st.einar Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Jeg sitter på en mengde gamle dias (rundt 10.000), stort sett er alle montert, men jeg har også mange gamle negativer (rundt 4.000). Jeg ønsker å digitalisere disse uten å tape kvalitet, og helst med minst mulig arbeid, da jeg ellers ser for meg at all tid frem til jeg blir pensjonist går med til dette, dvs sikkert 15-20 år. Samtidig bør det ikke koste skjorta, hvilket det vil gjøre dersom jeg lar en fotobutikk ordne dette Det beste ville vært å ha en scanner som kunne kjøre lysbildemagasinene med de monterte diasene, og kanskje en annen som takler de umonterte negativene og de umonterte diasene. Finnes dette? Hvilken oppløsning bør en scanner ha? Finnes det scannere som klarer begge arbeidsoperasjoner? (Jeg går ut i fra at det finnes programvare som "vender" negativene.) Hvilken scanner er å anbefale? Hva menes med at en scanner har en oppløsning på feks. 3600x7200dpi? At den takler 3600 dots pr inch vannrett og det dobbelte loddrett? Jeg har ikke særlig behov for å digitalisere kopier eller forstørrelser, men dersom en gitt scanner takler dette også, er det selvfølgelig et pluss. Jeg håper at noen har spisskompetanse på dette feltet. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Min gamle Epson 4490 tar negativer. Her følger det også med ramme for å plassere negativene inni. Programvaren er ok. Jeg skjønte heller ikke det der med 3600x7200dpi. Det kan muligens bety at 7200dpi er digitalt forstørret. Men det er bare en ren salgsgimmic og er ikke relevant for kvaliteten da det ikke gjenspeiler den virkelige oppløsningen. Og så er det en ting med scannere (har hatt 3). Etterhvert som du har brukt dem en stund, så begynner det å samles støv UNDER glassplaten. Og det vises desverre svært godt på bilder, særlig med høy dpi. Men dette vet jeg: Min gamle Epson var enkel å skru opp undersiden slik at jeg kunne rense glasset. Hvis du skulle velge en Canon scanner, så er det et par ting du må vite: Du MÅ installere programvaren "Silverfast" som følger med. Det er her "alle" funksjonene ligger. Uten denne så får du ikke justert mange parametre, og arbeidsflyten blir mye dårligere. Silverfast opptrer først som en uregistrert shareware. Jeg trodde jeg var blitt lurt, helt til jeg fant serienummeret på etikette til cd-plata til programmet. Så ALDRI kast papir som ligger i eska, uansett hvor lite verdi du tror det har. Sjekk at bryteren "transport mode" (hengelås-symbol) er av. NB: På enkelte scannere er det TO slike. Glemmer du dette risikerer du å ødelegge scanneren. Av programvare, så er det egentlig bare selve driveren og Silverfast som er nødvendig. Det bildeprogrammet som følger med er bare piss for å si det slik. De fleste gratisprogrammer har bedre funksjonalitet enn dette. Eksempler er (Mest avansert først): Gimp, XnView, Irfanview, Faststone Image Viewer. Min første scanner var en HP ettellerannet nummer. Programvaren som fulgte med den var svært "familievennlig" (ingen muligheter for avanserte innstillinger). Men det kan jo ha endret seg med årene. Det er også en stor fordel å velge en printer som bruker LED til bakgrunnsbelysning. Den gamle varianten med glødepære trengte tid på å varme seg opp, noe som gjør at scanneprosessen tar betydelig lengre tid. Dette er de tipsene jeg kan bidra med, eller iallefall det jeg kan huske. Endret 23. januar 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Du har et par krav som ikke går veldig bra sammen. Høy grat av automasjon og høy kvalitet. Scanning av neg/pos film er et håndarbeide. Bra utstyr og god programvare gjør jobben enklere men ikke veldig mye raskere. Jeg brukte Nikon Coolscan 5000 og Silverfast. Hadde slide magasin som tok 50 slides. På umontert ble det striper a 4 eller 6 bilder. Jeg brukte 4-5 måneder på ca 7000 bilder, da jobbet jeg hver helg og mange kvelder. Høy kvalitet gir også mye data. en Tif fil i 4000dpi blir noe slik som 60mb Jeg brukte Lightroom til å justere og konvertere til Jpg for visning. Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Min gamle Epson 4490 tar negativer. Her følger det også med ramme for å plassere negativene inni. Programvaren er ok. Jeg skjønte heller ikke det der med 3600x7200dpi. Det kan muligens bety at 7200dpi er digitalt forstørret. Men det er bare en ren salgsgimmic og er ikke relevant for kvaliteten da det ikke gjenspeiler den virkelige oppløsningen. Og så er det en ting med scannere (har hatt 3). Etterhvert som du har brukt dem en stund, så begynner det å samles støv UNDER glassplaten. Og det vises desverre svært godt på bilder, særlig med høy dpi. Men dette vet jeg: Min gamle Epson var enkel å skru opp undersiden slik at jeg kunne rense glasset. Hvis du skulle velge en Canon scanner, så er det et par ting du må vite: Du MÅ installere programvaren "Silverfast" som følger med. Det er her "alle" funksjonene ligger. Uten denne så får du ikke justert mange parametre, og arbeidsflyten blir mye dårligere. Silverfast opptrer først som en uregistrert shareware. Jeg trodde jeg var blitt lurt, helt til jeg fant serienummeret på etikette til cd-plata til programmet. Så ALDRI kast papir som ligger i eska, uansett hvor lite verdi du tror det har. Sjekk at bryteren "transport mode" (hengelås-symbol) er av. NB: På enkelte scannere er det TO slike. Glemmer du dette risikerer du å ødelegge scanneren. Av programvare, så er det egentlig bare selve driveren og Silverfast som er nødvendig. Det bildeprogrammet som følger med er bare piss for å si det slik. De fleste gratisprogrammer har bedre funksjonalitet enn dette. Eksempler er (Mest avansert først): Gimp, XnView, Irfanview, Faststone Image Viewer. Min første scanner var en HP ettellerannet nummer. Programvaren som fulgte med den var svært "familievennlig" (ingen muligheter for avanserte innstillinger). Men det kan jo ha endret seg med årene. Det er også en stor fordel å velge en printer som bruker LED til bakgrunnsbelysning. Den gamle varianten med glødepære trengte tid på å varme seg opp, noe som gjør at scanneprosessen tar betydelig lengre tid. Dette er de tipsene jeg kan bidra med, eller iallefall det jeg kan huske. Takk for tipsene. Det er en ting jeg funderer svært på; når du scanner flere bilder, feks negativstrimler på flatbed samtididg, får du god nok kvalitet/oppløsning for hvert bilde? Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Du har et par krav som ikke går veldig bra sammen. Høy grat av automasjon og høy kvalitet. Scanning av neg/pos film er et håndarbeide. Bra utstyr og god programvare gjør jobben enklere men ikke veldig mye raskere. Jeg brukte Nikon Coolscan 5000 og Silverfast. Hadde slide magasin som tok 50 slides. På umontert ble det striper a 4 eller 6 bilder. Jeg brukte 4-5 måneder på ca 7000 bilder, da jobbet jeg hver helg og mange kvelder. Høy kvalitet gir også mye data. en Tif fil i 4000dpi blir noe slik som 60mb Jeg brukte Lightroom til å justere og konvertere til Jpg for visning. Jeg sjekket akkurat at Nikon Coolscan ikke lenger er i handelen, dessverre. Dersom man likevel må scanne hvert enkelt bilde for seg, kan da en diaduplikator klare jobben? Feks Soligor med T2-adapter? Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg sjekket akkurat at Nikon Coolscan ikke lenger er i handelen, dessverre. Dersom man likevel må scanne hvert enkelt bilde for seg, kan da en diaduplikator klare jobben? Feks Soligor med T2-adapter? Det er riktig at Nikon Scannere ikke er i salg lengre, men på bruktmarkedet finnes det noen. Det er jo gjerne slik at man har en mengde bilder som skal scannes, når det er gjort har mange ikke bruk for scanneren lengre. Coolscan 5000 har Led lyskilde som tåler mange timer. Reletivt ufarlig å kjøpe slike brukt. Jeg fikk ca det samme igjen som jeg ga for min. Har ingen erfaring med duplikatorer som Soligor. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det beste ville vært å ha en scanner som kunne kjøre lysbildemagasinene med de monterte diasene, og kanskje en annen som takler de umonterte negativene og de umonterte diasene. Finnes dette? Hvilken oppløsning bør en scanner ha? Finnes det scannere som klarer begge arbeidsoperasjoner? (Jeg går ut i fra at det finnes programvare som "vender" negativene.) Hvilken scanner er å anbefale? Hva menes med at en scanner har en oppløsning på feks. 3600x7200dpi? At den takler 3600 dots pr inch vannrett og det dobbelte loddrett? Jeg har ikke særlig behov for å digitalisere kopier eller forstørrelser, men dersom en gitt scanner takler dette også, er det selvfølgelig et pluss. Også flatskannere han ta dias i rammer, bare fire i slengen, men det er da noe. 3600x7200dpi betyr at skanneren har forskjellig oppløsning på høyde og bredde. Det er derfor ikke mulig å utnytte de 7200dpi, i realiteten betyr det at skanneren har en oppløsning på 3600x3600dpi Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Takk for tipsene. Det er en ting jeg funderer svært på; når du scanner flere bilder, feks negativstrimler på flatbed samtididg, får du god nok kvalitet/oppløsning for hvert bilde? Du må stille inn skanneren for hvert bilde du skanner. Skanneren kan likevel skanne alle bildene i én operasjon. Verken kvalitet eller oppløsning blir redusert av den grunn. Det blir slik du stiller inn. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hvis du skulle velge en Canon scanner, så er det et par ting du må vite: [*]Du MÅ installere programvaren "Silverfast" som følger med. Det er her "alle" funksjonene ligger. Uten denne så får du ikke justert mange parametre, og arbeidsflyten blir mye dårligere. Canons egen programvare står ikke noe tilbake for Silverfast. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Canons egen programvare står ikke noe tilbake for Silverfast.??Skal ikke nekte for at det er en bitteliten sjanse for at du har fått en scanner med annen software-pakke enn meg. Legger ikke noe tid i å dokumentere mine påstander, men den programvaren som fulgte med min scanner (Cannon sin programvare, ikke Silverfast) hadde ikke rare justeringsmulighetene for å si det sånn. jeg venter i spenning på begrunnelsen for kommentaren din - og forventer en óg (tatt nikket ditt i betraktning) :!: Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg har slitt ut tre Canon skannere og har fått den fjerde, en 9000, i hus nå nylig. Jeg har såvidt prøvd Silverfast, men synes Canons programvare fungerer bedre for mitt vedkommenede. Der har jeg alle de innstillingsmuligheter jeg føler jeg har behov for og det er lett å stille inn. Hva utenom - manuelle innstillinger - oppløsning - uskarp maske - descreen - histogram - motlyskompensasjon justering av - fargeballanse for alle tre kanaler med muligheter for å legge - kurver - fargemetning for seks kanaler - fargetone - out of gammut både over og under det området som skanneren viser har du behov for? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Jeg håper at noen har spisskompetanse på dette feltet. Jeg kan ikke akkurat si jeg har spisskompetanse på scanning, men har da scannet noen tusen bilder til hobbybruk. Jeg har en Epson 4870 (gammel Epson, nåværende modell er (en del forbedret) V700) og en Nikon LS-5000. Noen kommentarer: - Fulgte med Silverfast (light) og Epson programvare med 4870, personlig synes jeg Epson-programmet fungerer vel så bra. - Ulik oppløsning i to retninger på flatbed skyldes normalt at oppløsningen til sensoren gjelder ene veien og steppermotorens steg den andre veien. Begge tall er helt irrelevante. En flatbed har så unøyaktig mekanisme, flere glassflater lyset skal gjennom osv at reell oppløsing godt kan være under 2000dpi. Personlig scanner jeg gjerne med 3200dpi på 4870, på en V700 ville jeg kanskje gått litt høyere i tilfelle den hadde en bra dag. - Jeg har problemer med scanning av dias i glassrammer. Får newtonringer og andre artefakter. Jeg rammer om til glassløst hvis jeg skal scanne. - Personlig synes jeg det er mye lettere å få gode resultater med en LS-5000 enn en flatbed. V700 er utvilsomt bedre enn 4870, men en flatbed krever normalt mye USM før bildene begynner å ligne output fra LS5000 uten at jeg har gjort noe med bildene. - Sjekk Photo-i for gode scannertester og Scanning 101 for generell scanning tips. - Flere bilder på en flatbed er ikke noe problem, scannersoftwaren detekterer hvert bilde, så kan du justere individuelt og starte en batchscan av alle. På min tar 4870 tar det et par timer (minst) med 24 bilder, 16bit pr kanal, 3200dpi og ICE på. - For beste resultat må hvert bilde justeres før scan, for OK resultat holder det for mange bilder med en autolevels i Photoshop etterpå, eller i scannersoftwaren, eller å kjøre full auto på alt. - Det finnes løsninger for batchscan av monterte dias. Nikon LS-5000 kombinert med SF200/SF210 fungerer rimelig bra, men sliter litt med at noen rammetyper (spesielt papp) kiler seg. Reflecta 5000 scanner rett fra magasiner, men den har jeg aldri prøvd så jeg kan ikke si noe om kvalitet. Kan godt være at det finnes andre tilsvarende modeller også, jeg følger ikke så godt med på scannere lenger. Skulle jeg scannet så mange dias ville jeg prøvd å få tak i LS-5000 med mater eller Reflectaen (eller noe annet tilsvarende). Å scanne 10000 med flatbed er håpløst. Hvis du kun ønsker en "digital oversikt" kan du sette bilene i magasin, fremviser på intervall, et digitalkamera på intervall (eller trykke selv) og ta bilder av de projisert bildene. Så eventuelt scanne de du virkelig må ha i god kvalitet. Av flatbedscannere i dag ville jeg kjøpt Epson V700 (eller V750). Endret 25. januar 2011 av seriksen Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg håper at noen har spisskompetanse på dette feltet. Jeg kan ikke akkurat si jeg har spisskompetanse på scanning, men har da scannet noen tusen bilder til hobbybruk. Jeg har en Epson 4870 (gammel Epson, nåværende modell er (en del forbedret) V700) og en Nikon LS-5000. Noen kommentarer: - Fulgte med Silverfast (light) og Epson programvare med 4870, personlig synes jeg Epson-programmet fungerer vel så bra. - Ulik oppløsning i to retninger på flatbed skyldes normalt at oppløsningen til sensoren gjelder ene veien og steppermotorens steg den andre veien. Begge tall er helt irrelevante. En flatbed har så unøyaktig mekanisme, flere glassflater lyset skal gjennom osv at reell oppløsing godt kan være under 2000dpi. Personlig scanner jeg gjerne med 3200dpi på 4870, på en V700 ville jeg kanskje gått litt høyere i tilfelle den hadde en bra dag. - Jeg har problemer med scanning av dias i glassrammer. Får newtonringer og andre artefakter. Jeg rammer om til glassløst hvis jeg skal scanne. - Personlig synes jeg det er mye lettere å få gode resultater med en LS-5000 enn en flatbed. V700 er utvilsomt bedre enn 4870, men en flatbed krever normalt mye USM før bildene begynner å ligne output fra LS5000 uten at jeg har gjort noe med bildene. - Sjekk Photo-i for gode scannertester og Scanning 101 for generell scanning tips. - Flere bilder på en flatbed er ikke noe problem, scannersoftwaren detekterer hvert bilde, så kan du justere individuelt og starte en batchscan av alle. På min tar 4870 tar det et par timer (minst) med 24 bilder, 16bit pr kanal, 3200dpi og ICE på. - For beste resultat må hvert bilde justeres før scan, for OK resultat holder det for mange bilder med en autolevels i Photoshop etterpå, eller i scannersoftwaren, eller å kjøre full auto på alt. - Det finnes løsninger for batchscan av monterte dias. Nikon LS-5000 kombinert med SF200/SF210 fungerer rimelig bra, men sliter litt med at noen rammetyper (spesielt papp) kiler seg. Reflecta 5000 scanner rett fra magasiner, men den har jeg aldri prøvd så jeg kan ikke si noe om kvalitet. Kan godt være at det finnes andre tilsvarende modeller også, jeg følger ikke så godt med på scannere lenger. Skulle jeg scannet så mange dias ville jeg prøvd å få tak i LS-5000 med mater eller Reflectaen (eller noe annet tilsvarende). Å scanne 10000 med flatbed er håpløst. Hvis du kun ønsker en "digital oversikt" kan du sette bilene i magasin, fremviser på intervall, et digitalkamera på intervall (eller trykke selv) og ta bilder av de projisert bildene. Så eventuelt scanne de du virkelig må ha i god kvalitet. Av flatbedscannere i dag ville jeg kjøpt Epson V700 (eller V750). Takk for alle gode svar og tips! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hvilken nettbutikk scanner best mulig resultat ? Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 her er en link til en magasin skanner som skanner i "god" kvalitet, men ingenting utenom proffe trommelskannere slår coolscan på kvalitet. http://www.scanace.com/product/ps_5000.html samme skanner fåes også fra Reflecta og Braun, jeg har reflecta digitdia 4000, som er forrige generasjon.... bruker den sammen med vuescan programvare og er greit fornøyd, men hvis det er noen dias jeg ønsker ytterligere kvalitet på så bruker jeg nikon coolscan ls 5000 istedenfor.... (joda, jeg har begge deler og jeg har dias, apc, rullfilm modulene til nikon'en....).... Den store fordelen er at denne kan skanne hele magasinet i batch, og den har mulighet for monterte enkeldias i tillegg... filer skannet med 4000 dpi/ppi og 16 bit fargedybde blir i TIF ca 100-140 mb store.... det tar tid da.... snaue 2 minutter pr.dias.... (skantid) eventuelt kan jeg ta jobben for deg mot en grei stykkpris... + pris av lagringsmedie (hhd) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå