ErikBlodøks Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Hm. Jeg tror ikke scanningen skjer skikkelig. Jeg har slått av Comodo helt av i mine øyne (dvs exit i det lille ikonet nede til høyre ved klokken).. kansje det må mer til? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Normalt sett skal ikke dette ha noe med saken å gjøre, så lenge ikke Comodo ikke reagerer på noe. Må nesten bare vente til norbat eller en annen mer kyndig kommer innom. Jeg ønsker ikke å kaste masse forskjellige programmer på deg, eller be deg fjerne noen filer jeg ikke er helt sikker på. Beklager :/ Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Har fått litt input nå... Han var enig i at loggene ser rene ut, så sansynligvis er ikke problemet lenger malware-relatert. Får prøve å feilsøke litt. TROR DETTE SKYLDES ET SÅN mail virus greie, fikk en mail av en kompis, trykket på linken og så plutselig begynte firefox og kødde og så komm det slik scanning greie på "min datamaskin". Hva mener du med en slik "scanning greie"? og er denne "Scanne greien" forstatt synlig? Ble denne linken bevisst sendt til deg, eller ble den sendt "automatisk" fra vennen din uten at han var klar over det? Kan du sende meg en personlig melding om hva som var URL-en til denne siden? Det at ting viskes ut, det zoomes inn og ut etc. kan høres ut som defekt/korrupt mus/tastatur (driver/batteri etc.) Prøv å restarte maskinen i Sikkermodus (tap F8 mange ganger under oppstart, til du kommer til en ny meny. Velg sikkermodus, bruk maskinen litt, og se om det samme problemet oppstår her. Endret 30. januar 2011 av r2d290 Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Det som skjedde var at jeg fikk en mail fra "Ola Nordmann". Der stod det noe tekst, og så en link. Jeg trykket på linken, og rett etter så gikk firefox helt mongo ( nettleser vinduet går fra full skjerm til liten, popups, osv.) . Dette pågår i ca. 3 sekunder, veldig raskt. Og så kommer "min datamaskin" hvor det står at den scanner. Jeg har snakket med han som "sendte" meg mailen. Han sier det er en gammel mail som ble tatt over virus og drit for noen år siden. Nå idag, lever den sitt eget liv Det er vanskelig å skrive innlegg, for trykker jeg meg tilbake til første avsnitt, begynner den å viske ut alt som er før det. Hjelper ikke om jeg beveger meg bort med tastene heller. Så tilbake til "scanningen": Den scanningen varte i 1,5 sekund kansje. Jeg trykket som en gal på alle "x"-er som var, for å få det vekk. Scanningen ble som sakt borte etter 1,5 sekund. For å svare på å sende deg en URL: Jeg kan prøve, problemet er at straks jeg går innpå mailen min får jeg en popup, hvor det står noe om at jeg må velge minst en mail før jeg kan gjøre "ettellerannet" (husker ikke). Denne popupen går ikke vekk. Så jeg må holde inne "alt" knappen for å navigere meg ut, altså logge ut. Men som sagt, jeg skal prøve. Jeg kan legge til at min ekskjæreste helte øl over laptoppen mens den var på, et glass øl. Sånn igrunn helt uten videre . Men hadde ikke problemene som jeg har før etter mailviruset. Men kan legge til at tastaturet på laptopen fungerer ikke lenger. Så jeg bruker et eksternt. Kan også legge til at i de to første dagene etter faenskapet, var batteriet registrert som fraværende, altså ikke koblet til. Men ting var ellers helt normalt. Spilte spill og gjorde det vanlige stuffet. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Skanningen du opplevde er nok knyttet til en falsk onlineskanner som ønsker at du skal laste ned et falsk antivirusprogram. Så lenge du ikke laster ned noe, er det bare å lukke nettsiden og ingen endringer blir gjort på pc'n. Problemet ditt er nok heller den ølen som ble sølt over pc'n. Fukt og elektronikk er ingen god kombinasjon. dessverre. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Prøvde du å starte PCen i Sikkermodus som beskrevet ovenfor, for å sjekke om problemet oppstår der også? Hvis det gjør det, tror jeg vi ganske sikkert kan si at dette er et hardware-problem. Etter det er gjort, så begynner den å pipe med korte intervaller i ca. 13 sekunder. Dette er også en ganske tydelig indikasjon på at PCen tror at en knapp (eller gjerne fler) blir holdt inne. Mener det er ganske normalt at PCen sender denne pipelyden fra innebygget høyttaler dersom mange knapper trykkes inn uten at systemet vet hva det skal gjøre med informasjonen den får. Søkte litt på nettet for å finne en måte å deaktivere tastaturet på den bærbare maskinen (og så kople til et eget USB-tastatur). En måte er å fysisk kople tastatur-ledningen fra hovedkortet. Hvis du har en HP-maskin kan du følge denne veiledningen: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01311536.pdf (kapittel 5.10 og 5.11). Evt. finne en tilsvarende veiledning for PC-en du har. Merk: Det kan hende dette bryter mot eventuell garanti. Alternativt kan du prøve noe annet jeg fant på et forum (post #8): http://www.techsupportforum.com/forums/f108/how-to-disable-laptop-keyboard-250095.html#post2345296 Gjerne gi tilbakemelding på om du har testet om det samme problemet oppstår i Sikkermodus, og om hva som blir resultatet dersom du velger å prøve en av de to veiledningene jeg kom med for å kople vekk tastaturet. Spør om du lurer på noe. På tide å rydde opp litt. McAfee som jeg nevnte tidligere ser ut til å være fjernet fra systemet. Siden du ikke fikk noen problemer gjør vi oss ferdig her ComboFix må avinstalleres. Gå til Start > Kjør Skriv følgende i boksen: Combofix /Uninstall PS: legg merke til mellomrommet mellom Combofix /Uninstall Du skal nå ha noe som tilsvarer bildet nedenfor: Trykk Enter. Denne kommandoen vil: Fjerne følgende:ComboFix og dets tilhørende filer og mapper. VundoFix backups, hvis de eksisterer. Mappen C:\Deckard, hvis den eksisterer Mappen C:\OtMoveIt, hvis den eksisterer [*] Nullstille klokke-instillingene. [*] Skjule filetternavn hvis det er nødvendig. [*] Skjule System/Skjulte filer og mapper hvis det er nødvendig. [*] Nullstille systemgjennoprettingspunkter. ------------ Jeg anbefaler deg å beholde Malwarebytes. Pass på å holde programmet oppdatert] og kjør det regelmessig, siden dette kan beskytte mot en del malware. Viktig: Velg kun ett antivirusprogram. Å ha fler programmer samtidig, kan føre til at programmene begynner å arbeide mot hverandre, og vil kunne slippe igjennom mer virus.. Pass på å kjøre antivirusprogrammet du bruker regelmessig, og hold det oppdatert. Merk at det er mange useriøse programmer der ute som ønsker å skremme deg til å gi dem pengene dine og, noe malware hevder faktisk å være sikkerhetsprogrammer. Hvis du får en popup fra et sikkerhetsprogram som du ikke har installert selv, ikke klikk på det og be om hjelp umiddelbart. Det er veldig viktig å kjøre et antivirusprogram og brannmur, men du kan ikke stole på alle tester og annonser som ligger på nettet. Spør på et sikkerhetsforum du stoler på hvis du er usikker på hvilke programmer du bør velge. Hvis du lurer på om programmet du bruker ikke er ekte, kan du sjekke det ut her. En tilsvarende kategori av programmer blir kalt "scareware." Scareware programmer er aktive infeksjoner som dukker opp på datamaskinen din og forteller deg at du er smittet. Hvis du ser nøye etter, vil det vanligvis være et navn som ser ut til å være legitimt, men det er ikke en av de programmene du har installert. Programmet ber deg om å klikke og installere det med en gang. Hvis du klikker på noe av det, inkludert krysset for å lukke det, vil du kunne bidra til å gjøre maskinen enda mer infisert. Å holde beskyttelsesprogrammene oppdatert og aktivere aktiv beskyttelse kan bidra til å unngå disse infeksjonene. Hvis det likevel skjer, gå offline så fort som mulig. Trekk ut internettkabelen eller slå av datamaskinen. Kontakt noen som kan hjelpe deg, ved å bruke en annen datamaskin eller en mobil hvis det er tilgjengelig. Hvis du ikke har tilgang på en annen maskin, bør du være særdeles forsiktig når du bruker den infiserte maskinen til å be om hjelp. Dette vil forhåpentligvis ta seg av fremtidige problemer. -Surf trygt- Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Okey, søren også at det måtte være tilfelle. Jeg får jo ikke noe igjen for det, jævla kjærring. Tusen takk for hjelpen, og at du tok deg tid. Kjempe service! Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Skal prøve det du har nevnt. Ja det var samma greia i F8 sikkertsmodus. Søkte litt rundt jeg også, men tror man rett og slett må fjerne koblingen fysisk. Skulle helst sett til at det kunne fjernes igjennom windows OS.. Men jeg skal gi tilbake melding om det fikser det eller ei Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Som jeg nevnte litt tidligere i tråden din : Du kan prøve en bootbar løsning. Du kan se løsningen fra AVG i bruk her, og en løsning fra 'e Scan her. Da booter du fra CD, oppdaterer virusdefinisjonene via nettverket (internett) og renser opp. Her tar ikke antivirusprogrammet hensyn til om filene er låst eller reservert fra operativsystemet (noe virus ofte blir - som forsvar fra vanlige antivirusprogrammer). Lykke til! Det positive med en bootbar løsning er at du slipper tenke på sikkermodus, eller windows i det hele (selv om 'e Scan sin løsning ser veldig Windows ut i brukergrensesnittet) Lykke til Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 System-log.com Bootbare antivirussøk er veldig fine dersom det ikke er håp i å få til noe mens PCen er på, fordi det popper opp tusenvis av popups eller viruset rett og slett nekter deg å kjøre noen antimalware-scan. Grunnen til dette er at de bootbare programmene setter igang før viruset får satt igang prosessen med å nekte opprasjoner. Men når brukeren har fått til å kjøre ComboFix, fått til å kjøre Malwarebytes og fått til å kjøre HijackThis, og til og med fått til å poste loggene (tross vanskeligheten som dette medførte) og disse loggene ikke viser noen tegn til infeksjon, samt det faktum at de samme problemene oppstår i sikkermodus samt under oppstarten, er det svært liten sansynlighet for at AVG sin boot-scan kommer til å få til å løse problemet noe mer. Selvom det var virus på PC-en så virker det veldig som at det bare er tilfeldigheter på spill som gjør at maskinvare og software skar seg omtrent samtidig. Kunne selvsagt ha prøvd med en live-cd med linux (altså kjørt linux direkte fra en CD) for å teste om det samme problemet oppstår i Linux. I såfall er det umulig at det er et malwareproblem. Trådstarter: gi tilbakemelding om du ønsker veiledning på dette. Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Har nå fått fjernet integrerte tastaturet på laptopen. Alt er til nå back to normal ! Ikke noe kødd ved oppstart, tekst som visker seg ut, sletting av filer i millionvis skjer heller ikke lenger. Kikket litt på pdf av hp laptopen som du postet. Dog har jeg acer, var prosedyren den samme. Jeg oppdaterer hvis noe skulle være unormalt. Takk igjen for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå