PzMan Skrevet 21. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2011 Nå om dagen reparerte jeg en usb minnebrikke og strevde med å fjerne gammelt loddetinn fra kontaktpunktene. Jeg prøvde både med avloddingslisse og tinnsuger men fikk det ikke til. Til slutt ble jeg irritert og bare loddet fast USB kontakten med å blande nytt og gammelt tinn. Minnebrikken fungerte som den skulle etterpå og jeg fikk tak i filene jeg trengte, men jeg lurer på om det finnes noen lure metoder for å fjerne gammelt loddetinn? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2011 Du fjerner store mengder med tinnsugeren, og det lille som er igjen med loddelissen. Lissen brukes jo ved å legge den på loddetinnet, og så varme opp baksiden til tinnet smelter og suges opp i lissen. Du skal altså varme opp gjennom lissen. Evt så finnes det tinnsugere med motor som fungerer som en støvsuger for tinnet. Men de koster jo en del. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Når man bruker tinnsuger må man som regel tilføre tinn. Det trengs en viss mengde tinn for at suget skal bli effektivt. Samtidig er det mer skånsomt for kortet, da oppvarmingstiden går betraktelig ned. Edit: skrivefeil Endret 22. januar 2011 av Hårek Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Når man bruker tinnsuger må man som regel man tilføre tinn. Det trengs en viss mengde tinn for at suget skal bli effektivt. Samtidig er det mer skånsomt for kortet, da oppvarmingstiden går betraktelig ned. Tror at det er her jeg gjorde ting feil. Før tilførte jeg aldri mer tinn til det gamle kontaktpunktet før anvendelsen av tinnsuger. Som regel gikk det bra - antakelig fordi mengden av loddetinn var akkurat stor nok for at det skulle gå bra. Takker for svaret! Endret 22. januar 2011 av PzMan Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2011 Nå er jeg helt i startgropen når det gjelder lodding, har sett noen videoer på youtube bare, var en som brukte en varmepistol og tinnsuger, han sa det gikk mye fortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå