Gå til innhold

Hva trenger jeg av filtere? Skal fotografere bryllup.


Anbefalte innlegg

Ikke direkte filter men en ting jeg har hatt god nytte av er x-rite passport ( link ).

 

Skyter kun i RAW format og benytter konsekvent x-rite i første bilde av en serie (og ved hver endring av lyset, f.eks kirke inne/ute osv). Hvit balanse kan man sette på mange måter inkl via xriten, men det mest nyttige er kalibrering av farge kamera<>irl. Ofte gir kamerahuset f.eks noe feil gjengivelse av blått, korrigeres med xrite.

Xrite kan du legge igjen hjemme så sant du ikke skal knipse i studio, bruk heller tiden på ta bilder. Lyset variere for mye til at xrite er vits.

 

Ville heller brukt tid å tilegne seg kunnskap, tips og triks og kanskje ideer til positurer, motiver osv osv. Samt lære seg kameraet ut og inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ekstern blitz ja, fotograferingen skal skje ute og satser jo på at sola skinner og da er det vel greit med filter. Har gjort lignende ting før uten filter og det ble mye blåskjær i bildene da.

Skyter selvsagt i raw men er opptatt av å gjør best mulig jobb i forkant av bildebehandlingen.

 

Om du skal skyte på festen etterpå, så gjør en liten softbox på blitzen underverker.

Lenke til kommentar

 

Xrite kan du legge igjen hjemme så sant du ikke skal knipse i studio, bruk heller tiden på ta bilder. Lyset variere for mye til at xrite er vits.

 

Ville heller brukt tid å tilegne seg kunnskap, tips og triks og kanskje ideer til positurer, motiver osv osv. Samt lære seg kameraet ut og inn.

 

Njaa hver sin mening selvsagt.

 

Og ikke minst xrite e.l. tools/ekstra utstyr er vel uansett for de litt mere viderekommende perfeksjonistene som vil ha den ekstra muligheten slikt utstyr gir.

 

At man ikke anser det nødvendig og ikke vil bruke slikt er helt greit, det er en personlig subjektiv mening.

 

At det er tiiidkrevende å benytte noe slikt det er å ta litt vel hardt i :-)

 

Tar vel neppe mere enn 1-5sek å ta ett ekstra bilde med graycard/xrite e.l. på stedet før man flytter seg til annen sone.

 

Anser man det som for mye ekstra arbeid så burde man kanskje unngå oppgaver som bryllupsfotografering i utgangspunktet, da det fort blir mer stress enn å sitte i campingstolen og ta landskapsbilde :-)

 

Er derimot enig i at man først og fremst bør lære seg kamera funksjonene i blinde, så skaffe seg mest mulig kunnskap ved å lese, se videoer (kelby f.eks), gå på kurs osv. Men har man de tingene på plass, har optikken osv så er det for endel naturlig å skaffe seg det lille ekstra som nd-filtere, xrites, spyder3, osv dvs utfyllende items for evt å perfeksjonere det man driver med.

 

Dermed ikke sagt at alle må gå den veien. Men mere man vet om slikt og hvilke muligheter det gir, jo mere utfyllende kunnskap har man. Så får man heller vurdere om det er nødvendig eller ikke selv.

 

Og det er vel en av de fine tingene med foto som hobby også, man kan legge lista der man selv ønsker. Hive inn 150k i utstyr, eller holde seg på <2k pocketcamera style, fritt valg.

Lenke til kommentar

sånn for å komme med en liten avsporing av tråden: hvor mange batterier pleier dere å ha med når dere skal fotografere i et bryllup? har en batterigrep i tilldeg til batteriet inne i kameraet skal jo det kunen holde til mange eksponeringer.

 

Generellt så bruker Nikon hus/med batterigrep å holde leeenge, men jeg har alltid hatt et tredje batteri i tilfelle (dog aldri hatt behov for å bruke det). Større sjangse for å løpe tom for plass på minnekort om man er triggerhappy. Jeg foretrekker å spille safe, heller bringe med for mye enn å løpe tom for noe. Legger igjen ekstra veske med backup utstyr i bilen, og henter om behovet skulle oppstå.

Lenke til kommentar

sånn for å komme med en liten avsporing av tråden: hvor mange batterier pleier dere å ha med når dere skal fotografere i et bryllup? har en batterigrep i tilldeg til batteriet inne i kameraet skal jo det kunen holde til mange eksponeringer.

 

Har batterigrep med 2 batterier og har enda til gode å gå tom for strøm,og jeg tar en annseelig mengde bilder når jeg drar ut på tur,spes når det går over en helg .

Lenke til kommentar

snip

Angående xrite tiltenkte jeg denne tanken til trådstarter siden den er såpass dyr. Denne dingsen koster så pass mye at et billigere/gratis gråkort er bedre i denne sammenheng

Men sånn generelt er xrite toppers og jeg bruker det ganske ofte.

 

sånn for å komme med en liten avsporing av tråden: hvor mange batterier pleier dere å ha med når dere skal fotografere i et bryllup? har en batterigrep i tilldeg til batteriet inne i kameraet skal jo det kunen holde til mange eksponeringer.

 

Har batterigrep med 2 batterier og har enda til gode å gå tom for strøm,og jeg tar en annseelig mengde bilder når jeg drar ut på tur,spes når det går over en helg .

En ting som gjerne skjer under brylllupsfotografering over en hel dag er at kameraet blir stående på fra morgen til kveld og man gjerne veksler mellom husene. Batteriet ryker fortere da enn å slå det av og på gjennom dagen.

1 ekstra batteri pr hus for en dag er et must. Har du to hus kan du gamble på et batteri om en ikke har grep med flere i.

 

## dobbelpost slettet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bryllup? Skrekk og gru - tror det var det siste jeg hadde våget meg inn på. Man får bare en sjanse til noe som skal være andres evige minner.

Tor

 

Må si meg enig der, jeg har ett bryllup på samvittigheten, for lenge siden, da 300D var ferskvare. Ett kamerahus og ett objektiv + en 550EX! Sett i etterpåklokskapens gyldne lys var det ingenting annet enn ren og skjær galskap, verken mer eller mindre.

 

I dag, syv år og titusenvis av bilder senere, hadde jeg takket pent nei til den forespørselen. Men, heldigvis gikk det bra, og brudeparet ble fornøyde med bildene!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...