Gå til innhold

Normalzoom som også duger til video

Anbefalte innlegg

Heisann!

Prøvde å surfe litt på forumet, men har ikke funnet noe godt spørsmål som dekker dette fra før, så prøver meg på en ny tråd.

Jeg er ute etter en EF-S/EF normalzoom som fungerer både bra til foto og som også kan brukes til video.

Jeg har fra før en Tamron 17-50 f2.8 som hittil har fungert bra til ren foto.

Nå skaffet jeg meg Lefdal-tilbudet på 60D m/ 17-85 IS USM-objektivet til Canon, og er litt usikker på hva som skal være mitt nye "standard-objektiv".

Til video fungerer det nye objektivet merkbart bedre, da den har USM og en zoom-ring som har større vandring (Det siste er vel en fordel ift manuell fokusering?)

Til foto kommer det litt an på bruken, hva som er best.

Canonen har dårligere maksblender, men er betraktelig bedre ift fokusering. Tamronen har en tendens til å "jage" mer, samt at den er mye tregere til å fokusere.

Canonens IS kan nok sikkert også hjelpe noe i enkelte situasjoner.

Hva er eventuelle andre objektiver som kunne være noe å titte på?

(Canon 17-55 f.28 IS USM ville sikkert være en killer, men til en pris på over 7K, er det i utgangspunktet litt over det jeg hadde tenkt meg...)

Og hvis man bare skulle tenke video, hva ville dere valgt da?

(Noen har nevnt Canon 17-40 f4L USM som et godt valg, men tror jeg ville savnet litt i tele-retningen)

Gode forslag og argumenter mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildestabilisator er en fin ting til video, med mindre hovedlyden skal være fra den interne mikrofonen. Stabilisatoren avgir litt lyd.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er jo kremen.

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM dersom du prioriterer tele over vidvinkel.

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM dersom du vil ha begge deler og tåler enda et trinn ned blenderen.

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM duger også, men henger en del etter når det gjelder optiske kvaliteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...