Olli12345 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hei. Jeg har lurt litt på dette. Jeg har lest at dette kan være en forsvarsmekanisme slik at man slipper å oppleve en slik smerte bevisst, men smerten er jo ikke noe fysisk, det er kun signaler hjernen mottar. Kan den ikke da blokkere ut smerten framfor å skru av hele kroppen? Det er jo sjeldent positivt å være bevisstløs. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Kan den ikke da blokkere ut smerten framfor å skru av hele kroppen? Jo det kan skje. Så ett program på discovery eller national geographic hvor en dame falt ned mange meter (tror det var 10-20) og traff granitt, og fikk dertil store skader. Ulykken skjedde i fjellet og var langt unna hjelp. Hun klarte å komme seg til hjelp for egen maskin, og smertene kom ikke før hun ble lagt på båren og inn i helikopteret. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hei. Jeg har lurt litt på dette. Jeg har lest at dette kan være en forsvarsmekanisme slik at man slipper å oppleve en slik smerte bevisst, men smerten er jo ikke noe fysisk, det er kun signaler hjernen mottar. Kan den ikke da blokkere ut smerten framfor å skru av hele kroppen? Det er jo sjeldent positivt å være bevisstløs. Under for høy smerte dør du av sjokk. Med andre ord noe du ikke vil oppleve. Det skjedde faktisk i gamle dager når man amputerte fordi pasientene ikke fikk bedøvelse. Legen måtte da sage så fort han kunne slik at pasienten ikke skulle dø av sjokk. Det har til og med hendt at legen har sagd så fort at han tok med seg noen fingre til medhjelpere under amputasjonen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Kroppen ignorer vel smertesignalene om smerte gjør situasjonen livsfarlig (så faktisk samme program som Crowly) eller hvis man blir utsatt for umenneskelig smerte over lengre tid (er det de prøver å unngå ved tortur). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hei. Jeg har lurt litt på dette. Jeg har lest at dette kan være en forsvarsmekanisme slik at man slipper å oppleve en slik smerte bevisst, men smerten er jo ikke noe fysisk, det er kun signaler hjernen mottar. Kan den ikke da blokkere ut smerten framfor å skru av hele kroppen? Det er jo sjeldent positivt å være bevisstløs. Under for høy smerte dør du av sjokk. Med andre ord noe du ikke vil oppleve. Det skjedde faktisk i gamle dager når man amputerte fordi pasientene ikke fikk bedøvelse. Legen måtte da sage så fort han kunne slik at pasienten ikke skulle dø av sjokk. Det har til og med hendt at legen har sagd så fort at han tok med seg noen fingre til medhjelpere under amputasjonen. Har du noen kilde på dette? Husk at sjokk også brukes om sirkulasjonssvikt, at man kan få det under en treg amputasjon er det liten tvil om, men dør man av høy smerte i seg selv? Man har jo selvsagt ting som høyere hjertrate og blodtrykk, som øker sannsynligheten for å få hjerteattacck feks, så det gir nok en økning av dødsrisikoen, men at smerten direkte skal føre til at du dør? Er du sikker på at det er riktig? AtW Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Jeg ser du har lest på wikipedia. Er dette bra nok kilde eller skal jeg finne en pubmed artikkel til deg? Se primary shock. Med tanke på at folk ikke dør av sjokk i følge av amputasjoner fant jeg en artikkel som omtaler det fra "gamle dager". Jeg er ikke lege så kan ikke akkurat si noe med sikkerhet bare med høy sannsynlighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Jeg ser du har lest på wikipedia. Er dette bra nok kilde eller skal jeg finne en pubmed artikkel til deg? Se primary shock. Med tanke på at folk ikke dør av sjokk i følge av amputasjoner fant jeg en artikkel som omtaler det fra "gamle dager". Jeg er ikke lege så kan ikke akkurat si noe med sikkerhet bare med høy sannsynlighet. Ok, noen konkrete artikleer der du har lest om det? Klarer meg greit med en wiki-referanse jeg, men en slik påstand kan jo komme i en rekke foreskjellige artikler, det vel ingen egen "dødsfall pga amputasjons-smerter"-artikkel. Det er jo av en viss historisk interesse hva man mente i 1859, men neppe så veldig relevant mtp å svare på spørsmålet. AtW Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Det er noen ganger vanskelig referanser til ting man har lært på skolen. Som regel går det an få finne noe relevant. I dette tilfellet var det litt vanskelig, spesielt med tanke på at wikipedia forklarer prinsipper ekstremt simpelt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 De fysiske reaksjonene under sjokk går vel hardt utover hjerte og blodomløp, dermed er det vel økt risiko for hjertesvikt. Jeg har ikke dokumentasjon, men jeg har hørt om folk som har skutt seg selv i foten, og dødd av sjokket. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Vel, hvis det var slik at man kunne besvime eller, som det hevdes her, dø av for høy smerte ville jo et velkjent symptom for clusterhodepine at folk svimer av eller dør. Dette er nok dessverre ikke tilfelle, på tross av at lidelsen anses som verre enn - faktisk - amputasjon uten bedøvelse. tenk det a. Det finnes rett og slett ingen god forklaring på hvorfor dette skulle vært en verdifull forsvarsmekanisme. Nå er jeg ikke lege, da. Uansett, så kan dette også bety at smerte er et mer komplisert begrep enn vi er klar over, og at smerten som folk med clusterhodepine opplever er noe helt annet enn de som får foten sin kappet av med skalpell. For alt jeg vet, har vi ikke svar på dette, men jeg har fortsatt svært svært liten tro på at noen nervesignaler er nok til å få deg til å besvime. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Det er jo adrenalin og ikke noe mer humbugg en det. Det er derfor man for eks kan bli skutt og 20 min etterpå finne det ut. ( Det å få vondt uten å merke det") Endret 28. januar 2011 av War Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Først, definisjon på smerte: Smerte er antall impulser pr tidsenhet (ikke styrken, nerver kan kun gi en styrke, endten så går det en impuls, eller så går det ingen) som når hjernen og blir derifra tolket i smertesenteret. Høy smerte setter i gang en rekke prosesser i kroppen, "fight or flight" hormoner (Catecholamines, adrenalin, nor-adrenalin ect) blir sluppet ut i blodsystemet noe som fører til en veldig stressende tilstand for kroppen, med høyt blodtrykk, mer oxygen til hjerne/muskler ect. Hvorfor vi besvimer av veldig høy smerte, vet jeg ikke, men skal spørre foreleseren under neste time, egentlig ganske interesant spørsmål=) [EDIT] Smerte ER fysisk. Alle nervesignaler blir styrt av forflyting av elektronisk spenning (litt det samme som spenning i en vanlig strømledning) og vil nå hjernen med mindre noe blokerer overføring fra en nervecelle til en annen (slik mange bedøvelsesmidler gjør). Signalene vil nå hjernen og vil bli tolket, det er bare slik kjemien fungerer. Endret 28. januar 2011 av eldavid Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) [EDIT] Smerte ER fysisk. Alle nervesignaler blir styrt av forflyting av elektronisk spenning (litt det samme som spenning i en vanlig strømledning) og vil nå hjernen med mindre noe blokerer overføring fra en nervecelle til en annen (slik mange bedøvelsesmidler gjør). Signalene vil nå hjernen og vil bli tolket, det er bare slik kjemien fungerer. Så i teorien kunne man satt inn en motstand mellom nervesignalet og hjernen og dermed følt mindre smerte? Forresten, har hjernen en slik forsvarsmekanisme når det gjelder psykiske smerter/lidelser eller er det bare fysisk? Endret 28. januar 2011 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hender vel ofte det at folk ikke "innser" at noen de er glad i er død, og først bryter sammen flere dager etter at det har skjedd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Utifra det jeg har søkt rndt har jeg ikke funnet noen dekning for at man kan dø av smerte som sådan, som jeg og andre har navnt, så får man høyere blodtrykk, og hjertet jobber hardere osv, det øker selvfølgelig sannsynlighet for hjertefeil midlertidig, på samme måte som man kan dø av å ha sex eller av å le. Men jeg tror ikke det er det folk mener når de mener "dø av smerte", som ung frisk person som ikke har noen hjerteproblemer, så virker det ikke som man i praksis kan dø av smerte. Ihvertfall har ikke jeg funnet noe som tyder på det. AtW Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 [EDIT] Smerte ER fysisk. Alle nervesignaler blir styrt av forflyting av elektronisk spenning (litt det samme som spenning i en vanlig strømledning) og vil nå hjernen med mindre noe blokerer overføring fra en nervecelle til en annen (slik mange bedøvelsesmidler gjør). Signalene vil nå hjernen og vil bli tolket, det er bare slik kjemien fungerer. Så i teorien kunne man satt inn en motstand mellom nervesignalet og hjernen og dermed følt mindre smerte? Forresten, har hjernen en slik forsvarsmekanisme når det gjelder psykiske smerter/lidelser eller er det bare fysisk? Nei, dette er fordi denne forflytningen av elektronisk spenning kun kan være i to tilstander (med noen unntak, som f.eks hjerte) endten på (forflytning) eller av (ikke forflytning). Se på det som en transistor, er impulsen stor nok (threshod mellom -55 mV i nerveceller) vil noen porter (for Na+/Ca2+ ioner) i cellemembranen til nerveceller åpne seg og vi får en plutselig forflytning av spenning. Hindrer du denne spenningsforskjellen med f.eks en motstand, vil man ikke nå threshod, og signalet vil stoppe opp! Skal ikke se bort i fra at man kan dø av smerte, da det i teorien kan føre til eplepsianfall. Universitetet jeg studerer ved har smerte som spesialfelt, og er det en ting jeg kan konkludere med, så er det at vi vet svært lite om det;) Veldig spennende felt. Skal holde øye med denne tråden og se om det blir en bra diskusjon! 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Man kan dø av sjokk, og man kan gå i sjokk av høy smerte. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Nei, dette er fordi denne forflytningen av elektronisk spenning kun kan være i to tilstander (med noen unntak, som f.eks hjerte) endten på (forflytning) eller av (ikke forflytning). Se på det som en transistor, er impulsen stor nok (threshod mellom -55 mV i nerveceller) vil noen porter (for Na+/Ca2+ ioner) i cellemembranen til nerveceller åpne seg og vi får en plutselig forflytning av spenning. Hindrer du denne spenningsforskjellen med f.eks en motstand, vil man ikke nå threshod, og signalet vil stoppe opp! Off topic, I know, men hvor studerer du? Dette er akkurat hva jeg synes hadde vært kjekt å vite. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Nei, dette er fordi denne forflytningen av elektronisk spenning kun kan være i to tilstander (med noen unntak, som f.eks hjerte) endten på (forflytning) eller av (ikke forflytning). Se på det som en transistor, er impulsen stor nok (threshod mellom -55 mV i nerveceller) vil noen porter (for Na+/Ca2+ ioner) i cellemembranen til nerveceller åpne seg og vi får en plutselig forflytning av spenning. Hindrer du denne spenningsforskjellen med f.eks en motstand, vil man ikke nå threshod, og signalet vil stoppe opp! Off topic, I know, men hvor studerer du? Dette er akkurat hva jeg synes hadde vært kjekt å vite. Charles 3rd faculty of medicine i Praha. Snakte med proffesoren min i dag, og han mente at grunnen til at vi besvimer ved høy smerte er en forsvarsmekanisme for å hindre eplepsianfall (ukontrolert sperdning av nervesignaler i hjernen). Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Men det er vel ikke alle som besvimer av høy smerte? Eller, hvor mye smerte betegnes som høy? Er det nok at man har fått revet av ene leggen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå