Gå til innhold

Psykolog og Forsvaret

guesswhoiam

Anbefalte innlegg

Hei.

22 år gammal, som satser på å tilbake til forsvaret i år.

Målet er tmbn og utenlandstjeneste. Har avtjent førstegangstjeneste for 2 år siden ca.

Savnet er stort, så har derfor bestemt meg. Det jeg imidlertid er redd for, er om jeg har totalt ødelagt sjangsen min der, i og med at jeg oppsøkte lege for litt over ei uke siden pga litt depresjoner. noe grunnet mitt søskenbarns selvmord 11.September i fjor.

Blir henvist til psykolog for en prat eller to. Har vært igjennom mye dritt oppgjennom tiden, så burde etter retten være en tulling. Men det er jeg altså ikke, noe som tyder på at jeg er sterk i psyken (?)

Tenkte jeg skulle droppe å oppsøke hjelp, pga min angst, ikke bare for å få slikt på papiret, men aller mest om det skulle ødelegge sjangsene for videre tjeneste.

Men tenkte som så at det burde være bedre å få hjelpen man trenger slik at man får hjelp til å få fokusert på det man skal. Læren å jobben man gjør, blir jo så utrolig mye bedre..

Spørsmålet mitt er da, vil denne visitten til legen ødelegge for meg?

Dem spør jo om man har eller har hatt 'Psykiske problemer', skal jeg krysse 'ja' eller 'nei'..? Har dem tilgang til denne rapporten legen skreiv? kan Forsvaret finne ut dette??

Håper noen kan svare meg SERIØST på dette, da jeg vurderer å droppe visitten til psykologen pga min angst for ikke å komme inn.

På forhånd Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan finne ut av mye rart, så som som de fleste andre steder i livet: Du kommer lengre ved å være ærlig.

Er du åpen om det, kan det nok påvirke resultatet, men lyver du om det, og de finner ut av det så er det no go.

Kanskje jeg burde poste dette på Milforums egne sider, er kanskje noen innafor bransjen der som kan gi meg et spesifikt svar..?

Men som du sier, burde vel være ærlig om det.

Åfyyyy som jeg angrer på at jeg i det hele tatt mottok hjelp.

Lenke til kommentar

Er nå svært vanskelig å gi et realistisk svar uten å kjenne alle fakta og vite retningslinjene forsvaret bedømmer etter. Milforum er et meget bra forum med mange brukere som jobber i forsvaret, men selv de kan nok ikke gi et spesifikt ja \ nei. Vet ikke selv om det er diskvalifiserende å ha visse psykiske diagnoser i papirene, men hovedregelen er nok dessverre at det er sånn. Men du kan alltids ringe 03003 (VPV) og snakke med noen der.

Lenke til kommentar

Om du du selv mener at du er stand til en slik tjeneste, og ikke la følelsene du har fra før påvirke dine handlinger eller dømmekraft så kjør på. Forsvaret har et stramt budsjett, og er ute etter folk som de mener er klare i hodet. Selv dagen på sessvollmoen, starten av førstegangstjenesten spør de om du har vært deprimert eller gått til psykolog. Det blir nesten det samme men ikke helt det samme prinsippet som å ha noe på rullebladet hvis du skjønner. Det vil si at forsvaret som oftest ikke er villig til å ta sjansen eller "kaste bort" tiden sin på folk de mener kan være en fare for seg selv og andre.( sier ikke at du er det men håper du skjønner hva jeg mener). Spesielt når det er så mange som prøver seg på opptak, og med et stramt budsjett vil de gå for de "beste". Førstegangstjenesten er noe annet enn the real deal. Jeg synes personlig de er litt slappe på den psykiske evalueringen når de inkaller folk(mange eksempler på det). Uansett du må tenke på ditt eget beste, gå til psykolog om du trenger det. Det er det viktigste, og så kan du prøve deg på opptaket. Finnes ingen fasit svar. Vær ærlig som de andre her sier. Lykke til.

Lenke til kommentar

Vell for å si det sånn, så depper jeg litt pga at jeg ikke er i millitæret lenger.

Følte det var galt av meg å ikke fortsette etter førstegangstjenesten, vet i huleste hva jeg tenkte med.. men har nå bestemt meg for at det er dette jeg vil. Jeg trives ikke som sivil.. ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Vell for å si det sånn, så depper jeg litt pga at jeg ikke er i millitæret lenger.

Følte det var galt av meg å ikke fortsette etter førstegangstjenesten, vet i huleste hva jeg tenkte med.. men har nå bestemt meg for at det er dette jeg vil. Jeg trives ikke som sivil.. ikke i det hele tatt.

Visst du ikke kommer inn i det norske forsvaret, så kan du alltids tjenestegjøre som frivillig i det israelske millitæret, der er det også mange flotte jenter :D

Er bare til å melde seg på her(linken under), visst du vil, kanskje du har lyst på noen nye impulser i livet. Komme deg vekk litt, opplev noe nytt? Der blir du tatt godt vare på, gode forhold og mye sol, kan godt hende du møter på nordmenn også der.

http://www.sar-el.org/

http://www.sar-el.no/index.asp?DocID=9&Lang=1

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

Ta deg en bolle "Major"

Finnes flere nordmenn som har tjenestegjort i den franske fremmedlegionen uten å være forrædere av den grunn... Kjenner ikke til nordmenn og IDF.

Vil dog ikke anbefale noen av delene for folk flest, syke tilstander og ikke akkurat norsk nestekjærlighet som gjelder.

Lenke til kommentar

Ta deg en bolle "Major"

Finnes flere nordmenn som har tjenestegjort i den franske fremmedlegionen uten å være forrædere av den grunn... Kjenner ikke til nordmenn og IDF.

Vil dog ikke anbefale noen av delene for folk flest, syke tilstander og ikke akkurat norsk nestekjærlighet som gjelder.

Dere bør begge to ta en bolle :D

Fordi du skriver det er syke tilstander, lol, det er bare bullshit.

Tror du virkelig at denne norske siden (se linken) hadde vert i drift år etter år uten klager, visst det sendte nordmenn til syke og grusomme tilstander hahaha:

http://www.sar-el.no/

Lenke til kommentar

Ta deg en bolle selv, her viser du virkelig at du ikke har peiling på hva du uttaler deg om. Den siden er for folk som hjelper til med forsyning og annet baklandsarbeide noen uker i Israel. IDF slipper nok ikke utlendinger inn i kampstyrkene uten videre, der er det HELT andre tilstander.

Når det kommer til den franske fremmedlegionen som jeg primært uttalte meg om, så er det en styrke som frankrike sender ut til de værste operasjonene hvor de regner med å gå på tap, og om du ser på historiene som er kommet ut fra tidligere legionærer er det ganske rå tilstander. Tidligere (og til stor grad den dag i dag) er det mange i legionen som er der for å slippe straff i sine hjemland for div. kriminelle handlinger. Les boken en nordmann fra Brumunddal skrev om sine år i Legionen og få deg en vekker...

Lenke til kommentar

Ta deg en bolle selv, her viser du virkelig at du ikke har peiling på hva du uttaler deg om. Den siden er for folk som hjelper til med forsyning og annet baklandsarbeide noen uker i Israel. IDF slipper nok ikke utlendinger inn i kampstyrkene uten videre, der er det HELT andre tilstander.

Vi snakker selvsagt ikke om å sitte en frivillig nordmann bak ett F16 fly eller lignende.

Uansett, dette var bare ett innspill visst han hadde lyst på en liten tur, som har med forsvar å gjøre. Som også du vet så består ikke ett millitære utelukkende av stridende soldater i kamp. Noen må blandt annet vedlikeholdet utstyret også ikke sant?

I dette programmet er det normale noen uker, siden det passer best slikt for folk flest. En kan være der 6 måneder i strekk visst en ønsker det, med å utvide til ett lengre "volunteer visa", en enkel prosess som er gjort på 1,2,3..

Det er overhodet ikke syke fæle tilstander i kampstyrke avdelingene heller, det er faktisk bare vås det du sier. Når det kommer til nestekjærlighet, så finner enn knapt ett millitære som tar betre vare på hverandre enn IDF. Når du kommer med regelrett vås og feil informasjon, så meg jeg nesten få lov til å rette deg.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er overbevist om at det er hyggelig å kjøre stridsvogner og gå væpnede patruljer inne på palestinsk område mot steinkastende ungdommer... Ikke at jeg støtter Hisbolla og rakettangrep osv fra palestinsk side eller, bare så det er sagt.

Men dette er VELDIG off topic og hjelper ikke trådstarter på noen som helst måte, vil du fortsette diskusjonen får du heller sende meg en privat melding.

Edit: Men en ting vil jeg nå gjerne ha svar på (gjerne privat): Har du vært i det norske forsvaret? Har du vært i IDF, og nå mener jeg ikke en jallatur hvor man er langt unna bråket og maler gjerder eller står på et kjøkken?

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...