ventle Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Trenger en enklest mulig krets som skal levere en puls på 46V DC, som skal vare i ca 4us og så kort stige- og falltid som mulig. Pulsen må kunne trigges fra en mikrokontroller, og jeg vil helst unngå å bruke ett mekanisk rele i og med at disse har begrenset levetid, og kretsen skal kunne levere denne pulsen flere hundre tusen ganger uten å dø. I tillegg skal det ligge en forspenning på 10.7V på pinnen som pulsen skal leveres til når det ikke pulses. Legger ved en forenklet skisse som viser skjematisk hvordan det skal fungere: Kretsen skal operere fra ett to-celle Li-Ion-batteri, dvs at man har primærspenning som ligger mellom 6 og 8 Volt tilgjengelig, i tillegg har jeg allerede laget strømforsyninger som leverer følgende spenninger som kan benyttes til formålet om det er hensiktsmessig: -9V, -3V, +2V, +5V, +9V, +12V og +15V. Den mest opplagte løsningen ville kanskje vært å lage en switch-mode strømforsyning med 46V output og ett solid state-rele (SPDT, BBM), men jeg har ikke funnet ett egnet solid state-rele som kan håndtere denne spenningen, og jeg lurer på om det finnes noen enklere måte å bare lage en sånn spenningspuls på, når den er såpass kortvarig? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Du kan ikke bruke et elektromekanisk relé. De bruker typisk noen millisekunder på å veksle. Et solid state relé er kanskje bedre, men kan du ikke bruke transistor(er) til dette?. De fungerer nesten likens som et solid state relé (SSR). For å si det slik, tror ikke du finner SSR med SPDT. Har også en misstanke om at SSR ikke er i stand til 4µS pulslengde. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jepp. Transistor er det som er anbefalt. Men hvordan du begrenser spenningen ut til 46V i løpet av en puls er en annen story. Da må du ha en tilbakekobling og en funksjon som gjør at transistoren leder akkurat så mye at spenninga ikke overstiger 46V. I praksis bør en spenningsdeler + zeener + opamp kunne gjøre jobben. Pass på at du velger en kjapp opamp til dette bruket. Alternativet er å beregne hvor lenge du skal la strømmen øke i spolen før transistoren slutter å lede. Problemet er at du uansett ikke får en spenning som er jevn slik du beskriver uten en eller annen form for begrensning. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hei. Hvor mye strøm trenger du å trekke fra denne pulsen, og er det viktig at det er nøyaktig 46V? Det samme gjelder denne forspenningen, skal det trekkes noe strøm av denne? Selve switche tiden bør man relativt enkelt fikse med en timer krets og en rask MOS-FET transistor. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Takker for svar. Er det noe sånt som er løsningen? Ser da for meg at trigger signalet er i tristate når det ikke skal pulses, slik at det ligger 46V-Vbe på basen til transistoren, og at denne trekkes lav når jeg vil pulse. 10.7V-forsyningen må naturligvis ha litt høyere spenning enn 10.7V for å ta høyde for spenningen som tapes over dioden. Jeg har sett dette forslaget ett sted, men jeg forstår ikke helt hvordan den fungerer, og jeg prøvde å koble den opp, men ingenting skjedde på utgangen når jeg sendte pulser på inngangen. Kan noen opplyse meg? Hvor mye strøm trenger du å trekke fra denne pulsen, og er det viktig at det er nøyaktig 46V? Det samme gjelder denne forspenningen, skal det trekkes noe strøm av denne? Det er viktig at den er 46V ja, worst-case slingringsmonn bør ikke overstige +/-1V. Strømtrekket fra pulsen vil være forholdsvis lite, og kan vel uansett dekkes av en stor nok kondensator når den skal vare såpass kort (det vil være rikelig tid til å lade kondensatoren mellom hver puls)? Strømtrekket fra forspenningen skal ikke være stort, muligens i området 50-100mA. Edit - det gikk kanskje ikke klart frem av første innlegg, men denne pulsen skal sendes med uregelmessige mellomrom (styrt av ekstern input), og dette mellomrommet vil være minimum ett sekund, kanskje flere. Endret 23. januar 2011 av ventle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå