Gå til innhold

Dataingeniør eller studere Informatikk: Design, bruk og interaksjon.

EvenAug

Anbefalte innlegg

Hei.

Da var det min tur til å få litt studieveiledning. Jeg håper og regner med at det er flere medlemmer her som studerer en av delene.

Jeg går 3. året på videregående (studiespesialiserende) og har et snitt rundt 5. Av realfag har jeg/har hatt følgene fag: IT1 (6'er), IT2 (får garantert 6'er), Fysikk 1 (4'er), R1 (5'er), R2 (ligger an til en sterk 4'er), Kjemi 1 (4).

Jeg har drevet med programmering i mange år og behersker mange språk.

Nå nærmer det seg at jeg må bestemme meg for hva jeg skal søke. Jeg kommer til å studere i Oslo da jeg skal bo med "fruen". Tidligere planer var å bli sivil ingeniør innen datateknikk ved NTNU. Nå har planene endret seg til Oslo og jeg vurderer spesielt 2 studier: Dataingeniør ved Høgskolen i Oslo eller Informatikk: Design, bruk og Interaksjon ved Universitetet.

Jeg tror sistnevnte studie vil bli letteste vei til utdannelse for meg. Da dette studie inneholder mye programmering og mindre matte (som jeg ikke har særlig interesse for). Likevel sitter jeg igjen med spørsmålet om hva jeg kan bli med de forskjellige utdannelsene. Jeg er ikke veldig interessert i å programmere dag inn og dag ut for å lage et random program. Jeg kunne derimot tenkt meg å kanskje programmere et produkt, være med å utvikle produkter og jobbe med både "hardware og software".

Hvordan er mulighetene å bygge på til en master/sivil ingeniør utdannelse om jeg fullfører en av disse studiene?

En siste faktor er lønn. Jeg er en stor forbruker av penger og kunne fint trengt en godt lønnet jobb. Har lest at dataingeniører har en snittlønn på 500 store. Men finner ingen info om hva jeg kan bli og hva jeg kan forvente i lønn med studie ved UiO.

Håper på noen gode svar fra elever/ferdig utdannede i bransjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint bygge på en master på Design, bruk og interaksjon på UiO. Personlig studerer jeg informatikk på UiO(den gamle ordningen) og den obligatoriske matten er ikke veldig vanskelig. Har du R2 fra VGS og gjør det greit i det faget vil du ha null problem med den obligatoriske matten i de andre programmene på UiO.

Jeg vil nok anbefale å heller søke for eksempel Programmering og nettverk i stedet for interaksjons-design. Ikke fordi interaksjonsdesign er noe negativt i seg selv. Men hvis du liker programmering så er det mye mer programeringsfag i Informatikk: Programmering og nettverk. Interaksjonsdesign er mer å lære om hvordan en bruker bruker programvaren. Du lærer å programmere i begge programmene, men jeg mener enda du vil få mer ut av programmering og nettverk, både når det gjelder valg av fag og "Design, bruk og interaksjon" er mer for de studentene uten R1(eller R2) og som enda vil inn i IT bransjen. Du kan få Design, bruk og interaksjon til å bli mer programmering. En annen ting er når du skal videre på masternivå. Du får mange flere valgmuligheter hvis du har matematikken i tillegg.(I alle fall hvis jeg har forstått det rett)

Du vil konkurrere om omtrent de samme jobbene uansett hva du velger. Dataingeniør eller interaksjons design.

Begynnerlønn for en med master i informatikk ligger på rundt 450k.(Ifølge Tekna i alle fall) Altså omtrent på samme nivå som dataingeniør, utdanningene er også omtrent like.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...