Gå til innhold

Har selger av nye objekt lov og unngå kjøpsloven via qxl.no?

Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter og ser litt på qxl.no på en selger som selger nye objekter, og kun oppgir garanti til 1måned.

I følge kjøpsloven har vell jeg som kjøper krav på mere enn det?

Eller kan man unngå kjøpsloven via qxl.no

Har selv kjøpt en dusj på qxl for 10månd siden, og nå har jeg problemer med sluket, jeg får jo ikke opp info på den auksjonen lengere ettersom detaljene og auksjonen er fjernet fra qxl.no.

Og må jeg da forholde meg til kjøpsloven eller må jeg kontakte qxl evnt for og finne ut hva som stod i auksjonen?

Var jo helt ny dusj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at Kjøpsloven skal gjelde må et firma være selgeren. Kjøpsloven gjelder ikke ved salg og kjøp mellom private. Om QXL er involvert eller ikke, har ingen betydning, tror jeg.

Feil. Mellom to(eller flere) bedrifter eller to(eller flere) private er det nettopp kjøpsloven som gjelder. Mellom en bedrift og en privatperson er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren to års ufravikelig reklamasjonsfrist, evnt fem år dersom varen er ment for å vare vesentlig mer enn to år. Kjøpsloven derimot er fravikelig ved avtale, men gir maks to år. At den er fravikelig betyr at selger og kjøper kan avtale mindre eller lengre reklamasjonsfrist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo umulig og se om det er et firma eller en privatperson som kaller seg firma på qxl...

Slik vil det jo være umulig og vite retigheter ved kjøp annet en det selger har skrevet i anonsen, men der kan man jo sette hva man vil..

Lenke til kommentar

Er jo umulig og se om det er et firma eller en privatperson som kaller seg firma på qxl...

Slik vil det jo være umulig og vite retigheter ved kjøp annet en det selger har skrevet i anonsen, men der kan man jo sette hva man vil..

Det stemmer. I tillegg til at man ikke har noen garanti for at selger kan gjøre opp for seg etter 2 år, eller 5 år, når manglende ved produktet viser seg. Men på en annen side, som regel er prisene såpass lave at man som kjøper må forstå at det er en kvalitetsforskjell og mindre rettigheter enn om man kjøper i en fagbutikk.

Går man utelukkende etter pris så er det en risiko man nesten må ta. Husk at alle skal tjene penger. Det finnes ikke en godhjertet person der ute som plutselig finner ut at han/hun skal kjøpe inn dusjer til samme pris som fagbutikker og selge de ut med tap til kostpris, eller lavere. Tror man det er man naiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

he he

Selvfølgelig skjønner jeg at qxl ikke er fag butikk.

Har egentlig bare aldri tenkt på dette før nå.

Er heldigvis bare sluket som er defekt på dusjen så ingen krise.

Men jeg mener at loven burde fortsatt gjelde på qxl og.

Lenke til kommentar

Men jeg mener at loven burde fortsatt gjelde på qxl og.

Hvilken lov er det du mener? Angrerettloven er gjeldene. Ellers er det Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven som er gjeldende, alt etter hvem som selger.

Men som påpekt så er ikke garanti noe du har rettsmessig krav på uansett om du kjøper på Qxl eller hos hvilken som helst faghandler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Reklamasjonsfrist. Det innebærer at feil som var på produktet før du overtok må oppdages og meldes til selger for utbedring(avhjelp). Det kan være type produksjonsfeil som ikke viser seg før 1.5 år, eller skader som oppstå som en følge av produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at qxl auksjonene eller info mailen man mottar etter kjøp ikke har noen som helst info om selger er privat eller næringsdrivende....

Så kjøper vil jo aldri vite om han handler fra ett firma, og derfor aldri kunne forholde seg til reglene som gjelder da.

Ang mitt kjøp har selger nå tatt kontakt og har sagt jeg skal få tilsendt delene.

På adressen hans er det registret både 3firma som jeg kan se, men jeg har jo ingen aning om det er firmaet hans som har solgt til meg.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å vite ja. Men om en bruker selger for eks 10 dusjer på QXL, eller 100 støvler osv, så er vedkommende ikke langt unna kategorien næringsdrivende, og dermed gjelder forbrukerkjøpsloven. Problemet blir å finne ut av det, lagre dokumentasjon til senere og ikke minst få noe ut av vedkommende ved behov.

Og helt ærlig, det er risikoen du må ta når du handler billige varer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda det er helt greit at det er risiko ved billige varer.

Det eneste jeg syntes er så rart at qxl, på en måte er ett fristed for oss kjøpere sine rettigheter.

Om man kjøper billige varer i en nettbutikk som en slik importør har, får man kanskje samme pris, men vet da alt om rettighetene.

Kjøper man derimot på qxl, vet man ingenting.

Har bare ikke tenkt over dette før nå, når jeg skulle finne ut om det var firma eller privat person jeg handlet hos.

Nå løste det seg jo heldigvis antagelig for min del :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...