Gå til innhold

Sivill Byggingeniør

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg går nå 10'ende klasse/ Avgangsklassen. Jeg har bestemt meg lenge for å bli sivil byggingeniør. Jeg er ikke så veldig god i matematikk (ca 3-4 i karakter), men er god til å finne løsninger :) Naturfag er klart det sterkeste faget mitt hvor jeg som oftest ligger imellom en 5-6'er i karakter..

Så det jeg lurer på nå er: Må jeg være god i matematikk for å bli ingeniør?

- Jeg er en person som elsker å planlegge, elsker å prate, elsker å bli kjent med nye mennesker og en person som nesten aldri gir opp!

Også lurer jeg sånn grunnleggende hva en Sivill byggingeniør gjør? Takker utrolig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var ikke god i matte (3-er fra vgs allmenne fag), men klarte meg gjennom byggingeniørlinja fint. Noen skjær i vegen var det i form av stryk og gjenopptagelse av eksamener, men ikke faretruende . :)

Oppgaveområdet er noe av det samme som en "vanlig byggingeniør" har, men du kan ta på deg større ansvar med en slik grad. Det står en del om dette her: http://www.ntnu.no/studier/mibygg/jobb

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "sivil byggingeniør". På engelsk kaller har jeg inntrykk av at de kaller alle typer for ingeniør som ikke er utdannet i forsvaret for "civil engineering", mens i Norge er det som kalles sivilingeniør en mastergrad. Master tas på NTNU og muligens Stavanger, og på NTNU trenger man et snitt fra videregående på ca 5. 3-årig bachelograder kan taes mange steder i landet, og karakterkravene er gjennomsnittlige.

Du trenger ikke å være noe mattegeni for å komme deg gjennom utdanningen, men det er absolutt en fordel å være det. På bachelor må du gjennom tre mattefag, på master fire. På bachelor kjenner jeg mange som ikke er gode i matte som klarer å slite seg gjennom disse mattefagene med gjentatt oppgaveløsing og gjerne flere forsøk.

Veldig mange av de andre fagene du har på en bygglinje har også en del matte i dem. Fag som fysikk, mekanikk og statikk har ting som algebra, likninger og vektorregning som grunnleggende teknikker i faget. Du behøver igjen ikke å være noe mattegeni for å klare dette, men desto dårligere du mestrer disse grunnleggende tingene, detsto lengre tid vil det ta deg å løse oppgaver.

Dersom du skal inn på videregående til høsten så er ikke valg av høyere utdanning noe du behøver å bestemme for på nesten tre år. Velg matte og fysikk på videregående og se hvordan du takler det, og lykke til :)

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar

Feil. På engelsk er civil engineer en beskrivelse på hvilket område man er utdannet. Eksempel maskin- eller byggingeniør i Norge. En civil engineer blir nok omtrent det samme som en sivilingeniør innen bygg i Norge. De driver med konstruksjon, mekanikk og statikk blant annet. Har funnet ut dette ved å virke som en idiot når jeg har spurt utlendinger om hvilke fagområder de studerer som civil engineer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...