Gå til innhold

Problem med uønsket blåskjær i bildene.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Canon EOS 450D kamera, med standardlinsen som følger med kjøp (EFS 18-55mm), og en Canon Ultrasonic telelinse (75-300mm). For en stund siden la jeg merke til at de begynte å komme et blåskjær i bildene, noen ganger svakere - andre ganger sterkere. Dette ødelegger en del av bildene, i og med at bildene blir blå - og forholdsvis kalde. Jeg bruker programmene 'auto' og 'P', og problemet med blåskjæret oppstår når jeg bruker blitsen på kameraet. Har hatt kameraet i 2 år til høsten, har behandlet kameraet pent - og har ikke endret på noen instillinger så vidt jeg kan huske. Så. Det jeg lurer på er, er det noen andre som har hatt et slikt problem - og vet hvordan en eventuelt kan løse problemet?

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett to ting som kan forårsake dette...:

Hvitbalanse, sørg for at denne står riktig. Det går stort sett greit å sette den til Auto, men hvis du tar deg bryet med å stille den inn til det lyset du har tilgjengelig så er det litt bedre.

Eksponering, hvis du får litt undereksponerte bilder kan det fremstå som noe blå- eller gråaktige. Kompenser opp et par trinn, spesielt hvis det er sol og snø/strand. Lysmåleren din blir i dette tilfellet lurt til å eksponere noe ned...

Og begynn å lagre i RAW, det gir det bedre muligheter for å rette opp dette i etterbehandling.

Lenke til kommentar

Stort sett to ting som kan forårsake dette...:

Hvitbalanse, sørg for at denne står riktig. Det går stort sett greit å sette den til Auto, men hvis du tar deg bryet med å stille den inn til det lyset du har tilgjengelig så er det litt bedre.

Eksponering, hvis du får litt undereksponerte bilder kan det fremstå som noe blå- eller gråaktige. Kompenser opp et par trinn, spesielt hvis det er sol og snø/strand. Lysmåleren din blir i dette tilfellet lurt til å eksponere noe ned...

Og begynn å lagre i RAW, det gir det bedre muligheter for å rette opp dette i etterbehandling.

Lenke til kommentar

Dette er hvitbalansen. Er dette når du kun skyter med blits, eller når du skyter med blits i kombinasjon med annet lys?

Du skal her for å få riktig hvitbalansen enten

1) Lære deg funksjonene på kameraet for å stille inn hvitbalanse manuelt.

2) Skyte i RAW og rette hvitbalansen i etterbehandlingen.

Det er ikke noe galt med hverken kamera, blits eller objektiv som sådan - det er bare forskjellige typer lys som har forskjellige typer fargetemperatur, og kameraet er ikke like flink som øynene og hodet ditt til å korrigere for dette. Sånn fungerer lys og fotografi, er jeg redd.

Det finnes mange artikler og tutorials om dette. Det aller vanskeligste er blandet lys, hvor flere forskjellige lyskilder har forskjellige fargetoner.

Lenke til kommentar

Blåskjæret kom når jeg brukte blits generelt - spilte ikke noe rolle om det var bekmørkt eller kombinert med annet lys. Men var vist hvitbalansen som det var skjedd noe med ja. Visste ikke at det var noe som het hvitbalanse - men da har jeg lært noe nytt i dag. Fikk rettet opp i balansen - og bildene får ikke lenger det blåskjæret.

Takk for hjelpen folkens, og takk for tutorialet om hvitbalansen Trondster!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...