saddams_madame Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Hei. Jeg kjøpte dette reléet: trykk her Jeg rev ut høytaleren fra ei vekkerklokke (230 volt). Ledningene til høytaleren satte jeg på reléet(slik at lyden fra vekkerklokka skal utløse reléet). Etterpå tok jeg en av de to strømledningene som går inn til radioen, via reléet. Problemet er at når reléet utløses blir ikke radioen skrudd på, men det kommer en svak vekkerklokkelyd fra reléet.Hvordan går dette an? Kanskje er det fordi høytaleren til vekkerklokka var en slags metallplate? eller har jeg feil type relé? Si ifra hvis jeg har misplassert denne tråden. Endret 21. januar 2011 av saddams_madame Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Høytaleren i vekkerklokken gikk som alle andre høytalere på vekselspenning, så releet skrues vel av og på, av og på veldig fort. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Feilen du har begått er å koble høyttalerledningene til et 12V relé. Reléet krever 12 volt, men høyttaleren drives av ca. 3 volt. (?) I tillegg er releet beregnet på likestrøm, mens høyttalerledningen går på vekselstrøm. Det er mulig at, hvis ringelydspenningen er kraftig nok, at det holder med en enkelt, seriekoblet diode for å få reléet til å slå over. Dioden må i så fall kobles riktig vei, ellers vil ikke reléet slå over. Hvis ikke, vil du trenge en transistorkrets som likeretter og forsterker ringelyden til 12 volt. Denne er så enkel at en VGS Elektro-elev kan designe den for deg. Men utifra min oppfatning av dine kvalifiksjoner, klarer du det ikke uten hjelp. Du lurer også på hvorfor du hører ringelyd fra reléet. Det skyldes at en høyttaler og et relé har identisk oppbygning. Strøm kobles til en spole, som får enten en høyttalermembran, eller en strømbryter til å røre på seg. Men reléet, som er beregnet på 12V, rører seg ikke nok til å slå over, og gi strøm til radioen. I tillegg er det helt feil å gi den vekselstrøm. Da dras den i begge retninger, i stedet for riktig retning. Du vet at det finnes noe som heter klokkeradio? Du har begått så elementære feil at jeg undres over dine evner til å sette sammen et TRYGT produkt. Det er flott at du leker med strøm. Men du er ikke kompetent til å leke med 220 volt. Det er livsfarlig. Hold deg til batterier. Også releet ditt er en bildel for 12V, og må ikke brukes med 220V. Du bør kjøpe en klokkeradio om du ønsker å vekkes av radio. Clas Ohlson har flere forskjellige typer, og ingen av dem kommer til å drepe deg eller brenne ned huset ditt. http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=klokkeradio Om du ønsker en klokke som kan skru på andre elektriske apparater, kan du kjøpe et koblingsur: http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=koblingsur&defst=True&uaid=1E3526468E3833935DC483E4C944E8DF%3a38312E3136372E312E323431%3a5245998410571514154 Disse kan starte andre apparater, som lamper og radioer. Kretsen din er livsfarlig og må ikke brukes. Endret 21. januar 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå