Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Giret hopper ut

MrL

Anbefalte innlegg

Hei, har en Audi A4 96 modell automat. Tidligere i sommer begynte bilen å hakke litt og hoppe ut på giringen, jeg burde antagligvis ikke forsatt å kjøre, men gjorde det en stund, og det ble verre. Fant ut at giroljen måtte byttes/påfylles, dette fikk jeg gjort. Bilen fungerte fint noen veldig få dager, til den begynte å hoppe ut igjen.

Dette er hva jeg har kommet fram til:

- Bilen hopper ut, som regel kun på de første girene.

- Når jeg starter bilen og kjører en liten stund, med litt uthopping, blir problemet nærmest borte.

- Hvis jeg lar bilen stå på med motorvarmer, eller stå å gå et par minutter før jeg kjører, går uthoppingen vesentlig fortere bort.

- Hvis jeg har kjørt en stund, slår av bilen, skal ut å kjøre igjen innen kort tid, er problemet så og si borte, kan hende jeg merker det litt ved første gass.

Det virker altså som problemet blir fortere borte når bilen/motoren er varm, og problemet blir som sagt nærmest borte etter en stund.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En automat som hopper ut av girene? tror det er første gang jeg har hørt om noe slik. kan du forklare litt nærmere hva som skjer når den "hopper" ut av gir?. Savner også hvilken motor som står i denne bilen og hvor langt den har gått, og hva legger du i at giroljen er byttet/påfylles? ble oljefilteret til girkassen byttet samtidig?

Lenke til kommentar

En automat som hopper ut av girene? tror det er første gang jeg har hørt om noe slik. kan du forklare litt nærmere hva som skjer når den "hopper" ut av gir?. Savner også hvilken motor som står i denne bilen og hvor langt den har gått, og hva legger du i at giroljen er byttet/påfylles? ble oljefilteret til girkassen byttet samtidig?

Altså det jeg mener med at den hopper ut er at når jeg f.eks holder gassen inne og bilen skal gire opp, går den i nøytral isdenfor neste gir, dvs turtallet flyr til himmels. Må så slippe gassen for å så prøve igjen. Noen ganger kommer jeg ikke fremover i det hele tatt da den bare står som om den skulle vært i nøytral, før man gasser og plutselig kjenner at den girer opp/setter seg i gir, og jeg får deretter kjørt fremover igjen.

Det er en 1.6 L motor i bilen, og den har gått ca 127.000 km. Jeg vet kun at giroljen ble byttet, må spørre mekanikern/kompisen min for mer informasjon om hva han gjorde hvis du trenger det, men han mente at siden det ikke hjalp må jeg bytte girkasse, men jeg stoler ikke helt på det/ser først etter andre alt.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Når km standen er så liten så er det ikke så mye det kan være, enten så er det et elektronikk problem eller så er det momentomformeren som av en eller anne grunn ikke fungere som den skal.

Det hadde vært godt om det var noe småtteri, men du tror ikke kassen har tatt skade med at bilen ble kjørt en stund på lav girolje?

Lenke til kommentar

Ja, automatkasser er ganske ømfintlig for lavt oljenivå, men da må du komme under den nedesrste streken på peilepinnen til automatkassen, men når det er sagt så skulle skaden blitt permanent og ikke forsvinne når bilen blir varm. Jeg ville ha tømt automatkassa for olje og tatt ned bunnpanna (til girkassa), vasket den ren og byttet filter, og ikke minst brukt høykvalitets ATF olje i.h til instruksjonsboka.

Du kan lese mer om dette i linken under.

http://www.blauparts.com/audi/audi_fluid/audi_automatic_transmission_fluid.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...