Gå til innhold

Kompaktkamera til kona

Anbefalte innlegg

Et gammelt Canon Powershot A520 må vike plass for et nytt kamera. Hun har klaget over et tregt kamera, så et nytt et hadde ikke gjort noe. Tenkte derfor og overaske litt med et nytt kamera.

Hun bruker dette kun til tilfeldig bruk og feriebilder. Setter kvalitet på bildet foran alt annet dilldall. Derfor er et kamera i 3000,- klassen uaktuelt. Forslag mottas med takk :-).

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en SLR til henne, for eksempel Nikon D3100...

Problemet er at det ikke blir brukt p.g.a størrelsen. Hun ønsker et enkelt og snertent kompaktkamera som glir lett ned i jakkelomma eller i en veske.

...da setter hun nok ikke kvalitet på bildene foran alt annet...

Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke blir brukt p.g.a størrelsen. Hun ønsker et enkelt og snertent kompaktkamera som glir lett ned i jakkelomma eller i en veske.

Unødvendig kommentar. Et greit kamera som tar greie bilder. Det er vel ikke så vanskelig. Hun er ikke interessert i foto slik du er, men vil ha et kamera som er bedre enn det hun har nå til normalt bruk.

Lenke til kommentar

Unødvendig kommentar. Et greit kamera som tar greie bilder. Det er vel ikke så vanskelig. Hun er ikke interessert i foto slik du er, men vil ha et kamera som er bedre enn det hun har nå til normalt bruk.

Jeg forstår det, men hun setter størrelsen på kamera litt høyere enn kvaliteten på bildene. Ikke ulikt andre kvinner som skal ha kamera i håndveska...

Hun får se på Canon S95/G12 eller Nikon S-8000/P-7000 hun også da. Som de fleste andre også gir råd om når det gjelder kompakt med brukbar bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Canon S90/S95 og Panasonic LX3/LX5 er gode kompaktkameraer, som er best i klassen på kombinasjonen lysstyrke, størrelse og bildekvalitet.

Fixed it :)

Hvorfor kjøpe gamle modeller for å spare 0-400kr?

...et kamera i 3000,- klassen uaktuelt. Forslag mottas med takk :-).

Samsung EX1 koster 2500kr. på Japanphoto. Det er dessverre litt større enn Canon S95 og Panasonic LX5. EX1 har meget god skjerm, skarp optikk og mye mer. Les testen HER.
Lenke til kommentar

Takker for mange gode forslag her og jeg støtter flere av de. Saken er at en haug av funksjoner på et slikt kamera blir ikke brukt. Det er et enklere kamera som er aktuelt og da ser jeg ingen hensikt i å kjøpe et kamera med mer utstyr enn det som er nødvendig. Hva med Canon Ixus 130IS? Ser det er flere kommentarer på dette kameraet fra fornøyde brukere som kun skal ha et enkelt familie-kamera.

Lenke til kommentar

Hva med Canon Ixus 130IS?

Det er sikkert et helt OK lommekamera hvis det er det du er på jakt etter. Personlig ville jeg nok valgt Ixus 300 HS hvis jeg skulle ned i den type kamera. Det hever seg litt over snittet med blant annet lyssterk optikk.

Lenke til kommentar

De viktigste funksjonene på de tidligere nevnte kameraene er lyssterk, skarp optikk og en sensor som fungerer tålig bra i dårlig lys. Det er funksjoner enhver kan få nytte av.. :)

Ellers skulle tidligere nevnte Ixus 300 HS være ok hvis du ikke vil opp i "entusiastklassen".

Kameraer som Nikon P7000 og Canon G12 blir derimot kanskje litt for "tekniske" med alle mulige knapper, hjul og spaker..

Lenke til kommentar

De feste kompakter inneholder et lass med funksjoner som ikke blir brukt ;)

S95 er kongen av lommekameraer kan skilte med større sensor, og lyssterk optik, og egner seg dermed godt om man primært tar bilder i lystig lag og ikke nødvendighvis ønsker å bruke blits :) Går du en klasse ned blir det mindre sensor og mindre lyssterk optikk så blitsen må på med mindre det er sollys tilgjengelig. Kan av erfaring si at damer ofte ikke liker bilder tatt med blits da huden ofte ser blank og "ufresh" ut pga blitsen :roll:

Lenke til kommentar

Takker for mange gode forslag her og jeg støtter flere av de. Saken er at en haug av funksjoner på et slikt kamera blir ikke brukt. Det er et enklere kamera som er aktuelt og da ser jeg ingen hensikt i å kjøpe et kamera med mer utstyr enn det som er nødvendig.

Ignorer funksjonene dere ikke bruker - S95 er like lett å bruke gode gamle A520. På mange måter er S95 en mer naturlig etterfølger for A520 enn IXUS modellene.

Som det allerede er nevnt - det S95 har, og IXUS ikke har, er egenskaper som dere har direkte glede av, uten å måtte lære dere noe nytt.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra å anbefale kamera som gir knallgode bilder, og vi som er interessert i foto ville ikke hatt noe dårligere. Har selv Panasonic LX3 (som kom før LX5), og synes Canon Powershot S95 er et veldig godt kamera. Er også enig i at selv de som ikke er interessert i å lære seg foto, vil dra god nytte av egenskapene til S95.

Samtidig må vi tenke på at det er ikke alle som ønsker et kamera som koster flere tusen kroner, og vil være fornøyde med et kamera til rundt tusenlappen. Som foto/kameraselger opplever jeg dette flere ganger hver dag, at de som ikke dedikerer en stor del av livet sitt til foto, er fornøyd så lenge bildet gir en realistisk fremstilling av øyeblikket man ville ta bilde av. Der er minnene, og dokumentasjonen, viktigere enn at bildet skal være sylskarpt, ha 100% riktige farger og være støyfritt.

Ixus 130, som trådstarter nevner, er ikke et kamera som kan skilte med fantastisk god bildekvalitet og ekstreme lavlysegenskaper, men til under tusenlappen er det et veldig godt kamera. Vil også anbefale trådstarter å se på Panasonic Lumix FS10, som fås til 800 kroner. Det er minst like godt som Ixus 130.

Lenke til kommentar

Samtidig må vi tenke på at det er ikke alle som ønsker et kamera som koster flere tusen kroner, og vil være fornøyde med et kamera til rundt tusenlappen. .... De er fornøyd så lenge bildet gir en realistisk fremstilling av øyeblikket man ville ta bilde av. Der er minnene, og dokumentasjonen, viktigere enn at bildet skal være sylskarpt, ha 100% riktige farger og være støyfritt.

Jeg tenkte ikke over dette. Er ikke det lettere for trådstarter å dra til en fotobutikk/elektronikksjappe med tusenlappen sin? Det er jo bare å si at man vil ha det beste kameraet for pengene, værre er det ikke.

Når trådstarter spør om kompaktkamera med god bildekvalitet forran alt annet så anbefaler vi selvfølgelig gode kameraer, ikke "tante-kameraer" til 1000kr.

.... men til under tusenlappen er det et veldig godt kamera. Vil også anbefale trådstarter å se på Panasonic Lumix FS10, som fås til 800 kroner. Det er minst like godt som Ixus 130.

Mutter'n fikk Lumix FS10 i julegave, det er et greit lite kamera. Meget lett å bruke, bildene ble bra osv...

Lenke til kommentar

Det er vel og bra å anbefale kamera som gir knallgode bilder, og vi som er interessert i foto ville ikke hatt noe dårligere. Har selv Panasonic LX3 (som kom før LX5), og synes Canon Powershot S95 er et veldig godt kamera. Er også enig i at selv de som ikke er interessert i å lære seg foto, vil dra god nytte av egenskapene til S95.

Samtidig må vi tenke på at det er ikke alle som ønsker et kamera som koster flere tusen kroner, og vil være fornøyde med et kamera til rundt tusenlappen. Som foto/kameraselger opplever jeg dette flere ganger hver dag, at de som ikke dedikerer en stor del av livet sitt til foto, er fornøyd så lenge bildet gir en realistisk fremstilling av øyeblikket man ville ta bilde av. Der er minnene, og dokumentasjonen, viktigere enn at bildet skal være sylskarpt, ha 100% riktige farger og være støyfritt.

Ixus 130, som trådstarter nevner, er ikke et kamera som kan skilte med fantastisk god bildekvalitet og ekstreme lavlysegenskaper, men til under tusenlappen er det et veldig godt kamera. Vil også anbefale trådstarter å se på Panasonic Lumix FS10, som fås til 800 kroner. Det er minst like godt som Ixus 130.

Takk :-). Jeg trengte den.

Lenke til kommentar

Samtidig må vi tenke på at det er ikke alle som ønsker et kamera som koster flere tusen kroner, og vil være fornøyde med et kamera til rundt tusenlappen. .... De er fornøyd så lenge bildet gir en realistisk fremstilling av øyeblikket man ville ta bilde av. Der er minnene, og dokumentasjonen, viktigere enn at bildet skal være sylskarpt, ha 100% riktige farger og være støyfritt.

Jeg tenkte ikke over dette. Er ikke det lettere for trådstarter å dra til en fotobutikk/elektronikksjappe med tusenlappen sin? Det er jo bare å si at man vil ha det beste kameraet for pengene, værre er det ikke.

Når trådstarter spør om kompaktkamera med god bildekvalitet forran alt annet så anbefaler vi selvfølgelig gode kameraer, ikke "tante-kameraer" til 1000kr.

.... men til under tusenlappen er det et veldig godt kamera. Vil også anbefale trådstarter å se på Panasonic Lumix FS10, som fås til 800 kroner. Det er minst like godt som Ixus 130.

Mutter'n fikk Lumix FS10 i julegave, det er et greit lite kamera. Meget lett å bruke, bildene ble bra osv...

Disse "tante-kameraene" som du kaller det kan være gode nok for de som ikke trenger mer. Ikke alle er opptatt av de dyreste kameraene, men vil ha noe som gjengir virkeligheten der og da. Trodde dette var forståelig.

Lenke til kommentar

Hvis hun bare vil ha et point&shoot kamera som gir best mulig bildekvalitet, så tenker jeg umiddelbart Canon Ixus 300HS. Dette får du til rett over 2000 kr.

Kikket på denne i går og det virket som et veldig greit kamera. Må snart ta en beslutning og 300HS er en av kandidatene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...