Gå til innhold

Identiske Text Filer - Ulik Størrelse

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg jobber med en liten macro som skal oppdatere informasjon i en text fil. Dette gjøres ved å lese inn text filen linje for linje i et array. Oppdatere de linjene som skal forandres, for så å skrive tilbake innholdet i en ny fil.

Problemet er at når jeg benytter orginal filen ( en text fil som er en del av et annet program ) blir innholdet i den nye file jeg "skriver ut" bare "ræl", i mangel på bedre ord. Den er full av firkanter og merkelige tegn. Kopierer jeg derimot innholdet av orginal text filen over til en ny text fil og bruker denne i macroen i stedenfor blir resultatet akkurat som ønsket. Men filene er jo tilsynelatende helt like, bortsett fra at orginalfilen tar større plass enn kopien av den. Så hva kan det være med orginalfilen som gjør at jeg får dette problemet? Det virker jo som om det bare er en vanlig text fil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er amnge type filer som tilsynelatende bare inneholder tekst. Den enkelste formen er filnavn.txt (ren ascii-fil). Den vil inneholde ascii-tegn + CR LF (linjeskift) og kanskje EOF på slutten av filen. Word, Wordpad etc benytter binære tekstfiler. Filene inneholder binære koder for håndtering av filen i det programmet den hører til. Det er ikke engang sikkert teksten kommer i logisk rekkefølge i filen. Åpnet du en slik fil i f.eks Notepad vil mange av de binære tegnene vises som firkanter etc (siden de ikke har et visuelt ascii tilordnet den binære verdien).

Du sier at du har "en text fil som er en del av et annet program". Ingen tekstfil er en del av et program - men den kan selvsagt være dannet av et program eller benyttes av et program for at programmet skal ha en oversikt over sine settinger. Denne type filer kan være binære.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
benytter binære tekstfiler
Alle filer er binære, også tekstfiler.

Trådstarter: Hvis du åpner tekstfilen i Notepad og velger Fil -> Lagre som vil det åpnes et vindu der du skal skrive inn filnavn. Og nederst i vinduet er det en liste der du kan velge mellom forskjellige kodinger. Det "normale"/gamle valget er ANSI, et fornuftig moderne valg er UTF-8. Sannsynligvis er originalfila lagret med en annen koding enn det programmet ditt forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...