Gå til innhold

MacBook + Xbox360 = ?

torque

Anbefalte innlegg

Hei!

Har funnet en funksjon som er innebygget i Mac OSx som gjør at jeg kan dele internett trådløst. Mottar internett allerede gjennom kabel ifra veggen (UiB) som tilbyr nettet. For å kunne bruke internett er jeg nødt til å logge inn med brukernavn og passord, noe som betyr at jeg ikke kan bruke direkte kabel til xboxen.

Dermed må jeg la macen "tolke" internettet og sende det videre derfra, eller jeg kan visstnok gå til innkjøp av en VPN router (hvor jeg lagrer brukernavn og passord)som koster 1200ish... Noe en fattig student ikke har råd til...

Noen som vet hvordan jeg kan få Xboxen og MacBooken til å snakke sammen?? Fikk det til helt knirkefritt med en windows 7 laptopp forresten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt cirka samme problemstilling på studentbynettverket til UiO. Her er det slik at du kan ha en kabel fra veggen til en switch, og så går det en kabel fra switchen til PC'en din, og en annen kabel fra switchen til Xboxen din. Dernest kan du autentisere deg med PC'en din, og da vil xboxen automatisk også slippes inn på nettverket via kabel (du trenger ikke autentisere xboxen hvis du har autentisert PC'en din, altså). Jeg gjetter at dette vil fungere også for deg, men foreslår at du først og fremst hører med IT-folka hos UiB. :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Tenker du at jeg skal kjøpe en switch/router som jeg kan legge inn brukernavn/passord for å komme på nettet med?

Har hørt forslaget tidligere, men de virker dyre disse "VPN routerne" elns :/

Men misforstå meg rett, kan hende jeg misforstod litt :p Har hatt det i tankene på om jeg skal ta å ringe de på IT avdelingen til UiB.

Har hatt cirka samme problemstilling på studentbynettverket til UiO. Her er det slik at du kan ha en kabel fra veggen til en switch, og så går det en kabel fra switchen til PC'en din, og en annen kabel fra switchen til Xboxen din. Dernest kan du autentisere deg med PC'en din, og da vil xboxen automatisk også slippes inn på nettverket via kabel (du trenger ikke autentisere xboxen hvis du har autentisert PC'en din, altså). Jeg gjetter at dette vil fungere også for deg, men foreslår at du først og fremst hører med IT-folka hos UiB. :)

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig behøver du ingen router eller VPN router. Du trenger sikkert bare en switch (f.eks.: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=5827589). En nettverkskabel vil da gå fra switch til veggen. En nettverkskabel fra switch til PC. En nettverkskabel fra switch til Xbox.

For å få det til å fungere logger du deg på nettverket på PC'en din først (skriver inn VPN-passord/brukernavn). Dernest vil nettverket fungere på xboxen din uten at du behøver å skrive inn noe på xboxen.

Altså, NEI, du skal ikke legge inn brukernavn/passord noe sted, annet enn på PC'en din. :)

Men som sagt, hør med IT-avdelingen din og få denne løsningen bekreftet først. Fungerer slik på VPN-nettverket til studentbyene i Oslo i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en god idè faktisk. For det betyr jo at når jeg kobler switchen i veggen, og pcen til switchen og logger inn fra maccen for så å koble xboxen til switchen så er jo nettet som blir videresendt fra switchen allerede "tolket"..

misforstod jeg? :)

Takker for dine nyttige svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...