Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Åndsverkloven

Vikingspeider

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen her har peiling på dette: jeg sitter inne med en bok som jeg ønsker å dele med resten av skoleklassen min, men det finnes ikke tid eller ork til at de skal lese den selv, så jeg ville organisere høytlesning - men heller ikke det blir det noe av.

Derfor tenkte jeg meg at siden boka ikke finnes på lydbok, kunne jeg lest den inn selv og delt ut cd-er til klassen min - uten noen fortjeneste, naturligvis.

Ville dette være lovlig?

For øvrig - boka finnes heller ikke i butikk eller trykk lenger.

Endret av Vikingspeider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål: Hvilken bok er det snakk om?

I tillegg til paragrafen nevnt over har du:

Paragraf 12 som gir deg rett til kopiering for privat bruk. Hvorvidt utdeling til en hel klasse er privat bruk er en avveining.

Paragraf 13 som gir tillatelse til å gjøre opptak av egen fremføring av verk (f.eks høytlesning) for bruk i undervisning, men den sier ingenting om å kopiere opptaket...

"§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen. [...]"

"§ 13. Lærere og elever kan for bruk i undervisningen gjøre opptak av sin egen fremføring av verk. Opptak som nevnt må ikke utnyttes i annet øyemed. [...]"

Merk at jeg har utelatt en god del av paragraf 12, se http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#12 for resten av paragrafen.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Les det inn -det er privat bruk

få en lærer til å bake det inn i undervisningen -til undervisning kan hele eller deler av et verk kopieres, og du kan dele det ut i klassen.

eller bare gjør det uansett, sier du hvem som er forfatter og du ikke tjener penger på dette skal det MYE til at du får noe sivilt søksmål på deg.

Derimot leser du den inn, så kan du kontakte rettighetseier og få den publisert offisielt. kanskje du tjener noen grunker på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...