Gå til innhold

Diverse spørsmål om enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Leker med tanken på å starte et lite budfirma, og har noen spørsmål.

Dette skal hovedsaklig drives på hobbybassis da jeg har fast jobb utenom.

 

1. Skal kjøpe bil, som skal brukes til dette. Blir en bruktbil til ca 50000. Kan jeg kostnadsføre denne, samt føre kjørebok og få 3,60 kr pr km?

 

2. pc, mobil, klær og regnskapsprogrammer. kan dette føres som kostnad, slikt jeg kan skrive dette av, eller må dette settes som varie driftsmidler og ha en avskriving på 3-5 år?

Trenger vel kun kviteringer for å dokumentere kjøpene?

 

3. Får jeg høyere skattesats, selv om ikke velger å ta ut pengene? Vurderer å bruke inntektene til innkjøp av større bil evnt, bil nr 2, hvis dette går bra.

 

4. Kan jeg ta å føre bruk av rom i leiligheten som kontor, og få skrevet av kostnader som internett, strøm, osv?

 

5. Kan alle kostnader skrives av med en gang enkeltmannsforetaker starter, eller må dette fordeles ut over hver måned?

 

6. Kan utgiter som middag med potensielle kunder konstnadsføres, og trekkes av skatten?

 

7. Kan være jeg trenger ekstrahjelp til noen av oppdragene, må denne personen være ansatt, eller kan jeg betale dem som ekstrahjelp?

 

8. Vet at jeg ikke må betale moms før inntaktenen passerer 50000, men kan jeg kreve fratrekk for moms for pc, bil,osv før dette?

 

9.

Noen som har gode erfaringer med datax programmene, er det slikt at du får tilgang til alle kontoer der, og fakture nr skrives ut etter hvert som jeg legger inn nye ordre?

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skal kjøpe bil, som skal brukes til dette. Blir en bruktbil til ca 50000. Kan jeg kostnadsføre denne, samt føre kjørebok og få 3,60 kr pr km?

Nei, enten/eller. Kjøregodtgjørelse 3,65pr km er om du eier bilen privat (m.a.o. ikke kostnadsført) og bruker den i næring. Brukes bilen kun i næring (yrkesbil) kan du kostnadsføre bilen (må avskrives over flere år) og alle bilrelaterte utgifter. Brukes bilen noe som helst privat må du "tilbakeføre" 75% av disse utgiftene igjen, slik at du da ender opp med å få fradrag for bare 25% av de samlede bilutgiftene.

 

2. pc, mobil, klær og regnskapsprogrammer. kan dette føres som kostnad, slikt jeg kan skrive dette av, eller må dette settes som varie driftsmidler og ha en avskriving på 3-5 år?

Trenger vel kun kviteringer for å dokumentere kjøpene?

Enkeltdriftsmidler til en verdi av under kr 15.000 (ekskl. mva om du er mva registrert, tror jeg) utgiftsføres direkte. Driftsmidler til over 15.000 og med en levetid på >3 år må avskrives.

 

3. Får jeg høyere skattesats, selv om ikke velger å ta ut pengene? Vurderer å bruke inntektene til innkjøp av større bil evnt, bil nr 2, hvis dette går bra.

Du må skatte av overskuddet selv om du ikke tar det ut til privat bruk, med mindre du investerer i nye driftsmidler samme regnskapsår (som jo i praksis betyr at overskuddet blir mindre).

 

4. Kan jeg ta å føre bruk av rom i leiligheten som kontor, og få skrevet av kostnader som internett, strøm, osv?

Internett og telefon kan utgiftsføres, minus et skattbart beløp på 4000/6000 (en tjeneste/flere tjenester). Strøm og hjemmekontor kun om det er et eget rom som kun brukes til kontor.

 

5. Kan alle kostnader skrives av med en gang enkeltmannsforetaker starter, eller må dette fordeles ut over hver måned?

Føres etterhvert som regningene kommer inn...

 

6. Kan utgiter som middag med potensielle kunder konstnadsføres, og trekkes av skatten?

Her er det innviklede regler jeg har lite oversikt over. Jeg vet bare at det er strenge regler med tanke på drikkevarer (vin, brennevin) på slike representasjons-regninger.

 

7. Kan være jeg trenger ekstrahjelp til noen av oppdragene, må denne personen være ansatt, eller kan jeg betale dem som ekstrahjelp?

Må vel være ansatt med tanke på skatt, lønns- og trekkoppgaver, men ikke nødvendigvis på heltid..

Er en grense på 1000kr fra bedrift til person før du må registrere det som ansettelsesforhold.

 

8. Vet at jeg ikke må betale moms før inntaktenen passerer 50000, men kan jeg kreve fratrekk for moms for pc, bil,osv før dette?

Du kan søke om tilbakevirkende mva-oppgjør for varige driftsmidler innkjøpt før du passerte grensa.

 

9.Noen som har gode erfaringer med datax programmene, er det slikt at du får tilgang til alle kontoer der, og fakture nr skrives ut etter hvert som jeg legger inn nye ordre?

Ingen erfaring.

Lenke til kommentar

9.Noen som har gode erfaringer med datax programmene, er det slikt at du får tilgang til alle kontoer der, og fakture nr skrives ut etter hvert som jeg legger inn nye ordre?

Ingen erfaring.

 

 

Jeg har brukt Datax Totaløkonomi i 10 år og det fungerer som bra til ordre/faktura og regnskap (som du skriver ovenfor).

 

Men hvis du skal drive lite og ikke skal ta regnskapet selv, bør du kanskje sjekke ut http://www.sendregning.no/ eller lignende tjenester.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...