Sopps Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 tt-nett? er du på sørlandet eller? der har de mye tt-nett. i elærling boka står det mye om hver nett. mener det er viktig å se på hvor stor jordfeilstrøm som kan oppstå med tanke på om verna vil slå ut eller om det er krav om jordfeilbryter. eller så har du hvilken jordelektrode vi har og fordeler med de. overgangsmotstanden til jord Ra. utjevningforbindelser, hovedjord og det-finne ut tversnitt på disse. hvor stor må hovedjordlederen vere fra utstyret til jord-fase tversnitt til og med 16mm2 skal vere samme som fase, mellom 16 og 35mm2=35?? over 35=halve tversnittet. men se i MH. mekanisk og umekanisk beskytta med tanke på tversnitt 2,5 og 4mm2. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Nei er på vestlandet(bergen). Følte de grillte meg kraftig idag, vil ikke at de skal få ny sjangs til det på fredag. Noen som vet sånn ca hvor grensen går på å bestå å stryke? 1 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 jeg og er i Bergen. hufff. hvordan grillet de deg da? du er vell på den strenge prøvestajonen antar jeg? jeg prøver å ta fagprøva i heimbyen min istendenfor. hater at alt skal vere så strengt. det ødelegge bare prøva for meg. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 De grillet meg på at jeg ikke visste at du ikke kunne gå fra bryter til lampe i tak og så videre fra lampen til en ny lampe. Måtte ha eget rør for hver lampe. Så var noe knask på skjemaene, så var det litt knask her og der på tegninger osv.. virker veldig sure de sensorene.. blir spennende å se imorgen, tror de er nazi på NEK 400 og forskrifter der ligger jeg dårligst ann huff.. 1 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 så det vil si at du må fulle opp bryteren med et rør til hver lampe? da blir det spesielt mye varmgang i bryteren. jeg ville no heller bare ha økt tversnittet siden den har bedre IZ strømføringsevne og taper da mindre med tanke på varme. eller er det lampe i tak som du ikke kan gå ned til neste lampe på vegg eller gjelder det bare i taket? hva var løsningen på hvordan å løse dette lampe problemet? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Har du en bryter og to lamper. Så må du gå et rør til hver av lamepene, kan ikke gå fra takpunkt til takpunkt. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Spm: Er det krav til hønsenetting på varmekabel i dusjrom/bad ? Har tenkt å lime varmekabelen på gulvet på badet på fagprøven men er det er krav til å legge hønsenetting + jording til hønsenetting? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Har du en bryter og to lamper. Så må du gå et rør til hver av lamepene, kan ikke gå fra takpunkt til takpunkt. Kvar står dette i normen? Problemet med takpunkt er varme. Det monteres ein lampe med ei 60W-pære under takboksen og omgivelsestemperaturen i boksen blir langt høgare enn normalt, dette går ut over straumføringsevnen til ledningene. Ved liten belastning ser eg ikkje kvifor det skal være noko problem å kople seg vidare. Følgande står i NEK 2010: VEILEDNING - Når et takpunkt blir benyttet som lampepunkt vil varmeavgivelsen fra lampen medføre høyere omgivelsestemperaturer enn forutsatt i Tabell 52B-2 til Tabell 52B-7, se 522.2.1. Temperaturen kan bli mellom 40 ºC og 50 ºC, og det må da benyttes reduksjonsfaktorer i henhold til Tabell 52B-14. Utgangspunktet for omgivelsestemperatur er 24 grader, då er korreksjonsfaktoren lik 1. Med PVC-isolasjon blir faktoren ved 50 grader 0,71. Ein 1,5mm²-ledning forlagt i røyr i isolert vegg har ein straumføringsevne på 14,5A. Med korreksjonsfaktor blir reell straumføringsevne 14,5*0,71 = 10,3A. Sidan kravet i Nek 2010 er I2 ≤ Iz vil ikkje dette fungere med ein fullt ut belasta 10A-kurs. 14,5 ≤ 10,3 2,5mm² vil heller ikkje fungere. Iz = 19,5*0,71 = 13,845 4mm² vil gå. Iz = 26*0,71 = 18,46. 14,5 ≤ 18,46 Greia med din situasjon er at du ikkje vil kunne trekke så stor belastning gjennom det takpunktet. Så lenge ledning vidare kun går til neste takpunkt kan ein anta at det aldri vil bli ein høgare belastning enn rundt 500W dersom det blir montert ein stor lampe. Difor kan du bruke eit takpunkt som koblingspunkt til neste lampe. Om nokon kan dokumentere at dette ikkje er lov så tar eg gjerne imot ein korrigering. Dette er same prinsipp som blir brukt når ein legg 1,5mm² ut frå ein brytar som går opp til eit lampepunkt på ein 16A-kurs. Straumen kjem kanskje frå ein stikkontakt med 2,5mm² opp på undersida av brytaren. På oppsida av brytaren kan du legge 1,5mm² fordi du veit at ledningen kun går til eitt eller fleire lampepunkt der belastningen aldri vil kome opp i 16A. Det er ikkje lov om du har montert stikkontakt for å kople lampe til sidan du då i teorien kan kople til ein oljeovn som trekker 16A. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 ok. koblingspunkt i bryteren da. de vil ha vekk at ledningene blir kokt over lampa. hva med stikk på samme bryteren da? fra bryter til stikk antar jeg. det er jo en av grunnene til de har komt med KNX så man heller bruker buss istendefor. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Spm: Er det krav til hønsenetting på varmekabel i dusjrom/bad ? Har tenkt å lime varmekabelen på gulvet på badet på fagprøven men er det er krav til å legge hønsenetting + jording til hønsenetting? NEK 400-7-701 Områder som inneholder badekar og/eller dusj . 701.753 Systemer for oppvarming av gulv og tak Legg til følgende krav: For elektrisk gulvvarmesystemer skal kun varmekabler eller varmefolier i samsvar med relevante produktstandarder monteres dersom de enten har en metallisk kappe, en metallisk kapsling eller er dekket av et finmasket metallisk nett. Det finmaskete metalliske nettet, metalliske kappen eller det metalliske kapslingen skal være koblet til beskyttelseslederen for forsyningskursen. Dersom gulvvarmesystemer er beskyttet med SELV kan tilkobling av det finmaskete metalliske nettet, metalliske kappen eller den metalliske kapslingen til beskyttelseslederen utelates. Beskyttelsesmetoden ”beskyttelse ved hjelp av elektrisk adskillelse” er ikke tillatt for elektriske gulvvarmesystemer. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Spm: Er det krav til hønsenetting på varmekabel i dusjrom/bad ? Har tenkt å lime varmekabelen på gulvet på badet på fagprøven men er det er krav til å legge hønsenetting + jording til hønsenetting? NEK 400-7-701 Områder som inneholder badekar og/eller dusj . 701.753 Systemer for oppvarming av gulv og tak Legg til følgende krav: For elektrisk gulvvarmesystemer skal kun varmekabler eller varmefolier i samsvar med relevante produktstandarder monteres dersom de enten har en metallisk kappe, en metallisk kapsling eller er dekket av et finmasket metallisk nett. Det finmaskete metalliske nettet, metalliske kappen eller det metalliske kapslingen skal være koblet til beskyttelseslederen for forsyningskursen. Dersom gulvvarmesystemer er beskyttet med SELV kan tilkobling av det finmaskete metalliske nettet, metalliske kappen eller den metalliske kapslingen til beskyttelseslederen utelates. Beskyttelsesmetoden ”beskyttelse ved hjelp av elektrisk adskillelse” er ikke tillatt for elektriske gulvvarmesystemer. Sliter litt med å forstå NEK'en av og til. Men så lenge det er betong og jeg har limt kabel trenger jeg ikke hønsenetting? Den er vell til for at kabelen ikke skal smelte seg ned i betongen. 1 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 det er bare for å hindre at kabelen stiger opp i støypen. som kan føre til veldig sprø betong som slår sprekker pga veldig høg varme. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Har du en bryter og to lamper. Så må du gå et rør til hver av lamepene, kan ikke gå fra takpunkt til takpunkt. Kvar står dette i normen? Problemet med takpunkt er varme. Det monteres ein lampe med ei 60W-pære under takboksen og omgivelsestemperaturen i boksen blir langt høgare enn normalt, dette går ut over straumføringsevnen til ledningene. Ved liten belastning ser eg ikkje kvifor det skal være noko problem å kople seg vidare. Følgande står i NEK 2010: VEILEDNING - Når et takpunkt blir benyttet som lampepunkt vil varmeavgivelsen fra lampen medføre høyere omgivelsestemperaturer enn forutsatt i Tabell 52B-2 til Tabell 52B-7, se 522.2.1. Temperaturen kan bli mellom 40 ºC og 50 ºC, og det må da benyttes reduksjonsfaktorer i henhold til Tabell 52B-14. Utgangspunktet for omgivelsestemperatur er 24 grader, då er korreksjonsfaktoren lik 1. Med PVC-isolasjon blir faktoren ved 50 grader 0,71. Ein 1,5mm²-ledning forlagt i røyr i isolert vegg har ein straumføringsevne på 14,5A. Med korreksjonsfaktor blir reell straumføringsevne 14,5*0,71 = 10,3A. Sidan kravet i Nek 2010 er I2 ≤ Iz vil ikkje dette fungere med ein fullt ut belasta 10A-kurs. 14,5 ≤ 10,3 2,5mm² vil heller ikkje fungere. Iz = 19,5*0,71 = 13,845 4mm² vil gå. Iz = 26*0,71 = 18,46. 14,5 ≤ 18,46 Greia med din situasjon er at du ikkje vil kunne trekke så stor belastning gjennom det takpunktet. Så lenge ledning vidare kun går til neste takpunkt kan ein anta at det aldri vil bli ein høgare belastning enn rundt 500W dersom det blir montert ein stor lampe. Difor kan du bruke eit takpunkt som koblingspunkt til neste lampe. Om nokon kan dokumentere at dette ikkje er lov så tar eg gjerne imot ein korrigering. Dette er same prinsipp som blir brukt når ein legg 1,5mm² ut frå ein brytar som går opp til eit lampepunkt på ein 16A-kurs. Straumen kjem kanskje frå ein stikkontakt med 2,5mm² opp på undersida av brytaren. På oppsida av brytaren kan du legge 1,5mm² fordi du veit at ledningen kun går til eitt eller fleire lampepunkt der belastningen aldri vil kome opp i 16A. Det er ikkje lov om du har montert stikkontakt for å kople lampe til sidan du då i teorien kan kople til ein oljeovn som trekker 16A. er det ikke noe som sier at man ikke kan forandre på tversnitt uten å beskytte lederne med en sikring? kanskje dette gjelder hvis man øker tversnittet da Iz øker og kan føre større strøm. da må jo kursen vere beregnet for minste tversnitt sant? dette må og fremstå i dokumentasjonen og. men man går ned i tversnitt etter bryter f.eks. og anlegget blir utvidet senere med flere lamper som vil overbelaste kursen. da slipepr de å skifte vern hvis vi forsetter med samme tversnitt. på skip skal det litt til før det blir utvidelse på anlegget. og når det er sentraler (fordelingskap) for 24VDC, 230VAC og 450VAC overalt ombord så legger man bare ut en ny kurs. har opplevd sentraler som har rundt 4 forbrukere og noen tomme som følger med i anbudet. hvis det er vanskelig å trekke ny kabel til kursen så finner vi spare (reserve) kabler som er trekt som ikke skal brukes, i den traseen kabelen skal gå. da er det bare å skøyte. man kan da trikse fram en kurs som har tedenser til å bli veldig lang. det er jo selvsakt ikke den mest proffe løsningen da. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Tror du sensorene pirker på det eller? Bør jeg legge hønsenetting over varmekablene mine imorgen og legge til jording? Så lurer jeg på jordspydet mitt, det er 25mm2 men må jeg regne ut noe jordingsresistans verdier for det? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 For elektrisk gulvvarmesystemer skal kun varmekabler eller varmefolier i samsvar med relevante produktstandarder monteres dersom de enten har en metallisk kappe, en metallisk kapsling eller er dekket av et finmasket metallisk nett. Sliter litt med å forstå NEK'en av og til. Men så lenge det er betong og jeg har limt kabel trenger jeg ikke hønsenetting? Den er vell til for at kabelen ikke skal smelte seg ned i betongen. Tja, kva står det i montasjeanvisningen til kabelen? Eg veit ikkje om dei med "metallisk kappe" meiner jordkappe i kabelen. Så lurer jeg på jordspydet mitt, det er 25mm2 men må jeg regne ut noe jordingsresistans verdier for det? Dersom du sjølv har lagt elektroden finnes det tabeller å gå ut frå. Står litt i linken under om at DSB aksepterer bruk av tabeller så lenge det ikkje finnes jordfeilvern i anlegget med utløysestraum høgare enn 100mA. I dagens hus er det jo 30mA på alt. Så lenge feilstraumen til jord er minst 30mA vil ein kome innanfor kravet. http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=showmessage&start=0&forid=7699 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1227095 er det ikke noe som sier at man ikke kan forandre på tversnitt uten å beskytte lederne med en sikring? kanskje dette gjelder hvis man øker tversnittet da Iz øker og kan føre større strøm. 433.3 Utelatelse av overbelastningsvern 433.3.1 Generelt Overbelastningsvern er ikke nødvendig: b) For ledere som sannsynligvis ikke vil bli utsatt for overbelastningsstrøm, forutsatt at disse er beskyttet mot kortslutning i samsvar med avsnitt 434 og at de hverken har avgreninger eller stikkontakter. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Tror du sensorene pirker på det eller? Bør jeg legge hønsenetting over varmekablene mine imorgen og legge til jording? trengs ikke. på teori sidene på elskolen finner du videoer nederst på lista. der er det en video om varmekabel på betong gulv med lim. ser ikke poenget med netting over altså. ifølge varmehandboka til Nexans så sier de at hvis kabelen har en metereffekt over 10W/m skal den heves minimum 5mm så det kommer støypemasse mellom isolasjon og kabelen. da blir hønsenett, armeringsjern eller stålnett brukt. denne er det ikke krav om å jorde faktisk siden den ikke er over kabelen da nettingen kan bli presset inn i kabelen. men de fleste jorder nettet uansett. dessuten så skal ikke netting eller ol lige direkte over kabel pga stort trykkpunkt og skader på varmekabelen under byggeperioden. dette da spesielt med armeringsjern og stålnett. husk at ved bruk av enleder får du magnetfelt rundt kabelen. der barn går mye nede på gulvet er dette viktig å passe på å få utjevnet dette feltet. det sies at noen folk dårlig av magnetisme. selv en toleder som ikke er tvinnet men med alu/skjerm har magnetfelt rundt seg, men minsket av skjermen. lederne må vere tvinnet for å unngå magnetfeltet. jeg trekker fortiden mangen 1x 95mm2. det er ikke aktuelt å vri alle kablene. så vi legger de i formasjon med å vri plassering av hver fase iforhold til fasene. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Det ble bestått =D herlig følelse forsatt shaky etter en drøy uke!! 1 Lenke til kommentar
Narviz Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Det ble bestått =D herlig følelse forsatt shaky etter en drøy uke!! Gratulerer! Nå er du med i Montørklubben du også! Btw limer du varmekabel, trenger du ikke normalt hønsenetting over. Og ang bryter og 2 lamper, så lurer jeg på hva de begrunner med at du skal ha et rør fra bryterboks til hver lampe? Dette skjer ikke i den "normale" verden. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 Det ble bestått =D herlig følelse forsatt shaky etter en drøy uke!! Gratulerer! Nå er du med i Montørklubben du også! Btw limer du varmekabel, trenger du ikke normalt hønsenetting over. Og ang bryter og 2 lamper, så lurer jeg på hva de begrunner med at du skal ha et rør fra bryterboks til hver lampe? Dette skjer ikke i den "normale" verden. Tror de mente hvis du bruker takpunktet som koblingsboks for en stikkkontakt som har en 16A sikring. Men hvis du har en 10A sikring så vil det gå med 1.5mm2 og bruke takpunktet som takpunkt. Noe den duren tror jeg. Montørklubben=D 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå