Gå til innhold

Kjølevæske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det mest geniale å bruke er en eller annen form for mineral olje. Jeg har vært i kontakt med kundeservice på Shell og forhørt meg. De kunne anbefale enn olje som hadde geniale varmeledende egenskaper i forhold til vann. Det hadde dessuten et frysepunkt på -70 grader. (Med litt kjøling type fryser bør man kunne få tempraturen godt ned). I tillegg ledet ikke oljen strøm og var tynt flytende helt ned til frysetempraturen. Send en email til et oljeselskap og beskriv problemet så får du hjelp! Etter å ha korrespondert litt med karen på kundeservice fikk han faktisk troen på prosjektet mitt... hehe.. :smile:

Hvor godt prosessoren har av å få pøst på seg så lave tempraturer tør jeg ikke si noe om... Anyone? :smile:

KillerOst

Lenke til kommentar

Quote:

Hvor godt prosessoren har av å få pøst på seg så lave tempraturer tør jeg ikke si noe om... Anyone? :smile:

KillerOst

Når det gjelder selve prosessoren, så er det vel bedre jo lavere temperatur en får (motstanden blir lavere etc). Problemet er at temperaturer under 0 grader kan forårsake kondens, som ikke er særlig bra...

Lenke til kommentar

En kompis og jeg bygget hver vår vannkjølte klasse-A forsterker. Jeg brukte radiator, han brukte en slange med vann fra vaskemaskinuttaket - med returvann tilbake og ut i vasken.

Problemet oppstod en gang han hadde fest, da ei dame(!) hørte at vannet stod og rant, og skrudde igjen vannkrana...

Ellers vil det vel være enklere å ha med vann å gjøre dersom det skulle oppstå en lekkasje innendørs?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-16 15:53, Flex skrev:

Når det gjelder selve prosessoren, så er det vel bedre jo lavere temperatur en får (motstanden blir lavere etc). Problemet er at temperaturer under 0 grader kan forårsake kondens, som ikke er særlig bra...

Stoffene som prosessoren er laget av har vel også en grense for hvor lav temperaturen bør være. Blir det kaldt nok så sprekker vel noe?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-15 16:48, killerost skrev:

Det mest geniale å bruke er en eller annen form for mineral olje. Jeg har vært i kontakt med kundeservice på Shell og forhørt meg. De kunne anbefale enn olje som hadde geniale varmeledende egenskaper i forhold til vann. Det hadde dessuten et frysepunkt på -70 grader. (Med litt kjøling type fryser bør man kunne få tempraturen godt ned). I tillegg ledet ikke oljen strøm og var tynt flytende helt ned til frysetempraturen.

Det hørtes veldig aktuelt ut for prosjektet vårt - legger du ut post på forumet eller mailer meg på [email protected] når du finner ei duganes olje?

Lenke til kommentar

Det er jo viktig å finne ut hvor god varmeoverførings-evne oljen har og da....

Mange vesker har dårlige egenskaper når det gjelder å overføre varmeenergi fra metal (kobber, aluminium f.eks) og over i vesken. Her er jo vann faktisk veldig bra, men det er jo sikkert en veske der ute som er bedre :smile:

Bare å leite...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg tror ikke olje er brukbart kjølemedie. To grunner:

1. De aller fleste pumpene du får tak i vil gå i oppløsning, eller sprekke med tiden, pga div stoffer i olja.

2. Viskositet. Olje er tykkere enn vann, dermed må du ha kraftigere pumpe, større kanaler i blokka, større slanger, og større radiator.

Tar du sistnevnte oppgradering, men bruker vann som kjølemedie, har du en rå vannkjøling!

Lenke til kommentar

Vanlig vann blir ikke kaldt nok, jeg brukte det i vinter da hang jeg radiator ut av vinduet. Mange minus + det blåste kraftig ute :wink:

http://www.geocities.com/final_destiation/.../files/cool.jpg

Der kan dere se resultatet, det er jeg ganske stolt av, men alikevel er det ikke kaldt nok.

Det beste hadde vel vært å senke hele HK og andre komponenter i denne oljen? da er vel ikke kondens noe problem?

///SkyFish

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 11:10, SkyFish skrev:

Vanlig vann blir ikke kaldt nok, jeg brukte det i vinter da hang jeg radiator ut av vinduet. Mange minus + det blåste kraftig ute :wink:

Der kan dere se resultatet, det er jeg ganske stolt av, men alikevel er det ikke kaldt nok.

Det beste hadde vel vært å senke hele HK og andre komponenter i denne oljen? da er vel ikke kondens noe problem?

///SkyFish

Linken din virker ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...