Gå til innhold

Tror kanskje jeg har blitt svindlet, hjelp!


Anbefalte innlegg

Om du har greie på jus, siden du i så mange poster påstår at å legge ut navn fra FINN.no er ulovlig, så budre du i alle fall ikke henvise til en proposisjon som er en sammenfatning av høringsuttalelser, men henvise til en lov. Disse finner du på Lovdata.no

Blir interressant å se hva lov som du mener skal anvendes.

 

Hjelpe meg, så mange som vil ha dette navnet. Som sagt, jeg mener at å navngi karen med påstand om at han er en svindler uten å ha belegg for dette kan være advokatmat, og moderatorene mener at man skal anses som uskyldig til det motsatte er bevist. Jeg har allerede gitt linken (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/14.html?id=540413) til det som omtaler æreskrenkelse, og det står at "Den viktigste grunnen til at en ærekrenkelse ikke er rettsstridig, er at avgiveren av utsagnet klarer å bevise at det i det vesentlige er sant." Dette har såvidt meg bekjent ikke skjedd enda, og da forholder jeg meg til det. Å grave opp mer enn dette gidder jeg ikke, all den tid moderatorene allerde har sagt at navnet ikke skal offentliggjøres her. Som jeg også har sagt i noen poster, om jeg tar feil skal jeg selvsagt ta selvkritikk på dette, men det er den tolkningen som virker rimelig utfra det jeg har linket til, om trådstarter kan bevise at det i det vesentlige er sant står man ganske fritt til å skrive at Lucas ***** er en svindler, ellers kan dette være en æreskrenkelse.

 

Forøvrig hadde jeg personlig tatt saken i egne hender om jeg hadde stått i trådstarters sko, og om moderatorene hadde åpnet for å dele navnet her skulle jeg heller gjort det.

 

*Om du derimot vil vise at jeg tar feil i min tolkning må du gjerne vise dette, det er slik man lærer, og jeg er åpen for saklig kritikk og ny lærdom, og svelger gladelig et par kameler om jeg får sjansen til å revurdere kunnskapen min. Jeg er ikke praktiserende jurist, og det finnes sannsynligvis hundrevis av forummedlemmer som kan mer om dette enn meg, muligens deg inkludert* :)

 

PPS: Her er forøvrig en link til lovdata, uten at jeg vet hva slags forskjell det skulle utgjøre: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-027.html

 

Jeg behøver verken vite hvem vedkommende er, eller hva lov som i så fall skal komme til anvendelse om saken er slik den er fremkommet i denne posten. Grunnen er at jeg vet hvem begge deler. Det er gjeldende lover og ikke den lenken du henviste til. Lenker til slike proposisjoner er annå ikke blitt gjeldende, dette var en endringsproposisjon. Jeg tok jo ikke standpunkt til om det var rett eller galt å oppgi persomalia her på finn.no. Det strider antakelig mot finn.no sine retningslinjer (som ikke er noen lov).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg behøver verken vite hvem vedkommende er, eller hva lov som i så fall skal komme til anvendelse om saken er slik den er fremkommet i denne posten. Grunnen er at jeg vet hvem begge deler. Det er gjeldende lover og ikke den lenken du henviste til. Lenker til slike proposisjoner er annå ikke blitt gjeldende, dette var en endringsproposisjon. Jeg tok jo ikke standpunkt til om det var rett eller galt å oppgi persomalia her på finn.no. Det strider antakelig mot finn.no sine retningslinjer (som ikke er noen lov).

 

Nå oppdaterte jeg posten med link til lovdata for syns skyld (som du ser i posten min som du quotet). Kom hele denne sulamitten i gang fordi jeg ikke linket til lovdata med en gang, og ikke fordi du var uenig med meg? Du mener forøvrig diskusjon.no, og det er sant nok at forumets retningslinjer ikke er noen lov.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Fra diskusjon.no, retningslinjene:

...og retningslinjene er underlagt felles juridiske betingelser for opprettelse av brukerkonto, i tillegg til at nettverket forholder seg til Vær-varsom plakaten.

 

Vennligst ikke glem dette når dere leter etter juridiske betenkligheter. VVP kommer utenom disse og begrenser også en del av diskusjoner.

 

4.Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet

 

7.Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning..

 

Osv..

 

 

Mvh

Admin :)

 

ps. da går vi over til topicen igjen..

Lenke til kommentar

Det handler ikke om han er dømt, men om det er sant eller ikke. Les loven!

 

Lite utdrag i forhold til sannhetsgrunnsetningen: Den viktigste grunnen til at en ærekrenkelse ikke er rettsstridig, er at avgiveren av utsagnet klarer å bevise at det i det vesentlige er sant. Etter § 249 nr. 1 kan straff ikke komme til anvendelse dersom det «føres bevis for beskyldningens sannhet».

 

Dette er sant nok, men vet vi nå at påstanden faktisk er sann? Har trådstarter klart å bevise at det er sant? Jeg personlig finner det rimlig sannsynlig at selger er en svindler, men i mailen sin hevder han at det er postens sin feil, og at telefonen var hel da han sendte den. Om nå dette stemmer, eller at det ikke er mulig å føre bevis i noens favør står man igjen med en påstand som ikke kan bevises. Og da kan det likevel være en æreskrenkelse.

 

Det blir jo et definisjonsspørsmål. Jeg hadde kalt selger svindler om han faktisk hadde sendt en hel telefon i brevpost også. Så dum kan man rett og slett ikke være med forsendelse av en vare som er verdt 4500.

 

Om TS snakker sant her i tråden så ser ikke jeg juridisk noe problem med å poste navnet. Fakta vi vet er at selger har sendt en telefon i rekommandert brevpost, uten emballasje eller innpakning til beskyttelse. Det i seg selv er alvorlig nok til at jeg ville definert det som svindel/lureri/bedrageri eller hva man skal kalle det. Avtalen deres sier at selger skulle betale og ordne frakt, det er dette punktet jeg mener blir hele svindelen, uansett hva selger påstår han har puttet i konvolutten. Forsvarlig frakt er ikke hva selger ordnet, noe man burde forvente i en slik avtale. (Jeg er forøvrig ikke personlig interessert i å vite navnet.)

 

 

Til TS: Snakk med foreldrene dine, som det ble nevnt her. Få med de på anmeldelse. Ta imot tilbudet om hjelp fra den her inne som tilbydde seg å skrive brev. Men la avsender være foreldrene dine. Få faren din til å ringe han. Eventuelt en annen voksen du kjenner og vet har bein i nesa. Ring postkontoret hvor konvolutten ble innlevert. Spør om de husker/vet/har registrert når konvolutten ble kjøpt og om de så hva som ble puttet inni. Be da om svaret på mail så du har det skriftlig.

Lenke til kommentar

Det blir jo et definisjonsspørsmål. Jeg hadde kalt selger svindler om han faktisk hadde sendt en hel telefon i brevpost også. Så dum kan man rett og slett ikke være med forsendelse av en vare som er verdt 4500.

 

Hehe, du har et godt poeng her som jeg overså. :)

 

Om TS snakker sant her i tråden så ser ikke jeg juridisk noe problem med å poste navnet.

 

Helt enig med deg her. :)

 

Fakta vi vet er at selger har sendt en telefon i rekommandert brevpost, uten emballasje eller innpakning til beskyttelse. Det i seg selv er alvorlig nok til at jeg ville definert det som svindel/lureri/bedrageri eller hva man skal kalle det. Avtalen deres sier at selger skulle betale og ordne frakt, det er dette punktet jeg mener blir hele svindelen, uansett hva selger påstår han har puttet i konvolutten. Forsvarlig frakt er ikke hva selger ordnet, noe man burde forvente i en slik avtale.

 

Per definisjon vet ikke vi som sitter på forumet om dette er fakta eller ei, vi har kun trådstarters ord på dette. Når det er sagt har ikke jeg den minste grunn til å tvile på trådstarter, og jeg mener forøvrig selv at det hele stinker av svindel i likhet med deg, dog en rimelig amatørmessig sådan. Det at selger reagerer slik han gjør i den siste mailen tilsier kanskje at dette ikke er en særlig dreven svindler, og nå merker at det brenner litt under føttene hans. Om det på noen måte kan bevises at påstandene til trådstarter stemmer skal jeg med glede være delaktig å i advare så mange jeg kan mot denne selgeren, er lite jeg hater mer enn mennesker som svindler folk på denne måten.

 

Rådene dine til trådstarter synes jeg er svært gode, faktisk de beste som har blitt foreslått til nå. :)

Lenke til kommentar

Har du link til den opprinnelige annonsen?

 

Annonsen er slettet av Finn.no.

 

Her er det nok bare å ta kontakt med Finn.no.

De har nok annonsen liggende i ett arkiv eller noe slikt.

 

De vil nok ikke gi noe info til TS, men han kan få annonse nummeret, og ta dette med til politiet. Så kan politiet få denne infoen fra Finn litt kjappere.

Lenke til kommentar

La Lovens korte arm i vert fall feile før du evnt setter igang en "privat inkasso" av pengene dine.

 

Hvorfor skal han vente? En privat rettslig inndriving er helt legal. Det er ingen ting negativt forbundet med det. Jeg snakker altså ikke om en muskelmann med panelhammer og pistol men et brev der man påpeker hvilke rettigheter og krav som foreligger. Jo tidligere dette kravet meldes jo bedre.

 

Sorry misforståelsen.

Feil måtte å ordlegge meg på.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal telefonen virke med et annet sim kort med mindre den er operatør låst , men med en gåen skjerm synnes jeg det er ganske poengløst å prøve i det hele tatt.

 

Ta en tur til politiet i morgen og forklar hva som har skjedd sammen med foreldrene dine om du er under 18 år og gi all personalia om selger til dem.

 

At selger ikke engang har sendt med en lader og at iPhonen ikke var forsvarlig pakket er i mine øyne gode tegn på at det hele var planlagt , noe han desverre kan komme seg unna med spesielt om du ikke har tatt vare på det telefonen var pakket i og tatt feks bilder når du mottok den i posten.

 

Du fikk et par gode råd her som

*Anbefalte deg å ta bilder av telefonen når du mottok den.

*Få den postansatte til å skrive under på mottaket / åpne pakken for deg.

 

Utifra hva jeg har sett du har postet så skriver du ikke noe om du fulgte disse rådene.

 

Edit : Når det gjelder Microsim kan du jo prøve dette, men på eget ansvar :

http://www.youtube.com/watch?v=LebM5624Zfk

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg ser Mr Urin er registrert med forretningsadresse både i Oslo (Aker brygge) og Stockholm. Og ellers har han jo ca 20 linkedin kontakter som burde få melding om hvordan han gjør business. I tillegg til alle han har på facebook. (jeg finner han ikke der - har han skjult profilen sin?)

 

Inkassokravet må selvsagt kjøres på enkeltpersonforetaket hans. En betalingsanmerkning er hels sikkert ikke ønskelig.

Lenke til kommentar

Inkassokravet må selvsagt kjøres på enkeltpersonforetaket hans. En betalingsanmerkning er hels sikkert ikke ønskelig.

 

Ved enkeltmannsforetak er personen den samme som firmaet sitt juridisk sett, så det spiller ingen rolle hvem det settes på, det går på både han og firmaet uansett.

Lenke til kommentar

Inkassokravet må selvsagt kjøres på enkeltpersonforetaket hans. En betalingsanmerkning er hels sikkert ikke ønskelig.

 

Ved enkeltmannsforetak er personen den samme som firmaet sitt juridisk sett, så det spiller ingen rolle hvem det settes på, det går på både han og firmaet uansett.

 

Så en betalingsanmerkning på han privat vil fremkomme på org.nummeret til selskapet også?

 

Jeg vet at de er en juridisk enhet.

Lenke til kommentar

men hjelp meg først med å finne ut om imeien er blokka eller ikke..

 

hva mente du med gående skjerm ville jeg ikke prøve? mener du at det er ødelagt, pga skjermen? hvordan kan jeg se at den er unlocked?

 

http://exchange.telstra.com.au/2010/10/15/telstra-removes-unlock-fee-for-apple-iphone-for-jet-setting-aussies/

Endret av naughtyboi
Lenke til kommentar

vet ikke hva det er jeg må gjøre, er det ikke samme hvilket micro sim jeg putter inn, om den skulle tilhøre en kompis? har lyst å se om den er låst opp og, sendt mail til apple, men er ikke sikker om jeg sendte til riktig sted. men får håpe den nye microsimmen jeg får snart fungerer!

 

skal gå til politiet til mandag med all informasjon, vennina mi er jo vitne, ho er et menneske og og? samt, så er det jo lite sannsynlighet, at en iphone 4 overlever når det er snakk om brevpost frakt?

 

og uansett så tror jeg har har løyet mye av det der, der han truer meg med å anmelde meg tilbake, samt så sier han at telefonen fungerer helt fint, men jeghar ikke ikke fått sim til å fungere..

 

http://exchange.telstra.com.au/2010/10/15/telstra-removes-unlock-fee-for-apple-iphone-for-jet-setting-aussies/

Endret av naughtyboi
Lenke til kommentar

:new_woot:

men hjelp meg først med å finne ut om imeien er blokka eller ikke..

 

hva mente du med gående skjerm ville jeg ikke prøve? mener du at det er ødelagt, pga skjermen? hvordan kan jeg se at den er unlocked?

 

http://exchange.telstra.com.au/2010/10/15/telstra-removes-unlock-fee-for-apple-iphone-for-jet-setting-aussies/

 

http://bildr.no/view/811521, bilde av iphonen, si ifra om det er klart, tok bilde med webcam på pcen, han nekter for å gi meg pengene, må nesten vente på svar fra han, og i mellom tiden, sjekker jeg om teleofnen er tyvgods eller noe, om den er låst, har jeg enda mer å ta i på han, han ga den for å være ulåst.

Lenke til kommentar

:new_woot:

men hjelp meg først med å finne ut om imeien er blokka eller ikke..

 

hva mente du med gående skjerm ville jeg ikke prøve? mener du at det er ødelagt, pga skjermen? hvordan kan jeg se at den er unlocked?

 

http://exchange.telstra.com.au/2010/10/15/telstra-removes-unlock-fee-for-apple-iphone-for-jet-setting-aussies/

 

http://bildr.no/view/811521, bilde av iphonen, si ifra om det er klart, tok bilde med webcam på pcen, han nekter for å gi meg pengene, må nesten vente på svar fra han, og i mellom tiden, sjekker jeg om teleofnen er tyvgods eller noe, om den er låst, har jeg enda mer å ta i på han, han ga den for å være ulåst.

 

Du må starte kampanjen din. Og fortelle han hva du vil gjøre.

Lenke til kommentar

:new_woot:

men hjelp meg først med å finne ut om imeien er blokka eller ikke..

 

hva mente du med gående skjerm ville jeg ikke prøve? mener du at det er ødelagt, pga skjermen? hvordan kan jeg se at den er unlocked?

 

http://exchange.telstra.com.au/2010/10/15/telstra-removes-unlock-fee-for-apple-iphone-for-jet-setting-aussies/

 

http://bildr.no/view/811521, bilde av iphonen, si ifra om det er klart, tok bilde med webcam på pcen, han nekter for å gi meg pengene, må nesten vente på svar fra han, og i mellom tiden, sjekker jeg om teleofnen er tyvgods eller noe, om den er låst, har jeg enda mer å ta i på han, han ga den for å være ulåst.

 

Du må starte kampanjen din. Og fortelle han hva du vil gjøre.

 

 

kunne du hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...