Gå til innhold

Oppgradere Pc med tanke på Flight Simulator X

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med mitt nåværende oppsett. Er ikke helt stabilt, til tross forholdsvis gode komponenter. De var ihvertfall gode en gang... ;)

Det jeg har er:

Gigabyte Ep35-Ds4

Intel Q9550 2.83 GHz

Mushkin PC6400 Enhanced 4-4-4-12 4X1GB

Mist 550W Psu

Amd Radeon 6950 (Nytt)

Det er vel kun i Flight Simulator jeg har nevneverdige problemer med ytelse. Denne er jo litt sær på kravene, ganske rart at ett såpass gammelt program skal være så tungt.. Skjermkortet holder i massevis, og samme med mengde minne skulle jeg tro. Men Q9550 er vel kanskje ikke den aller beste matchen, selv om den i seg selv er kraftig nok til alt annet jeg driver med. (Som forøvrig begrenser seg til surfing, Starcraft 2, Civilsation 5 og en del video encoding.)

Har forøvrig prøvd meg på å overklokke cpu, men sliter veldig med stabiliteten selv etter å ha økt spenningen litt på både Vcore, FSB og Minne. Går sånn någenlunde på 3,18 GHz, men er ikke stabil nok, samt at jeg fremdeles ønsker bedre ytelse i FSX. Er ganske overbevist om at problemet ligger i hovedkortet.

Dersom jeg nå skal bytte ut noe så har jeg ett par kriterier...

1. Må gi en tydelig boost i FSX

2. Må være ett hovedkort som ikke har en masse kontrollere som skal bruke måneder og år før lasting av OS begynner. Jeg kjører forøvrig Win 7 HP 64bit på en Intel 80GB SSD. Spill og annet ligger på en WD 2TB Green HDD.

Asus sine kort med EFI "Bios" virker forlokkende i så måte, og jeg har ett inntrykk av at system som er basert på Asus er kjappe å laste Windows også. Jeg er ikke fan av MSI hovedkort, og etter ett par ikke så gode møter med Gigabyte er ikke de heller veldig pop her. Andre som bør vurderes?

Ønsker å overklokke cpu, helst slik at den kan kjøre 4GHz+ 24/7.

Intel's Sandy Bridge serie virker jo på mange måter å være "vegen, sanninga og lyset" for tiden, og en 2500K eller 2600K burde jo kunne fungere. Spørsmålet er bare om det er verdt å legge ut 4-5000 på det...

Tilbakemeldinger og forslag av oppbyggelig og nyttig karakter mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei anbefaler deg å registrere deg på flightsim.no sitt forum. Der får duveldig gode tips om oppsett for FSX av erfarne travere. Jeg tror du får bedre hjelp der enn her ;)

Men hva jeg har lest:

Intel i7. OC, vannkjøling

ok gpu (ikke så viktig i fsx som cpu)

dedikert disk til fsx. gjerne ssd eller raptor

6gb ram holder.

En velfrisert win 7 er også å anbefale. NickN har et meget bra guide for å tweake win 7 for fsx setup.

Lenke til kommentar

hei anbefaler deg å registrere deg på flightsim.no sitt forum. Der får duveldig gode tips om oppsett for FSX av erfarne travere. Jeg tror du får bedre hjelp der enn her ;)

Men hva jeg har lest:

Intel i7. OC, vannkjøling

Gå heller for Sandy Bridge

i5 2500(k) eller i7 2600(k)

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må bestille nytt uansett... :(

Prøvde meg på å formatere disk og legge inn Windows på nytt. Ble møtt av bluescreen altfor tidlig. Har kun lagt inn driver for 6950 og lastet ned oppdateringer for Windows. Kjører nå alle komponenter på stock hastighet.

Jeg har ikke lyst til å oppdatere så altfor ofte, så ett nytt system bør holde noen år.

Derfor frister det mest med i7 2600k, men kunne jo spart noen såre kroner på å gå for i5 2500k istedet dersom den er god nok.

Vil ha ett godt og stabilt hovedkort, og syns da Asus P8P67 Sabertooth virker som ett godt valg.

8 GB minne vil jeg også ha, da i 2 x 4GB konfigurasjon. Bare å finne ett billig og greit sett som er bra kompatibelt med resten da. Snuser på Corsair Vengeance 1600Mhz Cl9. Virker som å gi mye for pengene.

Noen som har innvendinger? Resten blir som det er, regner ikke med at dette systemet vil trekke noe mer strøm enn det jeg har i dag?

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Ja, men da var det bestillt følgende:

I7 2600K

Asus P8P67 Deluxe

8GB Corsair XMS3 Vengeance 1600 Cl9 (2x4GB)

Corsair A70 Cpu kjøler

Mist 800W PSU

Det fristet med ny og kraftigere PSU også, siden den jeg har ikke er modulær. Det er ikke altfor god plass til kabelorganisering i mitt etterhvert gamle Lian-Li kabinett. Dette får også noen nye stillegående Mist vifter :)

Lenke til kommentar

Noctua ble litt dyr, og samtidig i største laget syns jeg.

Har ikke tenkt å overklokke så veldig mye heller, vi får se hvor langt det går.

Corsair A70 var halve prisen hos dustin, og den skal være bra effektiv og samtidig ganske støysvak etter det jeg har lest. Har bestillt litt hos Netshop og litt hos Dustin. Alt etter hvem som hadde sakene på lager :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...