Gå til innhold

EOSinfo - stemmer det?

Anbefalte innlegg

(teksten er kopiert fra foto.no sitt diskusjonsforum)

Hei!

Jeg lastet ned EOSinfo for litt siden, fordi jeg var nysgjerrig på hva den sa om antallet eksponeringer. Jeg fikk litt bakoversveis..

Har et 450D, kjøpt mai 2009. I den siste bildefilen står det 9742, og jeg vet at jeg har vært "rundt" to ganger, mao. 29742 eksponeringer. Men i følge EOSinfo har kameraet tatt 38385 eksponeringer! Altså en differanse på ikke mindre enn 8643! Kan programmet altså ta så feil?

Er det noen andre som har dette programmet som kan sjekke og/eller har erfaringer med at programmet viser feil?

Mvh. Ole Tangen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tatt vare på det første (eller forsåvidt ett hvilket som helst bilde fra før første gang du rundet 10000, så lenge du vet hvilket nummer i rekken det er, noe du ser av filnavnet om du ikke nullstiller filnummereringen når du formaterer) så er det mulig å finne ut hvor mange bilder du har tatt.

Åpne ett av de gamle bildene som du vet hvilket nummer det er i rekkefølgen i ett program som kan vise full Exif-info, som f.eks. Irfanview (dette bør antageligvis være en fil som kommer rett fra kamera, dvs den bør ikke ha vært gjennom råfremkalling). I Exif finner du en verdi som heter file number, og som består av 3+4 tall adskilt av en bindestrek.

De fire siste tallene er løpenummer som øker med 16 for hvert bilde, går til 16368 før de blir nullstilt (dvs for hvert 1024. bilde). De tre første tallene øker med 1 hver gang de fire siste nullstilles. Du må nå regne deg tilbake til hva dette tallet var på det første bildet kameraet ditt tok (om du ikke har det første bildet tilgjengelig). For min EOS 400D var file number i det første bildet 736-0016, for ditt kamera kan det være noe helt annet, men sannsynligvis skal de fire siste siffer være 0016.

Nå tar du det siste bildet du har tatt, og ser på file number for det. Jeg tar ett tilfeldig valgt bilde, og finner file number = 738-0448. Da vet jeg at dette er nummer (738-736)*1024 + (448/16) = 2*1024 + 28 = 2076 i rekka, som stemmer med filnavnet ettersom dette er før første gang kamera har rundet 10000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...