-Léon- Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hahah xD Endret 24. januar 2011 av -Léon- Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det er vel stort sett ting hvem som helst kan gjøre om man har kjennskap nok til hvordan man gjør det via finn.no , men her på diskusjon.no så blir det jo ikke lagt ut mer informasjon enn det man feks gir til en venn via feks msn eller det som allerede er lagt ut selv av brukeren. Uansett pass på som jeg sa og ikke legge ut direkte personinformasjon her. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det er vel stort sett ting hvem som helst kan gjøre om man har kjennskap nok til hvordan man gjør det via finn.no , men her på diskusjon.no så blir det jo ikke lagt ut mer informasjon enn det man feks gir til en venn via feks msn eller det som allerede er lagt ut selv av brukeren. Uansett pass på som jeg sa og ikke legge ut direkte personinformasjon her. Ok, you're the boss. Jeg synes dog det virker for lettvint og på grensen til ansvarsfraskrivelse, det blir som å gi noen alle ingrediensene, for så å stole på at ingen baker kaken. Personen blir i det minste meget indirekte identifisert her, med påstand om svindel, og alle som noensinne har kunnskap om hva et telefonnummer er og besøker tråden vil ha den hele og fulle identiteten til vedkommende. Om dette blir gjort bør man i det minste holde stålkontroll på at ingen sensitive opplysninger lekker ut i tråden. 1 Lenke til kommentar
naughtyboi Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Ser ikke problemet med det @Chaos. For det første så er han vel ikke identifiserbar der (navn = Lucas, adresse = Oslo), for det andre er det jo informasjon han selv har lagt ut, og det vi diskuterer er jo bare fakta. Det er jo ingen her inne som med sikkerhet har fastslått at han er en svindler. EDIT: + at om en uke eller to kan vi jo med sikkerhet renvaske han eller fastslå at han er en kjeltring . Det uthevede er jeg uenig i, resten er jeg helt enig i. Det tok meg ca. 3 minutter å finne fullt navn, inntekt, alder, adresse (med link til detaljerte planskisser av bygården han bor i), samt mye detaljert info om enkeltmannsforetaket hans. Jeg fant også ut at han har oppholdt seg på facebook, men trolig ikke er aktiv der lenger. *Men for all del, om veileder synes det er ok, har ikke jeg noen problemer med det. Men da blir han altså identifisert* setter pris for hjelpen jeg får, men kunne du sennde på pm? samler alt info og bevis av han Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 setter pris for hjelpen jeg får, men kunne du sennde på pm? samler alt info og bevis av han Selvsagt. Jeg regner ikke med dette går mot retningslinjene veileder? Lenke til kommentar
UaeX Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Kanskje et tegn ang. iPhone... Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 4500,- er mye penger. 4 Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hvis du er under 18år har han vel i praksis ikke lov til å inngå en avtale med deg uten foreldrene dine sitt samtykke. Vet ikke om det er noe lettere å få tilbake pengene av den grunn, men mulig polisen reagerer kraftigre hvis det dreier seg om svindel av mindreårige? Lenke til kommentar
naughtyboi Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 veldig mye, trodde jeg faktisk kunne stole på han... går det and å få info om det er sendt noe pakke i posten i sarpsborg? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 veldig mye, trodde jeg faktisk kunne stole på han... går det and å få info om det er sendt noe pakke i posten i sarpsborg? Uten sporingsnummer nei. Det du kan prøve dog er å oppgi ditt personalia og adressen du antar det har blitt sendt fra, feks Avsender postnr poststed til Mottaker postnr posted til posten sin kundeservice via telefon og se om de kan hjelpe. Lenke til kommentar
naughtyboi Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) veldig mye, trodde jeg faktisk kunne stole på han... går det and å få info om det er sendt noe pakke i posten i sarpsborg? Uten sporingsnummer nei. Det du kan prøve dog er å oppgi ditt personalia og adressen du antar det har blitt sendt fra, feks Avsender postnr poststed til Mottaker postnr posted til posten sin kundeservice via telefon og se om de kan hjelpe. det skal jeg sjekket i morgen, så sinnsykt rart.. men hvor lenge bør jeg vente? Endret 24. januar 2011 av naughtyboi Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Enig med Chaos mtp på personinformasjon. Om vi om 2 uker fortsatt er like langt bør personinformasjon ihvertfall legges ut for å advare potensielle ofre for en useriøs selger, på lik linje som et offentlig firma ville blitt hengt ut i diverse forum om de oppfører seg på en slik måte. For å være helt ærlig, om vedkommende fortsatt ikke har enten refundert pengene eller levert iPhonen innen 2 uker så ville jeg faktisk gå så langt som å si at det er direkte feigt og veldig lite ansvarsfullt å sensurere kontaktinformasjon. Tenk på nestemann som kommer til å miste kanskje 10.000, indirekte pga diskusjon.no Om vedkommende hadde reagert på at kontaktinformasjonen er delt, kunne han eventuellt tatt kontakt med forumet eller trådstarter, gjort opp for seg og fått navnet renvasket. Men om en person svindler ukjente for nærmere 5 tusen kroner så blir det for dumt om han skal kunne bli beskyttet mot at folk advarer hverandre mot han og deler identifiserbar informasjon mellom seg. Men ferdig med det, er fortsatt diskusjon.no sine regler som gjelder, lite vi kan gjøre med det . ----------------------------- @Chaos: Jeg så ikke så nøye på finn annonsen, så du har sikkert rett i at han er identifiserbar via annonsen. ----------------------------- @Trådstarter: Tror jeg hadde ventet ihvertfall halvannen uke fra avsenderdato for å gi posten en liten luke på å tabbe seg ut på. Det er nok ikke utenkelig at en pakke kan møte noen hindre på veien. For alt vi vet kan pakken ha blitt feilsortert og ligge i en trailr på vei til Alta. Tror uansett ikke han kommer til å flykte til syden de nærmeste dagene uansett . Som det ble nevnt så kan ikke mindreårige inngå bindende avtaler uten foreldrenes samtykke, så om du ikke får tak i verken penger eller iPhonen så høres det ikke utenkelig ut at enten banken eller en evt forsikring kan gi deg tilbakebetalt kjøpssummen. Du blir dog nødt til å fortelle foreldrene dine om tabben. Men pust ut og vent et par dager. Om du hadde 4.500 kroner til å bruke på en luksusvare så betyr det at de 4.500 kronene ikke er verdens undergang selvom det selvfølgelig svir godt i pungen. Om en ukes tid kan du evt levere en anmeldelse på saken. Da må forøvrig foreldrene dine også informeres. Krysser fingrene for deg! Endret 24. januar 2011 av vetle666 Lenke til kommentar
naughtyboi Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Enig med Chaos mtp på personinformasjon. Om vi om 2 uker fortsatt er like langt bør personinformasjon ihvertfall legges ut for å advare potensielle ofre for en useriøs selger, på lik linje som et offentlig firma ville blitt hengt ut i diverse forum om de oppfører seg på en slik måte. For å være helt ærlig, om vedkommende fortsatt ikke har enten refundert pengene eller levert iPhonen innen 2 uker så ville jeg faktisk gå så langt som å si at det er direkte feigt og veldig lite ansvarsfullt å sensurere kontaktinformasjon. Tenk på nestemann som kommer til å miste kanskje 10.000, indirekte pga diskusjon.no Om vedkommende hadde reagert på at kontaktinformasjonen er delt, kunne han eventuellt tatt kontakt med forumet eller trådstarter, gjort opp for seg og fått navnet renvasket. Men om en person svindler ukjente for nærmere 5 tusen kroner så blir det for dumt om han skal kunne bli beskyttet mot at folk advarer hverandre mot han og deler identifiserbar informasjon mellom seg. Men ferdig med det, er fortsatt diskusjon.no sine regler som gjelder, lite vi kan gjøre med det . ----------------------------- @Chaos: Jeg så ikke så nøye på finn annonsen, så du har sikkert rett i at han er identifiserbar via annonsen. ----------------------------- @Trådstarter: Tror jeg hadde ventet ihvertfall halvannen uke fra avsenderdato for å gi posten en liten luke på å tabbe seg ut på. Det er nok ikke utenkelig at en pakke kan møte noen hindre på veien. For alt vi vet kan pakken ha blitt feilsortert og ligge i en trailr på vei til Alta. Tror uansett ikke han kommer til å flykte til syden de nærmeste dagene uansett . Som det ble nevnt så kan ikke mindreårige inngå bindende avtaler uten foreldrenes samtykke, så om du ikke får tak i verken penger eller iPhonen så høres det ikke utenkelig ut at enten banken eller en evt forsikring kan gi deg tilbakebetalt kjøpssummen. Du blir dog nødt til å fortelle foreldrene dine om tabben. Men pust ut og vent et par dager. Om du hadde 4.500 kroner til å bruke på en luksusvare så betyr det at de 4.500 kronene ikke er verdens undergang selvom det selvfølgelig svir godt i pungen. Om en ukes tid kan du evt levere en anmeldelse på saken. Da må forøvrig foreldrene dine også informeres. Krysser fingrene for deg! hvor lengd. bør jeg vente? Endret 24. januar 2011 av naughtyboi Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Som jeg skrev så hadde jeg ihvertfall ventet 12-15 dager fra avsenderdato før før jeg hadde anmeldt det, i tilfelle det skulle bli noe surr med posten, selvom det lukter litt ugler i mosen. Det er dette som er ulempen med at han ikke sendte det som en pakke med sporingsnummer, den kan være hvor som helst. Men et tips til deg er å sende han en mld, mail eller ring og fortelle alt du vet om han (bilde, adresse, telefonummer osv.) og fortelle at du leverer en anmeldelse til politiet innen 5 dager. Om denne informasjonen stemmer vil jeg tro han skyndter seg å sende en iPhone, eller å refundere pengebeløpet. Jeg hadde ventet ihvertfall 10 dager fra avsendelsesdato før jeg hadde truet med dette. Altså: 10 Dager = True med anmeldelse 15 Dager = Levere Anmeldelse Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Ok, vi har tatt en liten runde på intraen angående dette ^_^ Det ligger ikke noe direkte problem å linke til en handel på finn.no , problemet oppstår så fort man kommer med anklagelser angående svindel og det fortsatt ikke er bevist at det dreier seg om dette. I TomswaitsforAlice sine egne ord "Problemet er ikke å linke til Finn, det er når man linker til Finn og legger på en påstand om at det er svindel. Forumet er ingen gapestokk, og brukerne ingen domstol. Linken tjener ikke til noe annet enn å sette selger i et dårlig lys. Og erfaringsmessig er det slik at de som er raske til å poste når de tror at de kan ha blitt svindlet, bare unntaksvis poster to måneder senere for å fortelle at "hei, det var en misforståelse oss i mellom, jeg har fått varen nå". Og så er en hederlig og uskyldig utenforstående hengt ut som svindler for all evighet i forumets historikk" Sånn sett så kan vi gjøre følgende med denne tråden for å følge reglene : A ) Fjerne påstandene om Svindel inntill videre(men beholde linkene til annonsen). B ) Fjerne link og oppgitte personalia men beholde annen relevant informasjon. Trådstarter kan ta en vurdering av hva som passer , men blir det ikke gjort noe må vi vel få noen til å redigere litt i tråden. Må jo komme til etteretning med at jeg faktisk har hatt selv misforstått regelverket i dette tilfellet , noe som er litt beklagelig ovenfor dere som jeg liksom skal være til hjelp for og gi gode svar. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg kan ikke se at noen er omtalt som svindler. Det er mulig jeg ikke har lest godt nok. Med alle svindelforsøkene som er på finn.no og lignende nettsteder så er det ikke rart at man blir skeptisk. Men man bør i motsetning til ts være skeptisk i forkant av en handel, ikke i etterkant. Det er umulig å avgjøre om selger er en svindler på nåværende tidspunkt men det kan være grunn til å stille spørsmål siden han ikke gjør som avtalt. Selger burde som minimum kunne gi en forklaring på hvorfor han sender en verdifull pakke som brev uten sporing og hvorfor han tror at den har 64gb minne i stedet for 32gb som den faktisk har. Jeg synes tråden burde stå med så mye informasjon som mulig da den kan hjelpe andre som er i ferd med å gjøre en handel med det som kan være en person med urederlige hensikter. Dette forplikter imidlertid trådstarter som MÅ tilbakemelde hvordan denne handelen går. Hvis det er slik at pakken ble sendt som brev for å komme raskere frem så er det gjort på grunn av at vedkommende ønsket at kunden skulle få mobilen raskere. Og da er det jo ut fra et ønske om å yte god service. Selv om den som avtalt burde vært sendt som pakke med sporing. Personlig synes jeg hele saken lukter fisk. Jeg har solgt mange telefoner på finn men aldri krevd forhåndsbetaling. Oppkrav funker helt flott. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Personlig synes jeg hele saken lukter fisk. Jeg har solgt mange telefoner på finn men aldri krevd forhåndsbetaling. Oppkrav funker helt flott. For selger ja, men kjøper vet ikke om det er en DAB radio han har fått eller en murstein før han har betalt. Og da er man nesten like langt. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Personlig synes jeg hele saken lukter fisk. Jeg har solgt mange telefoner på finn men aldri krevd forhåndsbetaling. Oppkrav funker helt flott. For selger ja, men kjøper vet ikke om det er en DAB radio han har fått eller en murstein før han har betalt. Og da er man nesten like langt. Det løser man lett ved å åpne pakken i luka på postkontoret. Da kan de stanse pengeoverføringen. Lenke til kommentar
naughtyboi Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Ja, men skal sjekke ut mer idag, noe mer forslag? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Da kan de stanse pengeoverføringen. Tror du det eller vet du det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg