Qwseyvnd Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Er det noen programmer som leser BIOS filer i HEX editor eller lignende. Et program som hex-editor leser flash BIOS binær fil, slik at jeg kan modifisere BIOS. Av private grunner. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Programmet PING (Partimage Is Not Ghost) tar ikke bare image av disk/partisjon, men også av bios Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Du kan bruke 'od -x' eller 'strings' hvis du bare skal se på innholdet i fila. Ellers så kan en hvilken som helst editor for å modifisere binære filer brukes til å endre "BIOS-filer", ettersom de er binære filer. Har ikke brukt noe slikt verktøy under Linux, men det finnes noen: beav, bvi, edith, fb, og sikkert flere. NB! Ofte brukes det sjekksummer på BIOS filer. Det betyr at hvis du endrer på noe i fila, så må du regne ut en ny sjekksum og oppdatere denne. Og da må du finne ut hvordan det gjøres først. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Forøvrig fins det editorer der ute for BIOSer av de forskjellige merkene, men vær forsiktig. Især dersom ditt hovedkort ikke støtter BIOS-gjenoppretting. Kan jeg spørre hvorfor i svartsidige du vil modifisere BIOSen? Om det er for å injisere/slette/endre ACPI-tabeller er det gjenre bedre å emulere. Eventuellt bruke verktøy ment for oppgaven. Du er ikke veldig spesifikk i beskrivelsen din, så er vanskelig for folk å komme med detaljert info. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Kan jeg spørre hvorfor i svartsidige du vil modifisere BIOSen? Om det er for å injisere/slette/endre ACPI-tabeller er det gjenre bedre å emulere. Eventuellt bruke verktøy ment for oppgaven.Kan tenkes at noen har et overskudd av hovedkort Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hvis du skal endre Bios er det greieste å ta ut kildekoden. Så kan du kompilere den igjen etterpå. Med linux er det også mulig å laste inn custom bios uten at den ligger på bios chippen. Les mer her: http://lesswatts.org/projects/acpi/overridingDSDT.php Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det er en viss forskjell på ACPI / DSDT og BIOS da. :!: Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Ja, DSDT er den delen av Bios folk kan tenkes å ville endre. ACPI er standarden som moderne bios helst skal følge. Hva er poenget ditt? Dessverre har ikke trådstarter vært særlig meddelsom. Men hvis du eller trådstarter virkelig tenker på å bytte ut hele bios er det nok mye mer fornuftig å titte på coreboot enn å fikle med binutils. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 OK, jeg vil stort sett leke og øve å hacke inn i bios. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det er ingenting å oppnå ved å "hacke" "inn" i BIOS. Absolutt ingenting. (Bortsett fra å sette inn en SLIC-tabell, men det diskuterer vi ikke på dette forumet.) Det eneste man nok vil oppnå ved å "øve å hacke inn i bios" er å korrumpere BIOS, og dermed sørge for at man er majorly fucked med mindre hovedkortet støtter BIOS-gjenoppretting. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Tja, holder å ha to bios chipper av samme type, og det har vel de fleste etterhvert. Coreboot gjengen driver jo på med akkurat dette: http://www.coreboot.org/Welcome_to_coreboot å ta back-up, eller legge inn ny bios gjøres på enklset tenkelige måte med flashrom: http://www.flashrom.org/Flashrom Det er også mulig å hot-swappe bios chipper hvis man har en stødig hånd. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Ja, DSDT er den delen av Bios folk kan tenkes å ville endre. ACPI er standarden som moderne bios helst skal følge. Hva er poenget ditt? Poenget mitt er nettopp det; trådstarter sier at han har lyst til å endre BIOS, men - som du påpeker - dette er det veldig få som gjør, de aller fleste greier seg med å fikse evetuelle problemer i acpi. Dessverre har ikke trådstarter vært særlig meddelsom. Men hvis du eller trådstarter virkelig tenker på å bytte ut hele bios er det nok mye mer fornuftig å titte på coreboot enn å fikle med binutils. Jeg tenker ikke på dette, jeg har bare forsøkt å svare trådstarter på en saklig måte. (Hint: sjekk andre tilsvarende tråder fra denne brukeren, ofte er det ikke lett å forstå hva han egentlig vil) coreboot har jeg sett på, men foreløpig har jeg ikke fått brukt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå