s0lberg Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hei. Skal på EU-kontroll snart med bilen, å lurte egentlig på hva kravene var om antall bremselys? Jeg har bremselys ved kjørelysene, men jeg mangler det lyset som pleier å være i vinduet, vist dere forstår. Er det noen krav om at dette lyset må være der, eller trenger jeg ikke å montere det igjen, siden det knakk i festene i dag. Takk for svar. Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 har ikke hørt noe krav om de før. men vist de skal ver tillfelle så får du en sann feil som du kun skal vise i seinere tid. du vil få bilen eu-godkjent. Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) sry diskusjon hengte sej opp ^^ Endret 22. januar 2011 av dontzi Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) sry diskusjon hengte sej opp ^^ Endret 22. januar 2011 av dontzi Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Fra kjøretøyforskriften: (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-4) STOPPLYS 8. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes. 8.4 Dersom det benyttes en ekstra lykt for stopplys, skal den være midt montert, og den må, når den betraktes rett bakfra, være plassert høyst på bilens tak, og ikke lavere enn 15 cm under bakvinduets nedre kant. Dvs du kan fjerne/blende den som ikke virker. Alt lys som er montert, skal virke. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Alt som er montert originalt på en bil skal være der og virke. Det er ikke påbudt med bremselys nummer 3 ved godkjenning, men man kan ikke modifisere noe som allerede er godkjent. Jeg vet ikke hvordan dette virker på EU-kontroll, men jeg tipper det er ca. 46,34% sjanse for at du får feil på det, fjerner man den helt reduserer man sjansen, alt avhengig av hvem som tester, hvor mange kopper kaffe vedkommende har drukket iløpet av siste 3,67 timer, hvor mange øl siste helg, hvor mange ganger vedkommende har blitt stoppet for ulovligheter på egen bil, etc. (enkelte EU-kontrollører vil vurdere bil etter egne preferanser fremfor etter instrukser og lovverk) Disse lampene kan sikkert uansett festes med noen strimler med dobbelsidig skumtape. Jeg anbefaler deg uansett å fikse denne så fort som absolutt mulig, fordi dette kan faktisk gi deg trøbbel (type skyld eller delskyld) dersom noen skulle kjøre på deg. Dette bremselyset på midten er noe nok det viktigste av lys du har bakpå bilen. Det er laget for å lyse opp raskt, lyse langt og høyt. De vanlige bremselysene lyser 48 grader utover slik at de skal vises fra siden. Det midtmonterte lyser 24 grader for å lyse langt og sterkt slik at det oppfattes tidligere og lengre unna. Endret 22. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå