Gå til innhold

Tror kanskje jeg har blitt svindlet, hjelp!


Anbefalte innlegg

Det er greit at han kan være en dust, men man legger ikke ut fult navn og adresse på et forum. Det er den biten som kan være straffbart.

 

Etter som jeg skjønner er fyren registrert i enhetsregisteret. Det er ikke straffbart å legge ut saklig informasjon om hvilke erfaringer man har med å handle med vedkommende. Å kalle fyren en svindler er en ting. Å forfatte et saklig faktabasert innlegg der konklusjonen er at fyren som omtales må være en svindler er noe helt annet. Så lenge all informasjon kommer frem og er sannferdig og etterprøvbar så er det ingen problemer. Selger må selvsagt gjøres oppmerksom på denne tråden.

 

Trådstarter: du må lage så mye bråk som over hodet mulig. Ring hele omgangskretsen hans og familien hans. Lag kjempedrama. Han har tydeligvis ingen respekt for politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen grunn til at det skal være ulovlig å skrive et navn i en tråd på et forum. Dette må følges opp.

 

 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være ulovlig å skrive et navn i en tråd på et forum. Dette må følges opp.

 

Det er mulig du mener det.

 

Poenget er hva veilederne og moderatorene mener om dette. Vi har allerede hatt en diskusjon om det her i tråden, og veilederne/moderatorene har hatt en intern tråd om spørsmålet. Nå har det dog kommet frem nye opplysninger i saken, og jeg regner med at vi får en kommentar fra en veileder snart. For alt jeg vet kan det å sende en PM være i strid med retningslinjene også, da dette kan oppfordre til eventuelle lovbrudd, så istedet for å spekulere kan man heller høre med ledelsen.

 

*Har sendt melding til veileder nå, oppfordrer til å holde hodet kaldt til vi får et svar*

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Dette er nok en lost case ja.

 

Kan det bevises eller sannsynliggjøres at selger faktisk prøvde å svindle trådstarter? Det kan jo være at det er en latsabb ut av denne dimmensjonen som ikke pakket ned mobilen godt nok og/eller tenkte over at Posten har rettningslinjer og regler for dette, deriblant forsikring av innhold. Under transport så har nå pakken ikke vært godt nok pakket ned og Posten kan da frasi seg alt ansvar og legge dette over på avsender. Da får man ikke ei krone igjen med mindre selger betaler kravet.

 

Eller kan det hende at selger hadde en ødelagt telefon i fra før, og ville lure noen til å betale for en ny telefon til han? Vanskelig å bevise, og krever i så tilfelle aktiv etterforskning i fra Politiet side(og en anmeldelse). Mistenker at saken blir henlagt i det øyeblikket du går ut av døren.

 

Dessverre.

 

Man skal selvsagt la tvilen komme tiltalte til gode men det finnes grenser for det også. Å produsere "gode" bortforklaringer for vedkommende er ingen tjent med. For all del, kanskje fyren bare sendte feil mobil? "Å? Sendte jeg den som var knust? Det mente jeg ikke å gjøre. Det var feil. Beklager, jeg skal sende som er i orden med en gang. Den kommer med brevdue over helgen."

 

Tøv. Fyren har sendte en knust iPhone dårlig embalert for å skylde på posten. Slik er det. Jeg hadde skaffet meg all mulig informasjon om vedkommende og ringt alle han kjenner og alle på samme adresse og i alle hus rundt samme adresse. Jeg skulle ha ringt luringen også og oppdatert han på hvor mange jeg hadde ringt og hvilke planer jeg hadde videre. Det hadde jeg fortsatt med til pengene var på min konto eller en ny mobil var levert. No mercy.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at det skal være ulovlig å skrive et navn i en tråd på et forum. Dette må følges opp.

 

Det er mulig du mener det.

Kan du vise hvorfor det er ulovlig?

 

Her er begrunnelsen tidligere i tråden:

 

Ok, vi har tatt en liten runde på intraen angående dette ^_^

 

Det ligger ikke noe direkte problem å linke til en handel på finn.no , problemet oppstår så fort man kommer med anklagelser angående svindel og det fortsatt ikke er bevist at det dreier seg om dette.

 

I TomswaitsforAlice sine egne ord

 

"Problemet er ikke å linke til Finn, det er når man linker til Finn og legger på en påstand om at det er svindel. Forumet er ingen gapestokk, og brukerne ingen domstol. Linken tjener ikke til noe annet enn å sette selger i et dårlig lys. Og erfaringsmessig er det slik at de som er raske til å poste når de tror at de kan ha blitt svindlet, bare unntaksvis poster to måneder senere for å fortelle at "hei, det var en misforståelse oss i mellom, jeg har fått varen nå". Og så er en hederlig og uskyldig utenforstående hengt ut som svindler for all evighet i forumets historikk"

 

Sånn sett så kan vi gjøre følgende med denne tråden for å følge reglene :

 

A ) Fjerne påstandene om Svindel inntill videre(men beholde linkene til annonsen).

B ) Fjerne link og oppgitte personalia men beholde annen relevant informasjon.

 

Trådstarter kan ta en vurdering av hva som passer , men blir det ikke gjort noe må vi vel få noen til å redigere litt i tråden.

 

Må jo komme til etteretning med at jeg faktisk har hatt selv misforstått regelverket i dette tilfellet , noe som er litt beklagelig ovenfor dere som jeg liksom skal være til hjelp for og gi gode svar.

 

Så får vi vente på nytt svar og se hva som blir riktig å gjøre nå som ny informasjon har kommet frem.

Lenke til kommentar

fant ut at jeg også må ha microsim, noe jeg ikke har... så får ikke sjekket om den funker, ligger en telstra simkort inni den, men står no service, any idea?

 

og nei, jeg fiikk ikke åpnet pakken i posten, pga så lang kø osv.. men vennina mi er vitner siden ho så på mens jeg åpnet pakken, om det hjelper?

 

er bare så sint akkurat nå altså, skjønner ikke at det er mulig.. men om jeg drar til postkontoret, får jeg 1000 kr da? fordi da kan det hende at jeg sender den på service og får reparert skjermen, men av all del, så vil jeg helst ha tilbake pengene mine, må nesten ringe han, eller få han til å svare meg, også tvinge han til å sende tilbake pengene innen 48 timer, ellrs anmelder jeg han.. Han skrev jo selv, om du forhåndsbetaler, så dekker jeg for frakt osv..

Endret av naughtyboi
Lenke til kommentar

Ja, men det er da for faen ikke ulovlig.

 

Før vedkommende har blitt dømt i en domstol for svindel, kan det tenkes å være ærekrenkelse å navngi vedkommende på et offentlig forum med påstanden om han er en svindler, lik det eller ei. For min del kunne karen blitt satt i gapestokk midt på torget, jeg sitter også på alt av personalia av denne karen, men vil ikke umiddelbart dele det så lenge det kan tenkes å bryte med retningslinjer, eller norsk lov for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Ja, men det er da for faen ikke ulovlig.

 

Før vedkommende har blitt dømt i en domstol for svindel, kan det tenkes å være ærekrenkelse å navngi vedkommende på et offentlig forum med påstanden om han er en svindler, lik det eller ei. For min del kunne karen blitt satt i gapestokk midt på torget, jeg sitter også på alt av personalia av denne karen, men vil ikke umiddelbart dele det så lenge det kan tenkes å bryte med retningslinjer, eller norsk lov for den saks skyld.

 

Han er ikke omtalt som svindler her så vidt jeg vet. Han er omtalt for å ha levert en knust iPhone rekomandert. Etter å ha krevd forskuddsoppgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er ikke omtalt som svindler her så vidt jeg vet. Han er omtalt for å ha levert en knust iPhone rekomandert. Etter å ha krevd forskuddsoppgjør.

 

Nei?

 

Jævlig kjipt. Tror ikke dette er en garvet svindler. Han har sikkert knust iphonen sin og deretter lurt deg til å kjøpe den, for så å si at den ble ødlagt under postgangen.

 

 

Det var trist og høre:(

Har en mistanke om at telefonen var ødelagt før han sendte den. Det er nok grunnen for at han ville sende den med brevpost, slik at han kan skylde på posten.

Du kan høre hva selger sier om dette.

 

 

Nå ser det ut som "Lucas from hell" virkelig er en svindler! noe som er veldig trist for selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er ikke omtalt som svindler her så vidt jeg vet. Han er omtalt for å ha levert en knust iPhone rekomandert. Etter å ha krevd forskuddsoppgjør.

 

Nei?

 

Jævlig kjipt. Tror ikke dette er en garvet svindler. Han har sikkert knust iphonen sin og deretter lurt deg til å kjøpe den, for så å si at den ble ødlagt under postgangen.

 

 

Det var trist og høre:(

Har en mistanke om at telefonen var ødelagt før han sendte den. Det er nok grunnen for at han ville sende den med brevpost, slik at han kan skylde på posten.

Du kan høre hva selger sier om dette.

 

 

Nå ser det ut som "Lucas from hell" virkelig er en svindler! noe som er veldig trist for selger.

 

 

noen som ve tom det er noen måter som jeg kan sjekke om teleofnen er sperret for operatør siden jeg ikke har en microsim kort?

Lenke til kommentar

Dette er nok en lost case ja.

 

Kan det bevises eller sannsynliggjøres at selger faktisk prøvde å svindle trådstarter? Det kan jo være at det er en latsabb ut av denne dimmensjonen som ikke pakket ned mobilen godt nok og/eller tenkte over at Posten har rettningslinjer og regler for dette, deriblant forsikring av innhold. Under transport så har nå pakken ikke vært godt nok pakket ned og Posten kan da frasi seg alt ansvar og legge dette over på avsender. Da får man ikke ei krone igjen med mindre selger betaler kravet.

 

Eller kan det hende at selger hadde en ødelagt telefon i fra før, og ville lure noen til å betale for en ny telefon til han? Vanskelig å bevise, og krever i så tilfelle aktiv etterforskning i fra Politiet side(og en anmeldelse). Mistenker at saken blir henlagt i det øyeblikket du går ut av døren.

 

Dessverre.

 

Man skal selvsagt la tvilen komme tiltalte til gode men det finnes grenser for det også. Å produsere "gode" bortforklaringer for vedkommende er ingen tjent med. For all del, kanskje fyren bare sendte feil mobil? "Å? Sendte jeg den som var knust? Det mente jeg ikke å gjøre. Det var feil. Beklager, jeg skal sende som er i orden med en gang. Den kommer med brevdue over helgen."

 

Tøv. Fyren har sendte en knust iPhone dårlig embalert for å skylde på posten. Slik er det. Jeg hadde skaffet meg all mulig informasjon om vedkommende og ringt alle han kjenner og alle på samme adresse og i alle hus rundt samme adresse. Jeg skulle ha ringt luringen også og oppdatert han på hvor mange jeg hadde ringt og hvilke planer jeg hadde videre. Det hadde jeg fortsatt med til pengene var på min konto eller en ny mobil var levert. No mercy.

 

god ide, har akkurat nå abbonament så ikke koster meg en s**t å ringe, om du vet noe, pm meg, sskal lage kaos med han.

 

har sendt han meld, pakken din er sendt tilbake, den var knust, om ikke pengene mine er i kontoen min innen 48 timer, så anmelder jeg.

Lenke til kommentar

Han er ikke omtalt som svindler her så vidt jeg vet. Han er omtalt for å ha levert en knust iPhone rekomandert. Etter å ha krevd forskuddsoppgjør.

 

Nei?

 

Jævlig kjipt. Tror ikke dette er en garvet svindler. Han har sikkert knust iphonen sin og deretter lurt deg til å kjøpe den, for så å si at den ble ødlagt under postgangen.

 

 

Det var trist og høre:(

Har en mistanke om at telefonen var ødelagt før han sendte den. Det er nok grunnen for at han ville sende den med brevpost, slik at han kan skylde på posten.

Du kan høre hva selger sier om dette.

 

 

Nå ser det ut som "Lucas from hell" virkelig er en svindler! noe som er veldig trist for selger.

 

Ordkløveri gidder jeg ikke. Ingen har så vidt jeg kan se sagt eksplisitt at han er en svindler.

I følge min ordbok er en bedrager og en svindler omtrent det samme. Bedrageri er følgende:

bedrageri -et, -er det å narre penger fra en under falske forutsetninger

 

Ut fra de opplysningene jeg har fått her så mener jeg bestemt at fyren er en bedrager. Saken har selvsagt to sider og jeg skulle gjerne hørt den andre. Men jeg kan ikke i min villeste fantasi begripe hvordan det kan ha seg at en seriøs mann presterer å sende en iPhone på en så skjødesløs måte. Han må i så fall være en meget dum person eller idiot om du vil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...