eg koblet den opp slik som var vist og alt funket fint. Eg fikk internett via kabel og det trådløse nettet.

Så tenkte eg at eg skulle endre navnet på nettet og få et passord som var lettere å huske. Eg skrev ned det eg ville ha og trykte OK, Ruteren startet på nytt og eg hadd fortsatt internett. Men problemet er nå at eg ikke får tilgang til ruteren lenger.

Før så skrev eg 192:168.0.1 for å komme meg inn på ruteren og det funket fint. Nå får eg bare en tom side. viss eg opner cmd og skriver inn ipconfig så kommer det opp default gateway 10.0.0.138 som er ruteren mitt internett kommer inn på.

Vet ikke om det har noe å si, men eg har en rutern som leverer internett og en som forsterker signalet. Det eg lurte på er om dere kan hjelpe meg og å få tilgang til min kjære ruter?

Mvh

ReborN^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må resette ruteren, ikke bare restarte den.

Det skulle også være mulig å koble alle kabler fra routeren og koble den direkte på din maskin med kabel. Da kommer du deg inn på den via kabel og kan endre det du vil.

Kom gjerne med litt mer informasjon angående oppsettet. Er det kabel mellom routerene? Hvor står de i forhold til hverandre? Har du slått av trådløsdelen i den gamle routeren? Bruker du den nye routeren som et rent accsesspunkt eller som en router?

Lenke til kommentar
Før så skrev eg 192:168.0.1 for å komme meg inn på ruteren og det funket fint. Nå får eg bare en tom side. viss eg opner cmd og skriver inn ipconfig så kommer det opp default gateway 10.0.0.138 som er ruteren mitt internett kommer inn på.
Håper du ikke brukte den adressen du oppga med kolon i seg: 192:168.0.1

;)

Lenke til kommentar

okay, eg skal forklare litt her. Eg bruker min nye jensen ruter til en accsesspunkt. Eg tok ut kabelen som ga meg internett og var bare koblet opp til min jensen via kabel. Eg prøvde å skrive 192.168.0.1 og eg fikk fortsatt en tom side. Eg opnet cmd for å finne default gateway og den sa at min default gateway var 10.0.0.138 som eg synst var rart siden eg hadde koblet fra den andre ruteren. Eg prøvde 10.0.0.138 men fikk også da en tom side. Så eg har ikke helt peiling på hva som her galt her :-/

Lenke til kommentar

Du må hvertfall greie å resette router i første omgang.

Etter den er resatt, så skal du greie å motta 192.x.x.x fra den.

---------------

Hvis du får til det, så sett den opp med statisk IP 10.0.0.139 og slå av DHCP (LAN).

Deretter lagrer du og koble nettverkskabel fra routermodem til LAN på router (nå aksesspunkt).

Da vil du nå routermodem på 10.0.0.138 og aksesspunkt på 10.0.0.139.

Det er viktig at begge er i samme subnett (10.0.0), for da kan din PC (10.0.0.x) snakke med begge.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

joda, der er en resett knapp bak på ruteren. I håndboken står det at eg skal holde den inne i 5 sec for å resette ruteren til fabrikkinstillingene. Dette har eg gjort, men får fortsatt ingen tilgang til ruteren :-/

Endret av reborn92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...