Gå til innhold

Canon EOS 10D kontra Powershot G5


Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer å kjøpe meg ett litt mer avansert kamera enn mitt Digital Ixus 400, ikke fordi jeg ikke er fornøyd med det, men rett og slett fordi jeg ønsker å dra hobbyen noen skritt videre og øsnker større kontroll over manuelle instillinger, og mulighet for å bytte objektiver osv.

 

Har fra før en Canon EOS 100 (Analog) med ett par linser, så det taler vel til fordel for EOS 10 D, men prisen taler jo helt klart til fordel for G5

 

Så mitt spørsmål er følgende, er det noen som har noen gode råd eller fornuftige meninger om hva men bør velge, og hva som eventuelt er de store og åpenbare forskjellene for en "glad amatør" som ønsker å ta hobbyen sin ett skritt videre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør helt klart kjøpe 10D hvis du har lyst til å utvikle fotograferingen videre.

 

Med 10D har man et arsenal av blenderåpninger, lukkertider, ISO-innstillinger og andre innstillinger å leke seg med.

 

På G5 er minste blender F8.0, og mulighetene for å eksperimentere blir minimale.

 

Autofokusen og utløserforsinkelsen taler også klart til fordel for 10D.

 

MLW

Lenke til kommentar

Tja, prisforskjellen er enorm! Dersom du har mye glass fra før, så kan det lønne seg, men med kun et par linser... Husk at du bør investere i en vass vidvinkel dersom du skal ha glede av kameraet. Helst ned mot 16-17mm.

 

Ellers så er vel 10D bedre på det meste, men er G5 bra nok? Det er spørsmålet du må stille deg.

 

En Porsche er bedre enn en Toyota på de fleste veier, men er du villig til å betale?

 

Skjønner forøvrig ikke helt hva mlwirak mener med dette:

 

"På G5 er minste blender F8.0, og mulighetene for å eksperimentere blir minimale. "

 

Joa, det er klart at 10D har flere blender-, lukkerinnstillinger og noen flere valg av ISO, men det gjør ikke at "mulighetene for å eksperimentere blir minimale."... Hallo? MÅ man ha en speilrefleks for å kunne eksperimentere?

 

Du har fortsatt masse av muligheter for å ta gode kreative bilder med G5, men med visse små begrensninger. Om disse er betydelige for DEG, kan bare du avgjøre.

 

Men hva med å spare litt ekstra og handle G3? Foreløpig ser det ut som en bedre deal enn G5.

 

Tenk nøye igjennom budsjett og behov. Så tar du en tur innom en seriøs fotobutikk og får sett ordentlig på begge. Ikke se bort i fra at det blir vanskelig å ikke kjøpe 10D, for det virker som et vidunderlig kamera, dessverre.

 

(Husk at du må ha EX type blitz på både G5 og 10D)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme dilemma for en tid tilbake.

Bortsett fra at jeg ikke hadde noen erfaring med digitalt.

 

Valgte 10D, et helt enormt kamera.

 

Men som 2roll sier, budsjettet blir helt annerledes.

Det kommer uten objektiv og minnebrikker. Skal du ha glede av RAW-

formatet trenger du store og kjappe brikker.

 

Ellers gjorde jeg et kompromi med vidvinkelen, og valgte Tamron.

Den er ikke så veldig kostbar, så den får gjøre nytten til budsjettet tillater

en orginal canon-linse.

 

Tenk deg godt om, kamerahuset er bare en del av prisen, det har

jeg merket godt.

 

Begge kameraene er topp produkter. Lykke til med valget.

 

Mvh Stig

Lenke til kommentar

> Ellers gjorde jeg et kompromi med vidvinkelen, og valgte Tamron

 

Det er ikke sikkert at det er et dårlig kompromiss. Tredjeparts optikk kan ofte ta vel så bra bilder som original optikk, til en brøkdel av prisen.

 

Men når det gjelder Tamron har jeg hørt at autofokusen er en del tregere enn på Canons tilsvarende optikk. Med mindre man skal ta bilder av fugler i flukt eller tilsvarende er det ikke sikkert at denne forskjellen bør være avgjørende.

 

En del tredjeparts optikk har også kortere holdbarhet pga. dårligere byggekvalitet.

 

Når det gjelder spesialobjektiver som man ikke vil bruke ofte ville jeg personlig sterkt vurdert tredjeparts optikk. Når det gjelder optikk man skal bruke mye bør man utforske andres erfaringer eller tester nøye enten man velger originalt eller uoriginalt.

 

MLW

Lenke til kommentar

For gode råd så langt, den store handledagen nærmer seg, og valget er vel mer eller mindre falt på en EOS 10D, fått høre mye skryt om det, også fra bekjente som bruker det i jobb sammenheng. Eneste jeg stusset over er "det er en forlenger faktor på 1,6 pg av at bildebrikken er mindre enn 35mm film formatat" dette skulle så vidt jeg skjønte gjøre at man må gange de mm tallene på objektivet med 1,6 slik at man kanskje virkelig trenger en god vidvinkel?

 

Ellers noen som vet om IBM Microdrive duger? den er forholdsvis billig, er klar over at denne inneholder bevegelige deler i motsettning til CF, men er den rask nok for et slikt kamera?

 

Noen som har tips om god blits eller annet ekstrautstyr til EOS 10D, ser at det er en del som har det her inne..

 

Taknemmelig for alle svar, og takk til dere som har svart så langt!

Lenke til kommentar

Hei Elph.

 

Ang Microdrive, vet jeg ikke. Jeg bruker 2 x 256 ultra brikker.

Det er et minimum, burde hatt 2 x 512, eller enda større.

 

Ang blits, bruker jeg 550EX, og det er nok den rette til dette kameraet.

Det er etter min erfaring kun et alternativ uten om denne, og det er 420EX. Begge Canon. Begge er "E-TTL".

 

Du har rett ang 1,6x. Det har sine bakdeler ang vidvinkel, men sine posetive sider når det kommer til tele.

Objektivene du måtte ønske å suplere med, må baseres på hva du har fra før. Hva type dette er nevner du ikke i posten din.

 

Når det gjelder annet utstyr så kjøpte jeg vertikalgrepet "BG-ED3",

du får tak i dette til under 2.000,-. Det har plass til 2 x "511" batterier.

( Ikke det som jeg tror heter "512" og er kraftigere ).

 

Et lite tips ang orginale linser. Kjøper du de som er for oss dødlige, (ikke "L" linser), så trenger du sol-kappen i front. De er vanligvis ikke med når du får linsen.

 

Helt på tampen, du vil ønske deg en USB2 kortleser. Kameraet er kun utstyrt med USB1,1.

 

Stig

Lenke til kommentar

Jepp, det største problemet med microdrive er driftsikkerhet/støt. Hastigheten skal være bra.

 

En fin ting med crop-faktor på 1.6 er at det er mindre sannsynlighet for vignettering på ekstreme vidvinkler (fordi du bruker bare den midtre delen av bildet.)

 

Som tidligere sagt: I praksis er det bare 2 blitzer å velge mellom 550EX og 420EX.

Lenke til kommentar
> Ellers gjorde jeg et kompromi med vidvinkelen, og valgte Tamron

 

Det er ikke sikkert at det er et dårlig kompromiss. Tredjeparts optikk kan ofte ta vel så bra bilder som original optikk, til en brøkdel av prisen.

 

Men når det gjelder Tamron har jeg hørt at autofokusen er en del tregere enn på Canons tilsvarende optikk. Med mindre man skal ta bilder av fugler i flukt eller tilsvarende er det ikke sikkert at denne forskjellen bør være avgjørende.

 

En del tredjeparts optikk har også kortere holdbarhet pga. dårligere byggekvalitet.

 

Når det gjelder spesialobjektiver som man ikke vil bruke ofte ville jeg personlig sterkt vurdert tredjeparts optikk. Når det gjelder optikk man skal bruke mye bør man utforske andres erfaringer eller tester nøye enten man velger originalt eller uoriginalt.

 

MLW

 

Har en Tamron 19-35mm linse nå, og jeg finner den ikke spesielt tregere enn f.eks 28-90mm orginallinsa som følger med endel rimelige speilreflekskameraer fra Canon. Holdbarheten har jeg ikke akkurat prøvd å teste fullt ut, men den virker veldig solid og har 6 års garanti, så noe må de ha gjort korrekt. Vet ikke hvordan Sigma og Tokina er men.. :)

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at noen tredjeparts EOS-objektiver ikke fungerer helt godt med 10D - men disse kan ofte re-chippes hos forhandler eller importør til en viss penge.

 

Har selv fått problemer med en 3-4 år gammel Sigma 28-80/makro men fikk kjempeservice fra importøren og sitter nå med en ny Sigma 50mm makro :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...