Gå til innhold

Trenger litt hjelp til kabel kobling på HK :)

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av pc deler, skal sette sammen min første pc.

Driver å kobler kabler til hovedkortet, dette har da ført til noen små ting jeg er litt usikker på..

Ps: bruker ett Crosshair IV Formula IV mobo

Vifter i kabinettet: for det første er alle kontaktene på hovedkortet som skal brukes til viftene 4 pins mens kontaktene til viftene er 3 pins. får til å koble de sammen, men er det noe problem i at de er forskjellige?

Det andre spørsmålet går på om jeg bør plugge kabinett viftene til Cha_fan (cahssi fan) kontaktene eller OPT_fan ( optional fan) kontaktene. Selvfølgelig høres det mest rett ut med Cha_fan kontaktene men det står i manualen at vis man skal bruke mer enn 1 VGA card så bør man plugge i OPT_fan kontaktene for bedre thermal enviroment. skal ikke ha to vga kort men, blir tempraturene bedre viss jeg bruker OPT_fan kontaktene?

Eksterne hardisker hvor skal de plugges inn, står ikke noe om det i manualen men tipper på at de skal i Sata kontaktene, er dette rett?

ett siste spørsmål er om det går greit å plugge en sata 2 hdd i sata600 kontakten?

Er veldig noob på dette^^ fint om noen gidder å svare, viss ikke spørsmålene er for idiotiske da xD

Edit: er ikke sikker på om jeg postet på rett plass, om feil kan en moderator få lov til å flytte den :)

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3-pins vifter er helt OK i 4-pins kontakt.

Tror ikke det er noen forskjell på vifte-tilkoblinger. De har bare forskjellig navn for identifikasjon.

Eksterne disker er som regel USB.

SATA standarden er tilbakekompatibel, så SATA 300 (SATA 2) disker funger fint i SATA 600 kontakt.

Lenke til kommentar

3-pins vifter er helt OK i 4-pins kontakt.

Tror ikke det er noen forskjell på vifte-tilkoblinger. De har bare forskjellig navn for identifikasjon.

Eksterne disker er som regel USB.

SATA standarden er tilbakekompatibel, så SATA 300 (SATA 2) disker funger fint i SATA 600 kontakt.

Takk takk takk, for hjelpen :)

eneste problemet er at den eksterne hardisk kabelen ser ut som en sata kabel med samme kontakt som en sata kabel. den passer da altså ikke i usb kontaket... det står imidlertid i manualen til hk'et at eksterne herdisker skal plugges til IEEE 1394 kontakten, som er, om jeg ikke tar feil en kontakt til firwire??? i alle fall så passer den ikke til den kontekten heller -.-

Lenke til kommentar

Er mulig disken din har eSATA eller eSATAn som den også har fått navnet etter mye driver knot og litt merksnodig støtte.

Uansett, dette skal ha en egen kontakt på HK, noe som ikke alltid er tilfelle at det finnes, men om det finnes, så er den bak på maskinen.

Kabelen passer ikke direkte inne i maskinen om det ikke er overgang fra SATA til eSATA.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, setter stor pris på det :)

Finner ikke noen esata tilkoblinger på selve kortet inne i kabinettet (sikkert bare jeg som ikke vet hva jeg skal se etter), men kan jo egentlig bare bruke esata kontakten på I/O shieldet ;P

Skal sjekke det med biosen i morgen da jeg for håpentlig vis får de siste delene som jeg trenger til pc'en :)

Edit:

Funket dårlig det med å koble den kontakten på I/O shieldet....

jaja, fuck det, bruke nå aldri ekstern hardisk uansett :p

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar

Er mulig disken din har eSATA eller eSATAn som den også har fått navnet etter mye driver knot og litt merksnodig støtte.

Uansett, dette skal ha en egen kontakt på HK, noe som ikke alltid er tilfelle at det finnes, men om det finnes, så er den bak på maskinen.

Kabelen passer ikke direkte inne i maskinen om det ikke er overgang fra SATA til eSATA.

Glemte å si det, men er snakk om å koble til esata kontakten som frampå kabinettet til hovedkortet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...