Gå til innhold

Kompaktkamera til kona

Anbefalte innlegg

Når trådstarter spør om kompaktkamera med god bildekvalitet forran alt annet så anbefaler vi selvfølgelig gode kameraer, ikke "tante-kameraer" til 1000kr.

Når trådstarter samtidig kommer opp med et Ixus 130 (et kamera til under tusenlappen) som et alternativ, og presiserer i førsteinnlegget at et kamera i 3000-kroners klassen er uaktuelt, så må man også ta det med i betraktningen. Når nær alle innlegg da plutselig anbefaler nettopp kamera i 3000-kroners klassen (og over) så har meningen med forumet forsvunnet.

Jeg hadde ikke solgt mye, om jeg hver gang en kunde kom inn og skulle ha et "enkelt, godt kamera til 1000-1500" kommer med den type argumenter som enkelte har i denne tråden om at det er "tante-kamera", og nærmest latterliggjør kunden på grunnlag av hva slags kamera han/hun vil ha :) Vi må innse at forskjellige mennesker har forskjellige krav til kamera, som til alt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når trådstarter spør om kompaktkamera med god bildekvalitet forran alt annet så anbefaler vi selvfølgelig gode kameraer, ikke "tante-kameraer" til 1000kr.

Når trådstarter samtidig kommer opp med et Ixus 130 (et kamera til under tusenlappen) som et alternativ, og presiserer i førsteinnlegget at et kamera i 3000-kroners klassen er uaktuelt, så må man også ta det med i betraktningen. Når nær alle innlegg da plutselig anbefaler nettopp kamera i 3000-kroners klassen (og over) så har meningen med forumet forsvunnet.

Jeg hadde ikke solgt mye, om jeg hver gang en kunde kom inn og skulle ha et "enkelt, godt kamera til 1000-1500" kommer med den type argumenter som enkelte har i denne tråden om at det er "tante-kamera", og nærmest latterliggjør kunden på grunnlag av hva slags kamera han/hun vil ha :) Vi må innse at forskjellige mennesker har forskjellige krav til kamera, som til alt annet.

Sender en takk til deg også :) . Slik oppførsel det er sett her inne er meg uforståelig. Det er ikke første gangen jeg har opplevd dette her inne og det fører kun til at dette forumet ikke er noe for meg lenger. Søker heller til forum med mer voksne personer.

Nok en gang en stor takk til de få som skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Fujifilm FinePix F200EXR er et godt kamera. Sikkert mange gode kameraer hvis man går opp fra 1000 til 2000kr. klassen.

De fleste her inne anbefaler noe som er dyrere og bedre enn det trådstarterne spør om. Sånn er det, vi er "gear-head's".

Jeg hadde ikke solgt mye, om jeg hver gang en kunde kom inn og skulle ha et "enkelt, godt kamera til 1000-1500" kommer med den type argumenter som enkelte har i denne tråden om at det er "tante-kamera", og nærmest latterliggjør kunden på grunnlag av hva slags kamera han/hun vil ha. Vi må innse at forskjellige mennesker har forskjellige krav til kamera, som til alt annet.

Det er "tante-kamera", muttern har et slikt kamera. Hun er 50+ og tante :roll:

Hvor mange nybegynner speilreflekser har du solgt som kunden nesten aldri bruker?

Jeg anbefaler heller avanserte kompakter, slik som Samsung EX1, Panasonic LX5, Canon S95 og kommende Olympus XZ-1, framfor et dårlige kompaktkamera og en nybegynner speilrefleks der kompaktkameraet blir mest brukt og dSLR'en ligger i en skuff.

Lenke til kommentar
Sender en takk til deg også :) . Slik oppførsel det er sett her inne er meg uforståelig. Det er ikke første gangen jeg har opplevd dette her inne og det fører kun til at dette forumet ikke er noe for meg lenger. Søker heller til forum med mer voksne personer.

Nok en gang en stor takk til de få som skjønner hva jeg mener.

Om du har sett temperaturen på diskusjonsforumet til Foto.no når 50+ gjengen hamrer løs på hverandre og andre vil du se at "voksne" folk ikke alltid er noe å trakte etter på et forum :p

Lenke til kommentar

Om du har sett temperaturen på diskusjonsforumet til Foto.no når 50+ gjengen hamrer løs på hverandre og andre vil du se at "voksne" folk ikke alltid er noe å trakte etter på et forum :p

Akkurat det er min oppfatning også. Foto.no, som hovedsaklig er mer voksne folk enn her, er enda verre på akkurat det med å prøve å presse andre forumbrukere til å kjøpe ti ganger dyrere kamera enn det de egentlig har behov for :)

Lenke til kommentar

Hvor mange nybegynner speilreflekser har du solgt som kunden nesten aldri bruker?

Jeg anbefaler heller avanserte kompakter, slik som Samsung EX1, Panasonic LX5, Canon S95 og kommende Olympus XZ-1, framfor et dårlige kompaktkamera og en nybegynner speilrefleks der kompaktkameraet blir mest brukt og dSLR'en ligger i en skuff.

Ja, jeg vet dette blir off-topic, men kanskje det er en grei oppfordring til andre brukere om hvordan man hjelper andre best mulig med sitt kameravalg:

Jeg legger meg ikke opp i hvor ofte en kunde bruker kameraet sitt, da det ikke er min jobb. Min jobb er å veilede kunden i å velge rett kamera, innenfor de kriterier og prisklasse som kunden har satt.

Jeg kan finne på å anbefale noe litt dyrere, eller til og med litt billigere, om jeg skjønner at det vil gagne kunden. Men så lenge kunden vil ha et enkelt kamera, med god bildekvalitet, til "fest og familiebruk" og prisklassen er en tusenlapp, prøver jeg ikke å overtale vedkommende til et kamera til 3-4000 kroner med argumenter som at det rimelige kameraet er et "tantekamera" og nærmest latterliggjøre kundens prisklasse. Tror ikke jeg hadde sett den kunden igjen noen gang, og den typen kunder er stort sett fornøyd med "grei" bildekvalitet, og ville ikke blitt noe mer fornøyd med et dobbelt eller tredobbelt så dyrt kamera. De ville heller følt at de ble lurt til å punge ut med masse penger for noe de ikke trenger, og vips så har vi mistet den kunden.

Har de bestemt seg for et speilrefleks, så prøver jeg ikke å overtale kunden til å velge kompaktkamera i stedet (og omvendt) med mindre det er åpenbart at det er nettopp det kunden må ha for at kriteriene skal bli møtt. Kunden vil føle at jeg motarbeider valget han/hun har tatt, vil bli usikre, og kjøper heller et sted hvor de blir mer strøket med hårene. Det hører med til sjeldenhetene at man klarer å overtale en kunde til å snu totalt om i den grad at de bestemmer seg for noe totalt annet enn de egentlig allerede hadde bestemt seg for å kjøpe.

Men hvis jeg merker at de er usikre på hva de vil ha, så prøver jeg å sette meg inn i kundens sted, og forteller hva som er fordeler og ulemper mellom kompakt, hybrid og speilrefleks.

Man må være litt menneskjekjenner som selger, og jeg mener å tro at jeg etter 8 og et halv år som kameraselger begynner å få litt teken på det. Jeg selger ihvertfall ganske mange kamera hver dag ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg husker feil, men jeg kan ikke huske at pris har vært nevnt til å begynne med (først post er tross alt redigert). Fikk mest et inntrykk av at det var speilrefleks osm var uaktuellt.

Det er ikke alltid man er veldig pris-sensitiv når man starter en tråd her, andre har en urealistisk forventning på hva som man får for pengene. Så det at vi ikke skal kunne foreslå andre ting blir litt for dumt, da er det bedre at trådstarter korriger oss underveis.

I dette tilfellet hengte jeg meg opp i at TS så etter en erstatter A520 som er for tregt - A520 har en god del fler muligheter enn IXUS og da vil jeg si at en S95 er en mer naturlig valg enn en IXUS. Burde sikkert anbefalt å se på A serien til Canon, men dagens utgaer kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tomsi: Han skriver at 3000-klassen er uaktuelt, og foreslår i et senere innlegg et Ixus 130 (til rundt tusenlappen) som en kandidat :)

Men det var det jeg prøvde å si, at jeg kan ikke huske at 3000 har stått der fra begynnelsen av - førstepost er redigert, så det er mulig at summen ble lagt til senere. Og da var diskusjonen allerede i gang.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg merker at de er usikre på hva de vil ha, så prøver jeg å sette meg inn i kundens sted, og forteller hva som er fordeler og ulemper mellom kompakt, hybrid og speilrefleks.

Man må være litt menneskjekjenner som selger, og jeg mener å tro at jeg etter 8 og et halv år som kameraselger begynner å få litt teken på det. Jeg selger ihvertfall ganske mange kamera hver dag ;)

Jeg er ikke ut etter å selge noe, jeg er ikke en selger. Jeg anbefaler kameraer, stor forskjell. Jeg anbefaler kameraer jeg har lest veldig mye om og vet er bra eller kameraer som jeg har og er fornøyd med. Tror ikke det er så mange her inne som har et nytt digitalkamera i 1000 kroners klassen, hvordan skal man anbefale noe som man verken er interessert i eller har eid/prøvd.

Jeg må ha et kompaktkamera med mulighet for RAW, PASM etc. Lyssterk optikk, god skjerm og/eller mulighet for søker ligger også høyt oppe på listen. Alt annet er poop, sorry mac.

Lenke til kommentar

Trådstarter spør om råd og oppgir to helt motstridene krav, i hvert fall slik jeg og de fleste andre (ut fra kommentarene i denen tråden) ser markedet for øyeblikket:

- Setter kvalitet på bildet foran alt annet dilldall.

- Derfor er et kamera i 3000,- klassen uaktuelt.

Da blir de jo opp til de som svarer å prioritere kriterier, og det er vanskelig å se hva som er feil ved det. Personlig foreslo jeg Ixus 300 HS som jeg fortsatt mener er et bra kompromiss mellom størrelse/pris og bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Siden alt skal være så perfekt uttalt (noe jeg ikke er så god til i forhold til mange andre her virker det som):

Jeg er drit lei flisespikking og unødvendige kommentarer i denne tråden. Lei av dårlig unnskyldninger fra dere som prøver å snakke dere ut av deres egne uttalelser om hvor udugelige vi som ikke koster på en haug av penger på ting vi ikke trenger. Lei av å se tråder som er laget av andre også der de blir "hetset" over sin egen uvitenhet.

Ber Admin om å slette denne tråden!!! Jeg gidder ikke mer

(Ønsket kun litt hjelp i valg av kamera)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...