Gå til innhold

Jeg har kjøpt nye høyttalere, men....

Anbefalte innlegg

På Torsdag kjøpte jeg meg nye høyttalere. Jamo X870. Disse koster 9380 kr pr par, men jeg fikk de for 4500 pga utgående modell. Jaja, nok om det, jeg kobler dem til og begynner å spille dem inn. Skruer opp til behagelig lyttenivå, og lar anlegget stå på imens jeg går ut og finner på noe annet. etter 10-12 timer kommer jeg tilbake og lyden har forandret seg til sånn den skal vere i innspilte høyttalere (bortimot). MEN, når jeg sitter å hører på musikk, stiller inn treble og bass til normalt etter innspilling, gir litt volum, så plutselig kutter den ene høyttaleren. Dette skjer opptil flere ganger. Jeg sjekker kabelen fra pcn til forsterkeren uten hell. Når jeg da prøver igjen er det ikke lyd i det hele tatt fra diskanten på høyttaleren som kutta. Når jeg prøver å gi littegrann volum kommer det skraping fra den. Dette må vel vere garantisak? Uansett jævlig surt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gå systematisk frem. For eksempel kan feilen du beskriver skyldes en defekt forsterker. (overoppheting under "innspillingen"?) Det du gjør er å koble høyttaleren til den andre utgangen, eller til en annen forsterker, for å se om den da virker som den skal.

Prøv også å bekrive problemet litt klarere. Er det bare diskant elementet som skurrer (siste del av ditt inlegg), uten at det kommer bass?.

"...stiller inn treble og bass til normalt etter innspilling". Betyr dette at du har spilt 10-12 timer med bass og diskant kraftig opskrudd? Du ber om problemer . Høytalere og forsterkere er tross alt beregnet til normalt bruk, og du kan ikke alltid stole på den evt. innebygde bekyttelsen mot overbelastning/overoppheting som forsterkere har.

Lenke til kommentar

Høyttaleren har sikkert et dårlig diskant element som har blitt gåen. Jeg har ikke spilt noe høyt, og jeg har hørt at under innspilling av høyttalere så skal volum vere lavt, og bass og diskant på fullt. Dette har jeg gjort med hell på mine tidligere høyttalere også. Det er bass og mellomtone fra høyttaleren, det vil si at det er kun diskant som ikke gir lyd fra seg på lave lydnivå, og bare skraper når det blir skrudd opp litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...