Gå til innhold

Tror kanskje jeg har blitt svindlet, hjelp!


Anbefalte innlegg

kunne du hjelpe meg med det?

 

1. Gi han beskjed om hva du planlegger å gjøre. (informere alle han kjenner og anmelde han)

2. Anmeld han. Si til politiet at du kommer til å informere de rundt han om tvisten dere har.

3. Send han kopi av anmeldelsen.

4. Ring alle han kjenner. Vær saklig og ikke jug. Ikke hiss deg opp.

5. Gjenta punkt 4 til du har pengene.

 

 

Start med punkt 1. Så er det bare å begynne å ringe. Du må appelere til folks samvittighet. Få dem til å synes synd på deg for at du fikk en dårlig emballert og knust iPhone i posten. Men du må anmelde fyren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Ikke for å være slem eller noe, men trådstarter burde holde seg unna netthandel til han er gammel nok til å skjønne en del elementære ting. Fort gjort å bli svindlet når man opptrer som lettere evneveik...

Lenke til kommentar

Har du tenkt å bruke mobilen selv om den er knust? Jeg begynner å lure her nå. Legg ut et bilde av mobilen så vi får se at du snakker sant, og at det ikke er du som prøver deg på en spansk en

 

 

Ehh, jeg skjønner ikke helt hva du sikter til? Mener du at han har fått en telefon i perfekt stand som han påstår det er knust skjerm på? Hva ville han oppnådd med det?

Lenke til kommentar

Har fulgt denne tråden med spenning noen dager nå. Som dere andre, håpet jeg at trådstarter ville få telefonen og at alt gikk i orden til slutt. Desverre gikk det ikke slik. Som jeg hadde mistanke om ut fra selgers merkelige og unnvikende oppførsel var dette en svindel.

 

Ikke så vanskelig å tenke seg hva som har skjedd her. Selger har antagelig vært uforsiktig og knust glasset på sin iPhone. Fordi telefonen tydeligvis er kjøpt i Australia kunne ha se langt (bokstavelig talt) etter forretningen den er kjøpt fra for å få den reparert der.

 

Og siden dette er en type som syns det er helt rettferdig at en annen tar regningen for sin egen klønethet har han tenkt; "jeg selger telefonen til en godtroende person på nettet, så legger jeg skylda på Posten når kjøper klager over å ha fått en ødelagt telefon". Han har ikke hjerne til se så langt som at andre gjennomskuer den mildt sagt uintelligente planen for å få erstattet telefonen sin.

Men selv om fyren tydeligvis ikke er særlig smart gjør han meg forbanna;

 

For et lavmål, å skuffe en ung gutt som kanskje i lang tid har jobbet og spart for å kjøpe seg en fin telefon til kr 4500. Han driter altså i at en liten gutt blir skuffet og lei seg bare HAN får penger. Grådigheten hans har tydeligvis ikke så mange begrensninger.

 

For en drittsekk, håper kjøperen har noen ressurssterke folk på laget sitt, som kan ta turen hjem til fyren og gi han en skikkelig lærepenge. Pengene er nok tapt for alltid, så Naughtyboi må nok bare se på dette som en bitter lærepenge i livets harde skole...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist sak dette her!

 

Eg er ingen jurist, men eg har følgande kommentar:

 

Telefonen var sendt utan emballasje i brev-konvolutt. Dersom telefonen vart knust i postgangen meiner eg uansett det er selgar sitt ansvar sidan han ikkje pakka den skikkeleg inn. Det vart avtalt innpakking og pakkesending med sporingsnummer, altså har selgar brutt ein avtale som var inngått.

 

Etter min oppfatning er dette eit avtalebrudd som medfører reklamasjonsrett. Sjølv om dette er eit privat salg vil kjøpslova gjelde, og dei som har greie på slikt vil sikkert kunne finne nokre gode argument der. Det er liten tvil om at naughtyboi har retten på sin side. Problemet er sjølvsagt å nå fram med kravet i eit rettsystem som i mange tilfeller ikkje fungerer som det burde.

 

Til naughtyboi:

Prøv å få samla all relevant info i ein fin oppsummering slik at vi får klarhet i alle fakta. No tenker eg IKKJE på detaljar om selgar, men ALLE detaljar om kva som var avtalt, og kva stand telefonen var i når du fekk den, og kva du har gjort med telefonen og denne saken i ettertid. Det er mange lause trådar her, og ein oppsummering av fakta vil gjere det lettare å få klarhet i korleis du kan gå vidare med dette. Du har fått tilbud om hjelp frå enkelte forumbrukarar her, og dei treng riktig info for å kunne hjelpe deg.

 

Ta kontakt med dei på PM og avtal vidare framdrift der.

 

Og for all del, tenk deg godt om før du brukar telefonen. Ta vare på alle bevis som f.eks konvolutten osv. Dokumentér alt du gjer, og det er veldig synd dersom du ikkje har filma eller tatt bilde av pakken før du åpna den, og mens du åpna den. Du har fått veldig klare råd om dette, og dessverre kan du ha øydelagt muligheten til å få pengane tilbake fordi du var for ivrig etter å åpne pakken.

 

Generelt har du fått mange gode råd, og på meg virkar det som om du ikkje har tatt godt nok vare på enkelte av dei råda du har fått.

 

Eg kjenner meg så altfor godt igjen i å vere ivrig, men av og til er det viktigare å dokumentere ting enn å få ting gjort fort.

 

Eg ynskjer deg lykke til. Håpar virkeleg du klarar å få pengane tilbake.

Endret av Chevy74
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, det er ikke bra for TS å gå fram på denne måten , det gir i alle fall svært lite troverdighet i forhold til ham.

En telefon som er låst til en utelandsk operatør er sannsynligvis først og fremst stjålet , videre så er det stor sannsynlighet for at selger allerede har begått flere lovbrudd på en gang som burde være ganske greit for politiet å oppklare :

 

*Salg av tyvgods.

*Svindel.

 

Om kjøper er klar over dette og benytter seg av varen og prøver å lure forsikringsselskapet vil han kunne bli dømt selv for svindel , noe som ikke akkurat er så veldig lurt.

 

Det eneste riktige her er for TS å gå fram og anmelde vedkommende for svindel og for salg av antatt tyvgods.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

han sier jeg ikke får pengene tilbake uansett, fordi han nekter for at han vil ha en iphone tilbake, som har knust skjerm, og han ba meg gå til politiet , så skulle han det samme, og jeg har ikke bevis for når jeg åpnet paken, så er nesten ingenting jeg kan gjøre, som jeg har lest her. og nei, jeg har ikke tenkt på noe forsikringssvindel, fordi jeg skal mase posten og han som solgte meg tlf om erstatning til skjermen, så skal jeg kjøpe forsikring til tlf, siden hele tlf er av glass, og knuses lett.

 

Dere har misforstått.

Lenke til kommentar

Posten er nok ikke særlig villig til å gjøre noe i denne saken.

- varen ble sendt som rekommandert brev, som maks er forsikret opp til 1000 kr

- varen ble ikke godt nok pakket

 

Eg føler nesten folk gjentar mange gode råd her forgjeves, da det ikke virker som om du hører etter uansett. Pakket du ut på postkontoret? Nei. Filmet du utpakkingen? Nei. Nå står du med en ødelagt telefon og må ta opp kampen med selger, som på alle mulige måter har satt seg på bakbena. Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...