Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lekker kjølevæske ?


01xx02

Anbefalte innlegg

Heisann

 

 

Jeg har en Opel Omega 2.0i 16v -95 modell. Siden ca. 2 uker den var på verksted for å skifte tennplugger, har jeg stadigvekk fått varsel om kjølevæske-nivå. (De sa at den manglet kjølevæske, så de fylte på 2 liter av den grønne typen).

 

Så at ekspansjonstanken var nesten tom, så jeg etterfylte ca 1 liter blå ferdigblandet kjølevæske igår, og tok en kjøretur idag, da var det ca. 3 cm fra max-streken som manglet når jeg parkerte.

Så grønne flekker på snøen når jeg flyttet bilen, men jeg vet ikke hvor det kommer fra. Bøyde meg og så under bilen men jeg ser ingen dråper eller hvor det lekker fra. Har også latt den stå litt på tomgang, men fortsatt, ingenting. :ermm:

 

 

Noen som har peiling? Kan det være hull i radiatoren eller lignende? Har hørt at en te-skje kanel oppi ekpansjonstanken skal tette hull??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, sjekk slanger og koblinger det går kjølevæske gjennom. Er du heldig er det bare en slangeklemme som har forskjøvet seg/blitt ødelagt, da er ikke reperasjonen særlig omfattende. Sjekk slangene til radiatoren, til ekspansjonstanken og til varmeapparatet. Se også rundt vannpumpa, er den gammel og slitt kan det lekke i lageret der. Legger du deg ned og ser under bilen med en lykt er det lettere å se hvor det lekker hen. Vil ofte bli et slags hvitt belegg rett i nærheten av en kjølevannslekkasje. Kan også være lurt å bøye litt på slangene, da ser du om de har sprukket og om det lekker der.

 

Viser det seg at lekkasjen er fra radiatoren eller fra selve motoren vil jeg anbefale Bar's Leaks som du kan få tak i hos BilXtra og hos flere verksteder. Har brukt og bruker denne selv med godt resultat :) Dette tettestoffet blir anbefalt av flere proffesjonelle aktører til vedlikehold og tetting av lekkasjer i kjølesystemer. Derfor har jeg det på alle bilene mine, da det også hindrer kavitasjon i kjølekanalene og smører lagrene i vannpumpa (inneholder en slags olje). Forskjellen fra kanel og andre tetteprodukter er at Bar's legger seg inni sprekkene i stedet for å bare legge seg som en propp på utsiden av sprekkene. Resultatet er at tettingen varer. Som de sa på Rieber Thorsen i Stavanger (verksted for Volvo lastebiler); "Klarer ikke Bar's Leaks å tette lekkasjen blir alternativet fort veldig dyrt". Med andre ord skifting av delen som lekker, enten det er radiator, toppakning eller annet som krever litt fingerferdigheter å få skiftet.

 

Ellers, du bør ikke blande forskjellige kjølevæsketyper, blå og grønn i samme kjølesystem kan klumpe seg og gjøre mer skade enn nytte! Så her bør du løsne nederste radiatorslange og tappe av all den gamle kjølevæska, fyll på rent vann og la motoren svive noen minutter (klem/pump på slangene så du er sikker at du har fått ut eventuell luft i systemet). Tapp så av igjen og fyll på ny kjølevæske, gjerne av grønn eller rød type. Den blå er beregnet for motorer av støpejern, den røde er bedre om du har aluminiumsdeler i motoren. I tillegg er den "longlife" så du slipper skifte den så ofte som den blå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...