Gå til innhold

Kredittkort: Hvorfor gjelder ikke samme betingelser på kontantuttak?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

Under meg litt over dette, på de kredittkortene jeg har fra Santander, så gjelder det ikke samme betingelser på kontantuttak som på kjøp. På kontantutak så løper rentene fra første dag samt det er gebyr for å ta ut (om jeg har forstått det riktig), synes at dette er litt merkelig, ihvertfall det at rentene løper fra første dag og ikke at en får den vanlige rentefrie perioden. Noen som vet? Finnes det kort der en kan ta ut kontanter rentefritt også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste kredittkortutstedere driver også med innskuddskonti på en eller annen måte. Det ville derfor være særdeles dårlig butikk om de skulle gi deg et rentefritt lån, samtidig som de risikerer å måtte betale renter til deg for penger du har lånt av dem om du setter disse på en innskuddskonto i dette selskapet.

 

Se for deg at du låner bort penger til en kompis uten at han skal betale renter til deg. Så låner du disse pengene tilbake fra kompisen din, men han skal ha renter. Høres ikke det urimelig ut?

Endret av Wlffrsether
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortselskapene vil tjene penger på deg, derfor kan du ikke ta ut penger gratis.

 

Når det gjelder varekjøp håper de at du ikke betaler tilbake det du skylder før renter påløper.

 

Jeg bruker kun kredittkort til varekjøp og betaler alltid det jeg skylder før renter påløper. Om alle hadde gjort som meg hadde ikke selskapene tjent penger, så jeg snylter igrunn på dårlige betalere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortselskapene vil tjene penger på deg, derfor kan du ikke ta ut penger gratis.

 

Når det gjelder varekjøp håper de at du ikke betaler tilbake det du skylder før renter påløper.

 

Jeg bruker kun kredittkort til varekjøp og betaler alltid det jeg skylder før renter påløper. Om alle hadde gjort som meg hadde ikke selskapene tjent penger, så jeg snylter igrunn på dårlige betalere.

 

Det er nok feil du. For hver 1000-lapp du trekker kredittkortet ditt for (MasterCard-løsning), tjener kredittkortutsteder en drøy 5`er.

 

Så de tjener penger på deg uansett.

Lenke til kommentar

Det er nok feil du. For hver 1000-lapp du trekker kredittkortet ditt for (MasterCard-løsning), tjener kredittkortutsteder en drøy 5`er.

Noe som (veldig grovt regnet) ca. tilsvarer rentetapet kredittkortutstederen har ved å gi inntil 45-50 dagers rentefri kreditt på samme tusenlapp. M.a.o. går kortutsteder omtrent i balanse på slike kunder. Eller er det slik at brukerstedet heller ikke får betalt før etter tilsvarende lang tid, slik at det er brukerstedet som taper disse rentene???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...