Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen ekle å/og-situasjoner

Anbefalte innlegg

Føler jeg i de fleste tilfellene klarer å skrive det rette alternativet dersom det kan være å eller og, men noen situasjoner synes jeg er ekle. Hva skal det være i disse tre eksemplene?

1: Se og/å få reddet han.

2: Kan noen være så snille og/å hjelpe?

3: Være med og/å bestemme.

4: Jeg skal ut og/å handle.

På forhånd takk. :)

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"å" skal foran verb, "og" er for å skille mellom flertall.

Tror ikke det er helt rett, og kan også stå foran verb i infinitiv, det er det som gjør noen setninger litt ekle. Oppdaterte førsteposten (skriveleif + nytt spørsmål).

EDIT: Korrekturavdelingen.no skriver at i "Skal du ut og reise?" er det riktig med "og", og også i "Kan du være snill og komme?". Da er det spørsmål 1 og 3 jeg lurer på, men er litt usikker med tanke på at EuphoricBliss skrev at det skulle være å i alle tilfellene...

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

2: Kan noen være så snille og/å hjelpe?

4: Jeg skal ut og/å handle.

?

1: Se å få reddet han.

2: Kan noen være så snille og hjelpe?

4: Jeg skal ut å handle.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Jeg skal ut og/å handle. Jeg skal ut og jeg skal handle.

Benytter siste setning som eksempel. Her er det to handlinger som skal utføres. Disse handlingene bindes sammen med og.

I setning 3 er det to formuleringer som kan benyttes:

a) Være med og bestemme.

b) Være med på å bestemme.

Eksempel kan kan også benytte å når regnes som underforstått (er der men uttales ikke).

Lenke til kommentar

Jeg skal ut og/å handle. Jeg skal ut og jeg skal handle.

Benytter siste setning som eksempel. Her er det to handlinger som skal utføres. Disse handlingene bindes sammen med og.

I setning 3 er det to formuleringer som kan benyttes:

a) Være med og bestemme.

b) Være med på å bestemme.

Eksempel kan kan også benytte å når regnes som underforstått (er der men uttales ikke).

Så både å og og kan benyttes, men å skal helst benyttes hvis det er en preposisjon først i dette tilfellet?

Så da blir listen hittil

1: ?

2: og

3: og eller å

4: og

Lenke til kommentar

Fortidsprøven.

1: Se å få reddet han. - Du så til å få han reddet.

2: Kan noen være så snille og hjelpe? - Du var snill og hjalp.

3: Være med og bestemme. - Var med og bestemte.

4: Jeg skal ut og handle. - Jeg var ute og handlet.

Stemmer dette?

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2: Kan noen være så snille og/å hjelpe? (Det er "kan noen være snill og hjelpe meg" og "kan noen være snill å hjelpe meg".

3: Være med og/å bestemme. (Du skal først være med, og bestemme)

4: Jeg skal ut og/å handle. (Du skal først ut, og så handle)

Det er i alle fall slik jeg skriver og norsklæreren har aldri satt feil på dette

Lenke til kommentar

2: Kan noen være så snille og/å hjelpe? (Det er "kan noen være snill og hjelpe meg" og "kan noen være snill å hjelpe meg".

Ser ut som språkrådet meiner begge delar kan gå her.

Vær (så) snill å ...

Høflighetsfraser med vær (så) snill/vennlig og/å ... utgjør et problemområde for seg.

I utgangspunktet viser fortidsprøven at begge infinitivene går over til fortid:

Være snill og/å ... > Han var snill og (hjalp meg).

Være vennlig og/å ... > De var vennlige og (fjernet seg).

Formuleringer som "Vær snill og hjelp meg" og "Vær vennlig og fjern dere" må dermed være greie (på både bokmål og nynorsk). Ofte kommer det inn et her òg, og det kan også passere: "Vær snill og hjelp meg" og "Vær vennlig og fjern dere"

På bokmål har det tradisjonelt vært regnet som riktigst å bruke pluss infinitiv med å: "Vær snill å hjelpe meg", "Vær vennlig å fjerne dere". Infinitiven står da som utfylling til , og vi kan si at den forteller hvor snill/vennlig det gjelder å være. På nynorsk er det tradisjon for å bruke infinitiv uten her: "Ver snill å hjelpe meg", "Ver venleg å fjerne dykk".

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

Den første blir kanskje forklart her:

Infinitiv som utfylling

Infinitiver kan stå som bestemmelser til andre ord. Enkelte adjektiv, substantivfraser o.l. krever så å si å bli utfylt med en infinitiv som underordnet bestemmelse. Her er noen tilfeller der det skal være å, men der mange gjør feil:

sofaen er god å sitte i (utfylling til god)

jeg har den glede å hilse fra far (utfylling til den glede)

sant å si (utfylling til sant)

å si (utfylling til så)

vel å merke (utfylling til vel).

I disse eksemplene kan altså ikke og brukes.

Se å få reddet han (utfylling til se)

Chrome er ein fin nettlesar. Var midt i dette innlegget når straumen gjekk, eg ytra nokre banneord. Når eg starta opp igjen PC-en var innlegget eg hadde skrive lagra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Takker. Hvis jeg forsto deg rett Zeph, så er det slik at i en setning med "vær (så) snill og/å" så skal det være "å" dersom "så" er tatt med, og "og" dersom det ikke er tatt med?

Så hvis jeg har forstått alt rett, så blir løsningene:

1: å

2: å eller og

3: og

4: og

Lenke til kommentar

Takker. Hvis jeg forsto deg rett Zeph, så er det slik at i en setning med "vær (så) snill og/å" så skal det være "å" dersom "så" er tatt med, og "og" dersom det ikke er tatt med?

Eg forsto den sånn "og" kan brukast uansett om det står "" eller ei. Ved bruk av "å" er tradisjonelt vanlegast å bruke "" óg på bokmål, men ikkje på nynorsk.

Sidan det er skrive; "tradisjonelt vært regnet som riktigst", vil eg tru at du óg kan bruke "å" i alle tilfeller. Ordlyden til Språkrådet er derimot sånn at det er riktigst å bruke "å" med "" på bokmål, og "å" utan "" på nynoregsk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kom på en ny setning, som jeg tenkte jeg skulle spørre om i stedet for å lage en ny tråd.

"Vi må begynne og/å arbeide". Det blir "å" her ikke sant? Preteritumsprøven: Vi måtte begynne å arbeide.

Det er vel slik at man skal ikke begynne, og man skal arbeide, men man skal begynne med å arbeide? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...