kvitkanin Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Jeg skulle til å brenne en CD fra en CUE fil lagret på en av mine 4 harddisker.. når jeg da valgte CUE filen så begynte plutselig harddisken å 'hakke' sånn som disketter gjør når det er feil på dem. Etter en kjapp omstart så fant ikke Promise PCI kontroller kortet mitt den akutelle harddisken.. jeg skrudde da av PC'n, åpnet den og sjekket harddiskene og Promise kortet.. harddiskene var voldsomt varme. Jeg lot da PC'n stå av en stund, sjekket temperaturen igjen og bootet... da fant Promise kortet harddisken i BIOS, men etter en liten stund (omtrent når WIN XP var ferdig med å boote) så begynte hakkingen igjen. Har harddisken da blitt ødelagt pga. av varmen? Noen sjanse for at den har overlevd strabasene? Hvilken type kjøling er da å foretrekke? Kabinettvifter eller harddiskvifter? Jeg tenker mest på kabinett vifter, ettersom jeg har 4 harddisker og 3 CD/DVD spillere/brennere i kabinettet... Håper noen kan komme med noen gode tips her Kvitkanin ----------- Asus nForce2 DeLuxe hoveddkort AMD Athlon XP2500+ (Barton) CPU MSI GeForce4 Ti4200 skjermkort 512MB TwinMos RAM 1 x 120GB WD harddisk 2 x 60GB IBM harddisker 1 x 15GB Maxtor harddisk 1 x Plextor CD-brenner 1 x Pioneer DVD-spiller 1 x LG DVD-brenner Chieftec Dragon 360W Maxi-tower kabinett Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Jeg for min del. lar alltid en vifte blåse på hdd'ene.. det burde nok du også, særlig hvis de 4 står ganske tett.. bør ikke sette på en delta liksom, holder bare med at det er sirkulasjon mellom de.. Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Hmm, jeg får vel gå til innkjøp av en kabinett vifte ja.. håper situasjonen bedrer seg for de resterende harddiskene mine. Men, er harddisken min gått hele veien til hel.... når den oppdages i BIOS? Eller kan den reddes på ett eller annet vis? Ligger tross alt 60GB med ting og tang på den som det hadde vært digg å beholde... Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 ta backup mann! Før det er for sent Lenke til kommentar
Flex Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Du sa ikke noe om hvilken disk som hadde problemet, men jeg er nesten villig til å vedde på at det er WD'n. Dette høres ut som en vanlig WD feil. Disken begynner å lage noen sære klikkelyder, og etter ikke lang tid er det over og ut med den. Ta backup og send disken tilbake der du kjøpte den, er mitt råd... Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Merkelig nok så er det faktisk den ene IBM'n som har tatt (eventuelt holde på å ta) kvelden.. men, jeg har ikke hatt tid til å teste den fullt ut enda, så det er mulig at den har overlevd. Håper bare ikke den andre IBM'n kaster seg i grava sammen med den andre... Hvor lenge varer egentlig garantien på en harddisk? Er vel ett par år gammel den det gjelder her, kan jeg tenke meg.. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Snodig at det var IBM IBM har et prog som kalles drive fitness elns, det lager en boot-disk som kan skjekke disken din for feil osv, prøv det. Lenke til kommentar
enl Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 IBM er beryktet for sine klikkelyder, noe jeg personlig kan skrive under på. Jeg har fått disse symptomene på både 60GXP og 75GXP. For varme? Lite trolig, fordi mine disker hadde god kjøling. Jeg fikk WD på retur fra komplett, og har ikke hatt trøbbel siden(Jeg ba spesielt om å få WD da ) Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Jepp, skal gjøre det.. (lager bootdisk akkurat nå). *krysse fingre* Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 IBM er beryktet for sine klikkelyder, noe jeg personlig kan skrive under på. Jeg har fått disse symptomene på både 60GXP og 75GXP. For varme? Lite trolig, fordi mine disker hadde god kjøling. Jeg fikk WD på retur fra komplett, og har ikke hatt trøbbel siden(Jeg ba spesielt om å få WD da ) Men en 2 år gammel disk er vel for gammel til å sendes i retur? Eller er det noe special special garanti på IBM sine klikkere? Lenke til kommentar
picachu Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Snodig ? Jeg har sikkert vært extremt uheldig med ibm, men 2 ibm-disker har tatt kveld hos meg. GXP serien. Er det IBM Deskstar GXP60 7200RPM ATA-100 du har kanskje ? Reddes det som reddes kan sier jeg Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Lurer på om det ikke er en 75.. men det kan være en 60 hehe har ikke husk til å eh huske det.. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 hehe Fant en link som kan være intressant. http://www.hexus.net/article.php?review=209 [edit : Traff spikeren på hodet der ] Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Oisann, ikke akkurat positiv omtale nei haha jaja, det ser ut som om det var på tide at jeg kjøpte den DVD brenneren så jeg får tatt backup av ting og tang.. bare så synd at harddisken knelte omtrent samtidig som at brenneren kom inn døra.. Murphy's Law etc. Lenke til kommentar
enl Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Det er ikke så dumt Tror IBM's disker har, iallefall hadde, 3 år garanti. Jeg fikk returnert mine, men jeg hadde ikke hatt de mer en et halvt år sånn cirka Noen er heldige, og liker IBM; men jeg anbefaler deg å velge et annet merke! Mas på webshoppen om nødvendig Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Jupp, skal mase litt (har allerede begynt hihi). Men, nå til det andre problemet.. hvordan skal jeg få tak i alt jeg hadde lagret på harddisken?? Finnes det noen bra programmer for slikt? Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 De "gammle" GXP diskene fra IBM var/er bare surr! De nye derimor 120GB og oppover er konge! Har selv noen 180GB'ere men kun for lagring. WD og Seagate har høyest kvalitet! Seagate er stille og med en WD slipper du å investere i vekkerklokke! (du får nemli ikke sove med den på!) Lars Lenke til kommentar
kvitkanin Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 hehe skulle ønske jeg visste at WD diskene var så bråkete før jeg kjøpte den... maxtor da? duger de? må vel ha meg en ny hd hvis den gamle virkelig har strøket med. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Et lite tips til dere som har en haug med disker (selv har jeg bare 2): Monter dem for all del ikke kliss inntil hverandre, da vil de varme opp hverandre og eventuell luftgjennomstrømning kommer ikke til på de 'midterste' diskene i særlig grad. Avstanden trenger ikke å være mer enn på 4-5 mm mellom hver disk før det gjør underverker for temperaturen. Pass på at det er litt 'ledig avstand' både over og under alle diskene hvis du har mulighet. Ellers er det en god ide å montere en vifte i forkant av diskene - Chieftec har for eksempel et eget viftefeste i harddisk-brønnene sine. Kjører en 12db Papst-vifte på halv hastighet (= 'ikkeno' lyd og relativt lite flytting av luft, man kjenner det nesten ikke med fingeren) men det holder alikevel diskene laaangt under den temperaturen de har uten vifta. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Du sa ikke noe om hvilken disk som hadde problemet, men jeg er nesten villig til å vedde på at det er WD'n. Dette høres ut som en vanlig WD feil. Disken begynner å lage noen sære klikkelyder, og etter ikke lang tid er det over og ut med den. Ta backup og send disken tilbake der du kjøpte den, er mitt råd... WD er ren kvalitet spør du meg,vi er en gjeng med kompiser som laner osv,tolsammen er det 3 ibm disker som har sviktet,og en serregate,wd har gått feilfritt,alltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå