Gå til innhold

Et program til å lese av BIOS binær fil ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke 'od -x' eller 'strings' hvis du bare skal se på innholdet i fila. Ellers så kan en hvilken som helst editor for å modifisere binære filer brukes til å endre "BIOS-filer", ettersom de er binære filer. Har ikke brukt noe slikt verktøy under Linux, men det finnes noen: beav, bvi, edith, fb, og sikkert flere.

NB! Ofte brukes det sjekksummer på BIOS filer. Det betyr at hvis du endrer på noe i fila, så må du regne ut en ny sjekksum og oppdatere denne. Og da må du finne ut hvordan det gjøres først.

Lenke til kommentar

Forøvrig fins det editorer der ute for BIOSer av de forskjellige merkene, men vær forsiktig. Især dersom ditt hovedkort ikke støtter BIOS-gjenoppretting.

Kan jeg spørre hvorfor i svartsidige du vil modifisere BIOSen? Om det er for å injisere/slette/endre ACPI-tabeller er det gjenre bedre å emulere. Eventuellt bruke verktøy ment for oppgaven.

Du er ikke veldig spesifikk i beskrivelsen din, så er vanskelig for folk å komme med detaljert info.

Lenke til kommentar

Ja, DSDT er den delen av Bios folk kan tenkes å ville endre. ACPI er standarden som moderne bios helst skal følge. Hva er poenget ditt?

Dessverre har ikke trådstarter vært særlig meddelsom. Men hvis du eller trådstarter virkelig tenker på å bytte ut hele bios er det nok mye mer fornuftig å titte på coreboot enn å fikle med binutils.

Lenke til kommentar

Det er ingenting å oppnå ved å "hacke" "inn" i BIOS. Absolutt ingenting.

(Bortsett fra å sette inn en SLIC-tabell, men det diskuterer vi ikke på dette forumet.)

Det eneste man nok vil oppnå ved å "øve å hacke inn i bios" er å korrumpere BIOS, og dermed sørge for at man er majorly fucked med mindre hovedkortet støtter BIOS-gjenoppretting.

Lenke til kommentar

Ja, DSDT er den delen av Bios folk kan tenkes å ville endre. ACPI er standarden som moderne bios helst skal følge. Hva er poenget ditt?

Poenget mitt er nettopp det; trådstarter sier at han har lyst til å endre BIOS, men - som du påpeker - dette er det veldig få som gjør, de aller fleste greier seg med å fikse evetuelle problemer i acpi.

Dessverre har ikke trådstarter vært særlig meddelsom. Men hvis du eller trådstarter virkelig tenker på å bytte ut hele bios er det nok mye mer fornuftig å titte på coreboot enn å fikle med binutils.

Jeg tenker ikke på dette, jeg har bare forsøkt å svare trådstarter på en saklig måte. (Hint: sjekk andre tilsvarende tråder fra denne brukeren, ofte er det ikke lett å forstå hva han egentlig vil)

coreboot har jeg sett på, men foreløpig har jeg ikke fått brukt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...