Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hp laptop fryser etter oppstart

Anbefalte innlegg

kan først begynne med å si at jeg er ganske blank på pc, så hjelp mottas med takk! :)

Jeg har nå fått ett problem med den bærbare pcen min, en hp notebook 6735b. Det som skjer er at når jeg skrur på dataen, så får jeg logga inn slik at bakgrunnsbildet kommer opp og msn åpner seg, men så går det ei lita stund før hele pcen fryser. ikke engang ctrl+alt+del fungerer.

Det jeg da må gjør er å skru på pcen på nytt helt til den fungerer, noe som kan ta veldig lang tid av og til!

ved litt søking rundt på nettet skjønte jeg at det skulle gå ann å reformatere pcen ved å trykke f11 ved oppstart. men det ser ikke ut til å gå på den her dataen.

Noen som har noe forslag for hva jeg kan gjør for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Vis din datamaskin har 2 harddisker. 1 til recovery og en "vanlig" harddisk, Så går du inn på booten med en gang du starter pcen. F2 eller f10 husker ikke. Men ivertfall da du kommer inn der så velger du BOOT , også tar du den harddisken som er recovery helt øverst. så den booter når du slår på pcen.

Hvertfall et forslag. så fall vis du ikke har det. så last ned windows xp på en annen pc deretter brenn det ut på en cd og installer Xp på din pc. så ser du om det forsatt klikker når du logger inn .

Lenke til kommentar

Hei,

Trykk F10 (og ikke bare en gang) ved oppstart. Da skal du komme inn på Recovery-muligheten til HP. Om maskinen ikke er etterinstallert fra bunnen av, men er identisk i innhold siden du kjøpte den skal du også kunne nå Recovery-delen gjennom HP Tools som er ferdiginstallert programvare på HP-maskiner.

Et siste alternativ er Recovery-disker som du, egentlig, skal ha brent ut ved første oppstart av maskinen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

takk for svar!

jeg har nitrykt på f10 ved oppstart, men det er ingenting som skjer. maskina bare kjører videre til innlogging.

freeaar: er det network boot? det er hvertfall det eneste med "boot" jeg får opp da jeg skrur på maskinen og trykker esc. ingenting skjer hverken ved f2 eller f10.

jeg veit ikke om at det har noe å si at det er en skole pc? i teorien kunne jeg jo bare levert den inn og bedt it-folka formatere den, men de bruker så vanvittig lang tid på det.

Lenke til kommentar

HP har vel så vidt jeg vet recovery på F11-knappen, men det er nå så...

For å finne ut dette helt sikkert kan du trykke på ESC knappen under oppstart. Da får du opp en "hurtigstartsmeny" der alle alternativer står.

Det at maskinen din fryser KAN være harddisken din som holder på å kvelde, du kan finne ut dette ved å trykke F2 under oppstart for å kjøre diagnose verktøy.

Hvis det ikke skjer noe når du trykker F2 så kan dette tyde på at partisjonen som heter "HP_Tools" mangler, får du sjekket dette før maskinen henger? Denne skal ligge synlig under "Min datamaskin"

Siden dette er en skole PC vil jeg nok anbefale og levere den da de vil få byttet ut eventuelle defekte deler og rettet opp i feil for deg. Det at det tar lang tid får du bare godta :p Er det ikke bedre å vente litt på å få fikset en PC av en litt treg IT avdeling enn å bruke enda lenger tid selv og kanskje ikke få fikset den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...