NextoN Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Hva er best å gjøre i en situasjon der du må legge kabel i rør å kravet er at kabelen må tåle vernetes merke strøm (1.45 x In). Ved en 16A sikring så må du opp i tversnitt(4mm2) ifølge NEK. Eller gå ned i sikringstrørrelse til 13A? Er litt i tvil med om sensorene liker at jeg velger å begrense strømmen ved sikringer og dermed "slipper" jeg å legge 4mm2" istedet for 2.5mm2. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det avhenger sjølvsagt av kva utstyr som skal gå på kursen, men i dei fleste tilfeller i bustader vil det bli brukt 2,5mm og 13A. Vanlege forbrukskursar i hus er 10A og 13A. Sidan dei fleste straumkrevande apparater krever eigen kurs blir behovet for 16A-kursar mindre. Til platetopp og liknande må ein sjølvsagt bruke større kvadrat, ein vel sikring etter utstyret og ledning etter sikringen. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Hørt noen rykter om at det kommer noen 15A sikringer med i2 verdi på 1.3. Da vil de gå akkurat. Er det OK å legge inn 16A og skrive på avvik? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Avvik på å ikkje følge normen? Nei. Legg 1,5mm på 10A og 2,5mm på 13A. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Så hvis jeg skal legge ut til stikkontakter, så legger jeg bare 2.5mm og 13A sikringer? Hvis man spikrer kabelen på veggen vil det gå akkurat å legge 16A og 2.5. Men i skjult så legger jeg bare 13A siden det ikke går med 16A. Eller skal jeg bare legge 13A på alt som har med vanlige stikk å gjøre? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Med kabel på vegg kan du bruke 16A ja. Så lenge det blir lagt røyr i isolert vegg må ein ned på sikringsstørrelse. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 hvordan finner man ut hvor stor trafo man trenger til styrestrømmen f. eks? hvorfor bruker noen motorvernbryter istendenfor automatsikring i startere/motoranlegg? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Motorvern eller motorvernbrytar har som oppgåve å beskytte motoren, du må framleis ha automatsikring eller smeltesikring for å beskytte kablane. Edit: Det finnes vel sikkert motorvernbrytarar som kan beskytte heile kretsen og. Så lenge den løyser ut fort nok til å beskytte mot overbelastning og kortslutning bør det gå greit. Dersom ein har 440V hovudstraum utan N og må ha trafo til 230V styrestraum trengs ein trafo ja. Størrelsen avhenger sjølvsagt av belastningen. Med nokre kontaktorar og lys skal det ikkje så stor trafo til. Endret 6. februar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 hvorfor sier du 440V? jobber ikke du på land installasjoner da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hehe, 400V blir vel meir riktig ja. Nei, eg jobbar offshore på ein opprinneleg amerikansk rigg med 13,8kV, 6,6kV og 440V 60Hz. Er vant med å skrive 440V. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 jeg jobber på verft med inst på skip med 440V 60 Hz og 690V + lavere selvsakt. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 men hva er egentlige det tillatte spenningsfallet nå i 2010? ser i nek 400:2010 tillegg 52F. hvor stort Utap kan man ha? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 I lavvoltinstallasjoner direkte tilknyttet et offentlig forsyningssystem: Lys [3%], Annet bruk [5%]. Der hovedledningssystemet i en installasjon er lengre enn 100 m kan disse spenningsfallene øke med 0,005% pr m i ledningssystemet som overstiger 100 m, uten at dette tillegget blir høyere enn 0,5%. MERKNAD 4 - Med unntak av belysning er det ikke nødvendig å oppfylle alle spenningsfallgrensene i Tabell 52F-1 (for eksempel klokker, kontroll, døråpnere etc.) forutsatt at utstyret er testet og fungerer riktig. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 skulle ikke forundre meg om det blir mindre elektrikere i tiden framover. Nek400 lager så mye mer problemer for at den dust skal klare å leve med strøm i huset. hvorfor skal nek gjøre jobben så mye vanskeligere enn det den er? nek har blitt mye strengere og b.a. komt med mangen flere referansemetoder med alle mulighene i verden. så finner de på lengre og lengre ord for hver ny nek. skulle nesten tro at det var konkurranse om hvem som fant på det lengste ordet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det står mange ord i NEK, men som elektrikar kjenner ein til dei vanlegaste verdiane og treng ikkje lese i boka heile tida. I tillegg har ein montørhåndboka og normguiden som gjer det litt lettare å forstå normen. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Da har jeg fått fagprøven min. Men sliter litt med dokumentasjonen og det praktiske av B oppgaven min. Den lyder som følger: Varmeanlegg: Du skal koble et varmeanlegg bestående av 2 like varmekabler(simulert med lamper) på 500W hver, og varmefolie i tak med to ulike varmeelement (simulert med taklamper) på 500W og på 300W. Du skal regulerer disse med reguleringsbrytere og en termostat, samt nattsenking, strying over et ur. Tegn hoved- og styrestrømskjema. Noen som har litt peiling på dette området? 1 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 reg bryter er vell disse gamle bryterne med 3 trinn som regulerer med å koble kablene i parraell og serie og bare ene kabelen? hvorfor skal du bruke disse sammen med en termostat? eller så ha micromatic termostat, nattsenking og ur. hager har og ur. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Med reguleringsbrytar kan ein velge tre forskjellige aktive trinn. Det er forskjellig type brytar om du har like element og ulike, det er viktig å få riktig. 16/9 for like elementer (varmekablane dine) og 16/29 for ulike (varmeelement). Korleis skal dette bli styrt? Serie eller parallell? Nattsenking og termostatstyring kan ein sikkert oppnå i samme regulator. Dersom det står i serie vil reguleringsbrytaren kunne styre kor stor effekt varmen ein skal kjøre med og har termostaten ta seg av reguleringen. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Ja. Da tror jeg at jeg har forstått det. Kommer inn med tilf i sikring, går så ut til natt senking så til temp styring. Deretter ned i begge bryterene. Ulike kobling N skal ut fra klemmen til venstre til begge lampene L til det minste elementet utfra den midterste klemmen, og L til det største fra det til høyre Like elementene Spiller det ingen rolle hvilken som kommer hvor, så lenge felles kommer fra den venstre klemmen på bryteren. N fasene er lasket på begge lampene. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Da er jeg ferdig med dokumentasjonen så langt. Men mitt svake punkt er jording, noen som har anelse på hva sensorene kommer til å spørre om muntlig med tanke på at jeg har fått TT-nett? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå