Gå til innhold

Ny PC til mamma og pappa

Anbefalte innlegg

Heisann,

Modern og fadern har etter 10 år besluttet å kjøpe seg en ny PC. Men de aner selvfølgelig ikke hvilken og jeg føler meg ikke særlig oppdatert på området heller egentlig. Den trenger ikke å være bærbar, men jeg er ikke helt sikker på hvordan prisene er. Man får vel generelt mer for pengene for en stasjonær enn en bærbar? I så fall går det vel greit med en bærbar (Mamma: men da må den ha num lock! :D) Setter stor pris på forslag!

Bruksområder:

- Film

- Surfing (e-post, betale regninger osv.)

- Bildebehandling

Pris: Maks 5000,- kr

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desktop gir definitivt mer for pengene enn laptop...

Hva innebærer film og bildebehanding? Er det slik at PCen skal kunne kobles til TV'en hjemme? Og snakker vi bilderedigering av typen semipro. fotograf eller bare lett justering av familiens feriebilder tatt med kompaktkamera?

Trenger ikke nødvendigvis å kunne kobles til TV, og her er det vel mer snakk om "lett justering av familiens feriebilder tatt med kompaktkamera" ja.

Lenke til kommentar

Kjøp en brukt 17" lap

Får ikke lenger mer for pengene desktop vs lap

Er enig med andre at du får langt mer for pengene ved å gå for en stasjonær, men i denne sammenhengen her så tror jeg det ikke er noe vitsig å gå for mid-high end stasjonær, holder nok lenge med en enkel bærbar, dual core, intelcore2duo eller en i3 cpu, 3-4 gb ram. Tror det er midt i blinken for foreldrene dine til det dem skal bruke den til.

Lenke til kommentar

For deres bruk så holder en vanlig pc til 5000 på elkjøp mere enn nok.

Valget er mellom laptop og stasjonær, se da vekk fra ytelser.

Finn ut hva de liker best.

Muligens vil de kunne flytte pc'en mellom plasser i huset, godstolen, kjøkkenet, kontoret eller annet, da blir det laptop. Har de en dedikert plass og ikke vil ha den slengende i huset er stasjonær best.

Lenke til kommentar

Desktop gir definitivt mer for pengene enn laptop...

Hva innebærer film og bildebehanding? Er det slik at PCen skal kunne kobles til TV'en hjemme? Og snakker vi bilderedigering av typen semipro. fotograf eller bare lett justering av familiens feriebilder tatt med kompaktkamera?

Trenger ikke nødvendigvis å kunne kobles til TV, og her er det vel mer snakk om "lett justering av familiens feriebilder tatt med kompaktkamera" ja.

Med det bruksområdet tror jeg generelt de vil bli mest fornøyd med en laptop. Min erfaring er at desktop stort sett kun er fordelaktig hvis man bygger/oppgraderer selv (begrensede muligheter på en laptop), tilbringer mye tid foran maskinen (slik at sittestilling foran en laptop blir problematisk), eller har behov for spesielt kraftig maskinvare.

Her er noen alternativer:

HP Probook 4250Stil 4.290 + frakt (gratis for studenter). Core i3 2,4GHz, 3GB minne, 320GB HDD, LED-skjerm og numpad (siden moren din tydeligvis mener hun har behov for slikt ;))

HP G62-b18EO til 4.750 + frakt (internettpris). Core i3 2,26GHz , 4GB minne, 500GB HDD og LED-skjerm.

Acer Aspire 5742g-374G til 4.999. Core i3 2,4GHz, 4GB minne, 320GB HDD, ATI Mobility Radeon HD 5470 og numpad.

Edit: Legge til at mitt valg hadde vært den første, både siden jeg mener denne gir mest for pengene og jeg er veldig godt fornøyd som kunde hos Dustin. Men kan være foreldrene dine gjerne vil ha en fysisk butikk å forholde seg til...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...