Gå til innhold

Finnes det ghettoer i Afrika?

Anbefalte innlegg

PatSharpX : Har ikke hørt om gheotten i afrika. Ghettoer er nabolag der et eget folk (minoritet) blir presset til å bli og utfører krimanlitet. Har ikke hørt om noe sånt i Afrika. Afroamerikanere er minoriteter i USA. Og ghettoene ble skapt faktisk ved at den Amerikanske regjirgen presset til og bo i sine egne nabolag fordi de ikke er hvite. Jeg kunne snakke om det i evigheter, men jeg tror ikke det er noen ghettoer i Afrika. Det fins sikkert noen, men det er jævla mange i USa.

Ja, det er et mote del jeg skjønner, men fortsatt han ba om hjelp ikke meningene deres, det viktigste er og hjelpe han, ikke fortelle han meningene deres. Hvis dere må snakke om gangsta klær, kan dere jo lage et emne?

Edit " Ghetto is a section of a city occupied by a minority group who live there especially because of social, economic, or legal pressure." Fra wikipedia jepp jeg har rett. Tviler at det er så mange minoriter i afrika.

Endret av Hemen112
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ghettoer har ikke noe med en minoritet å gjøre. Det er et nabolag med lav inntekt å høy kriminalitet. Men det er ingen hemmelighet at det ofte er minoriteter som er fattige. Ghettoer finner man over alt. Du kan like godt kalle det slummen, det er bare semantikk.

Lenke til kommentar

Edit " Ghetto is a section of a city occupied by a minority group who live there especially because of social, economic, or legal pressure." Fra wikipedia jepp jeg har rett. Tviler at det er så mange minoriter i afrika.

Du tror ikke det er så mange folkegrupper, og dermed minoriteter, i Afrika? Tror du at alle er negre og er derfor like? Det blir som å si at alle asiatere er like, eller at alle europeere er like. Det finnes hundrevis av forskjellige folkeslag i Afrika, om ikke tusenvis. Med så mange folkeslag det være minoriteter, da ikke alle kan være en majoritet. Har du hørt om folkemordet i Rwanda? Denne konflikten bunnet i en etnisk konflikt som var et utfall av en minoritets / majoritets konflikt . Det å gå inn på minoriteter og gettoer i Afrika er et enormt tema, særlig om man skal snakke om gettoer i Sør-Afrika. Jeg tror likevel at det som ble nevnt som gettoer i Afrika, muligens var en forveksling med begrepet slum.

Og om du tror at alle hvite blir skutt i gettoene i USA, er du en komplett idiot som har sett litt for mye film og hørt litt for mye på 50 Cent & co. Jeg håper virkelig ikke at du tror at det er bare svarte som holder til i gettoer. Det finnes mange hvite bosatt i disse områdene. Har du ikke sett 8 Mile kanskje?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hemen112, seriøst, du har jo faktisk ikke peiling på hva du snakker om.

Ingen ghettoer i Afrika? Flere ghettoer i USA enn i Afrika? Sit on my lap, let me tell you a story.

Jeg tror du undervurderer afrikanske byer sin størrelse, segregering og rasisme. Hvis man ser på bykjernen, og ikke de rundtliggende områdene, så har Lagos dobbelt så mange innbyggere som Los Angeles. Egypt sin NEST største by, Alexandria, slår en såkalt storby som Chicago ned i støvlene med over 1,5 million flere innbyggere. For ikke å snakke om Kairo, som bare kan se seg slått av USA sin største by New York.

For å bruke din definisjon av ghetto, så finnes de i mye større grad i Afrika enn i USA. Ghettoer med én enkelt minoritet i USA hører fortiden til, og det er nå heller snakk om urbane bydeler med mye fattigdom og kriminalitet.

Afrika på sin side har utrolig mange byer med millionvis av innbyggere og i mange av disse er ghettoer et faktum. Dette er ikke medregnet slumområdene i byene, men faktiske deler av bykjernen hvor bestemte minoriteter bor. I Nigeria er det over 200 folkeslag, og når det bor 8 millioner bare i bykjernen til Lagos så ser du hvor dette går.

En ting til som er verdt å nevne er at afrikanere er minst like stolte, nasjonalistiske og rasistiske som "hvite". Jeg bruker gåsetegn fordi hvite nesten utelukket blir beskyldt for rasisme, verden over. Afrikanere diskriminerer like mye på både religion, nasjonalitet og folkeslag. Legger man til at det er stor fattigdom, manglende rettigheter og liten politisk trygghet i byene, så er det en selvfølge at folk trekker sammen i ghettoer.

Det burde du faktisk sjekke litt ut. Jeg mener ikke å være arrogant, men dine utsagn om ghettoer i USA er bare blåst.

Endret av Winston Wolf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

PatSharpX : Har ikke hørt om gheotten i afrika. Ghettoer er nabolag der et eget folk (minoritet) blir presset til å bli og utfører krimanlitet. Har ikke hørt om noe sånt i Afrika. Afroamerikanere er minoriteter i USA. Og ghettoene ble skapt faktisk ved at den Amerikanske regjirgen presset til og bo i sine egne nabolag fordi de ikke er hvite. Jeg kunne snakke om det i evigheter, men jeg tror ikke det er noen ghettoer i Afrika. Det fins sikkert noen, men det er jævla mange i USa.

Ja, det er et mote del jeg skjønner, men fortsatt han ba om hjelp ikke meningene deres, det viktigste er og hjelpe han, ikke fortelle han meningene deres. Hvis dere må snakke om gangsta klær, kan dere jo lage et emne?

Lol, du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Du kunne sikkert snakket om det i evigheter, men ettersom alt du sier er feil ville vel ikke det vært et stort poeng...

Edit: Jeg gjetter ut i fra denne tråden at du er et sted mellom 14 og 16. Jeg foreslår at du anstrenger deg litt mer på skolen, og kommer tilbake om et år eller fire. Du gjør ikke noe annet enn å drite deg ut slik du holder på nå...

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Ok, sorry jeg var dum ,jeg skrev ting uten og tenke meg om.

Men det er ghettoer i USA fortsatt idag. Jeg vet ikke så mye om ghettoene i Afrika og jeg beklager og snakke om noe jeg ikke har peiling på. Men det er fortsatt ghettoer i USa og de fleste afroamerikanere idag er fortsatt fra ghettoene. Sjekk rappere som saigon, nipsey hussle, jay rock og mange mer som rapper om ghettoene i USA. SÅ klart kan ikke USA sine ghettoer regnes med Afrika sine, Afrika har værre fattigdom, borgerkrig osv. Seff er Afrika sine ghettoer verre, og jeg beklager for min ignoranse også. Men USA sine ghettoer er fortsatt dritt og vokse opp i da, ofte så er det gjenger som skyter på hverandre dag og nat, fattigdom, mange jenter som er gravide osv pluss så er det ghetto mentaliteten. Men igjen Afrika sine ghettoer er langt værre. Grunnen til at jeg skrev så dumme ting er fordi jeg ikke tenkte meg igjenom det jeg sa og det beklager jeg for igjen. Selvfølgelig blir ikke alle hvite som går der skutt, jeg har faktisk sett en video i youtube av en hvit man som gikk rundt uten og bli skutt, når det gjelder ghettoen i USA så gjelder det ikke rase mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, sorry jeg var dum ,jeg skrev ting uten og tenke meg om.

Men det er ghettoer i USA fortsatt idag. Jeg vet ikke så mye om ghettoene i Afrika og jeg beklager og snakke om noe jeg ikke har peiling på. Men det er fortsatt ghettoer i USa og de fleste afroamerikanere idag er fortsatt fra ghettoene.

Har du en kilde som kan bekrefte det, eller er det bare noe du tror fordi du har hørt litt for mye på rap?

Sjekk rappere som saigon, nipsey hussle, jay rock og mange mer som rapper om ghettoene i USA.

Hvorfor skal vi sjekke det? Hva har rap med saken å gjøre?

SÅ klart kan ikke USA sine ghettoer regnes med Afrika sine, Afrika har værre fattigdom, borgerkrig osv. Seff er Afrika sine ghettoer verre, og jeg beklager for min ignoranse også. Men USA sine ghettoer er fortsatt dritt og vokse opp i da, ofte så er det gjenger som skyter på hverandre dag og nat, fattigdom, mange jenter som er gravide osv pluss så er det ghetto mentaliteten.

Igjen, har du en kilde? Hvor vet du det fra at det skytes dag og natt? Og hva i alle dager er ghettomentaliteten? Her høres det fortsatt ut som om du får alt du sier fra rap.

Men igjen Afrika sine ghettoer er langt værre. Grunnen til at jeg skrev så dumme ting er fordi jeg ikke tenkte meg igjenom det jeg sa og det beklager jeg for igjen. Selvfølgelig blir ikke alle hvite som går der skutt, jeg har faktisk sett en video i youtube av en hvit man som gikk rundt uten og bli skutt, når det gjelder ghettoen i USA så gjelder det ikke rase mer.

Fint at du innrømmer feil, men jeg mener fortsatt du burde bruke et år eller syv på å bli litt mer moden, samt å skaffe deg et kildegrunnlag som ikke utelukkende består av rap (newsflash: rap er ikke sakprosa).

Lenke til kommentar

Jeg tipper Hemen112 er enda yngre enn 14 også, faktisk.

Hemen112: det er tydelig at du har noe du brenner for, men en livslærdom du kan ta med deg helt til du går i graven er vel å ikke fremstå som skråsikker og belærende med mindre du har veldig godt belegg for det. Man høster som man sår, og reaksjonene du har fått her i tråden er utvilsomt en konsekvens av måten du har fremstått på. Om du ikke ser det nå, så ser du det garantert hvis du leser denne tråden igjen om et par år. ;)

Lenke til kommentar

Ok, hør.

Ja, jeg er ganske sikker at de fleste afroamerikanere er fra ghettoen jeg har ingen kilde. Og det beklager jeg for. Men i 1920 ble de fleste Afroamerikanere sendt til ghettoer og leve fordi hvite folk ikke ville leve med Svarte folk, og av hva jeg har hørt så lever de fleste i ghettoen gangster livstylen, og de har fått et eget navn tredje generasjon afro amerikanere. Rap og hip hop kom fra ghettoen, og de fleste rappere er fra ghettoen, og det inkluderer rappere som lil wayne og t.i som ikke rapper om ghettoen.

Gangsta rap er rap om livet i ghettoen, og i følge wikipedia så er rap i ghettoen om violence, profanity, sex, homophobia, racism, promiscuity, misogyny, rape, street gangs, drive-by shootings, vandalism, thievery, drug dealing, alcohol abuse, substance abuse and materialism. Og siden det er om livet i ghettoene i usa så kan vi regner med at de vanlige folkene i ghettoen opplever samme ting som de selv sier. Og jeg husker ikke link, men det er i en av hip hop vs america videone der en person sa at de i ghettoene opplever gjengskytninger osv. Også husker jeg at på discovery channel så var det engang et dokumentar om gjengene blod og crips som er veldig populære i ghettoene, også da sa en av personene at de opplever gjengskytninger dag og natt. Jeg vet jeg burde ha bedre kilder, men jeg finner dessverre ikke.

Nei, jeg er faktisk 15 år...

Ja, jeg dret meg ut det er det som skjer når du skriver uten og tenke deg om, eller ihvertfall for meg. Fakta er at jeg ble provosert da jeg så at folk ba denne personene i trådet og ikke ha på disse klærene, når det egentelig er hans liv, ja jeg overdrev stort ved og skrive ting om ghettoen som ikke er sant.

Men dere la oss slutte og prate om ghettoene, og la oss holde oss ontopic xD

Foresten hvis du vil kjøpe "gangster" klær så fins Flava i Oslo, men har hørt at det er mye fake klær da, men jeg har kjøpt en caps derfra og jeg kan si at New era capsene dems er orginale. Men det fins også Stress du kan kjøpe slike klær i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hemen, for å være helt seriøs kan jeg si at mye av det du sier antagelig har en rot i sannheten, og jeg tror ikke at noen her er så veldig uenig med det du prøver å få fram. Problemet ditt er måten du presenterer det på. Rettskrivning er tydeligvis ikke din sterkeste side, og det kommer veldig klart frem av det du skriver at kildegrunnlaget ditt er tynt som et hårstrå. Når du da uttaler deg sånn som du gjør kommer du aldri til å få noen på din side, og folk kommer til å fortsette å motsi deg bare fordi du er forferdelig irriterende. Jeg er helt seriøs når jeg sier at du vil ha godt av å la diskusjonen ligge til du blir litt mer moden, ettersom du rett og slett driter deg ut slik du holder på nå.

Lenke til kommentar

Jeg skal nå prøve å "profile" deg USA-style utifra det du har skrevet i denne tråden sålangt:

Du er oppvokst i et hjem et stykke unna urbane strøk som Oslo og Bergen. Dine foreldre har aldri hatt økonomiske problemer og du kommer fra et stabilt hjem. Du har kanskje en lillebror.

Grunnen til at du synes ghettoer, kriminalitet osv. er så spennende er fordi det er så "far out" fra det du opplever til vanlig og dermed meget spennende. Forøvrig finner jeg det meget spennende selv, ingenting i veien med det.

Er jeg inne på noe? PS: Det er bare ren gjetting. Ikke skyt meg om jeg tar feil (Ja jeg er hvit).

Du vet, det er ikke så farlig i USA som du tror. Du skal ikke tro alt du leser. Jeg kan liste opp 5-10 byer på rappen som er farligere enn USAs farligste by ifbm gjengkriminalitet og organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg er nysgjerrig, gidder du nevne noen byer som er mye farligere enn Camden og St. Louis?

Ciudad Juarez, Caracas, Medellin, Mexico City og Johannesburg har alle høyere kidnappings og voldsrater enn de verste byene i USA.

...og da har jeg ikke tatt med byer i krigssoner som Mogadishu, Bagdad, Kabul og et par andre.

Lenke til kommentar

Liten fun fact når vi er inne på det, det var i 2006, fire ganger så mye vinningskriminalitet i Oslo som i New York. Dette tallet har snarere steget enn sunket, så når det det er snakk om kriminalitet er Oslo en versting.

N.Y. er vel et av verdens tryggeste byer, sett per innbyggertall. De har seriøst fått kriminalitetsraten betraktelig ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...