Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Impreza Premium QM


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har kjøpt en 2011 modell Subaru Impreza Premium QM (150hk diesel) som jeg får levert i løpet av denne måneden.

 

Lurte på om noen hadde tips til ting jeg bør sjekke / passe på / prøve de første ukene jeg har den ?

(skal på en lengre tur i Mars så det hadde vært kjekt å merke evt. problemer i god tid før det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ok, takk. Jeg skal ta det pent i starten.

(Bilen har ikke gått 100km engang, den står nå i verkstedkø for å bl.a. få installert dieselvarmer.)

Lenke til kommentar

Har selv en 2010 Impreza. Er i utgangspunktet ikke noe man behøver å sjekke på en kliss ny bil, MEN... En ting jeg fant ut ihvertfall, den spylervæsken som fulgte med i tanken tåler faaan ikke mange minusgradene før den fryser (altså blir til sånn fin slush), så mitt tips er egentlig å bare få tømt ut driten fortest mulig og fylle opp med noe good shit! :thumbup:

 

ps, gratulerer med ny bil :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Takk for tipset og gratulasjonen :) .

 

Gleder meg til jeg får bilen, det blir godt å få noe som ligger greit på veien igjen. Siden unga nå har flytta ut er det på tide kvitte seg med overpraktisk-familie-stasjonvogn greia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har hørt andre klage over støy, men synes selv det var helt greit lydnivå (hadde en QM på prøve et døgn). Jeg liker forøvrig litt lyd fra motor og hjul bare det ikke blir for plagsomt. Kan hende sommer og tørr asfalt gir støy i overkant og jeg får se hvilke tiltak en igangsetter om så er tilfelle.

 

Lydanlegget på QM har 10 høyttalere og jeg synes ikke det låt så ille (men nå er jeg ikke akkurat bortskjemt fra før da).

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye med helt ny bil, og vel overstått "overpraktisk-familie-stasjonvogn greia", Tiltman! :D

 

Eneste jeg egentlig kan komme på er at noen helt nye motorer kan ha en tendens til å bruke litt mer olje, så kan vel være en ide å sjekke litt oftere enn vanlig i starten.

(For mange vil vel "litt oftere enn vanlig" bety at man i det minste tar en titt i det hele tatt.)

 

Vedrørende støy så skal jeg si meg enig i at fuktsperren i døren på bildet unektelig så litt 1990 ut, men det er vanskelig å se hva som er av asfalt på dørplater, eller hvor mye demping det er i selve dørtrekket. Uansett, på normale biler med støydemping som ikke er over gjennomsnittet så har jo dekkene alt og si for veistøy. Og hvis man kjører piggfritt har jo ting endret seg fra gamledager da det var en befrielse å få på stillegående sommerdekk, til idag hvor myke piggfrie vinterdekk stort sett støyer vesentlig mindre enn sommerdekk i "normale" hastigheter.

 

Så hvis det er et tema ville jeg valgt sommerdekk med omhu. Men det er jo bare meg da, jeg prioriterer komfort over utseende eller rundetider på Nordschleife. Mange vil sikkert si seg uenig i det valget.

 

Lykke til med ny bil. ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Takk, takk. Gått en smule lei "fornuftige" biler så dette blir et løft for den daglige velvære.

 

Bildet ga, om ikke annet, et inntrykk av "noe amatørmessig utføring", jeg finner vel etterhvert ut hvordan ting er i praksis. Har folk som kan hjelpe til å fikse (og har tilgang på skikkelig verkstedplass) om det blir nødvendig.

 

Imprezaen har store speil (null blindsone er kjekt) så det er mulig disse lager mer vindstøy enn hva som er normalt. Uansett er normalt den meste av støyen, som du sier pcp, generert av dekkene for her er det lite ubehagelig motorstøy. Skikkelig pusekattlyd av denne diesel boxer'en. (Litt spent på hvilken type dekk som følger bilen.)

 

Skal følge med på olje og bytte spylervæske. Det er vel kanskje en viss risiko for at dieselen som er på den ved henting ikke er vinterdiesel heller, men det bør vel gutta der vite.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har nå hatt bilen en liten stund og det er bare å innrømme at KongKebab har helt rett. Bra med støy og stereo'n er ikke allverden.

 

Tørr asfalt + Pirelli vinterdekk + 2011 Impreza i mer enn 80 km/t = mye støy. Ligger du å vaker i 120 km/t ei stund er det nesten så en pådrar seg øresus i flere minutter etterpå.

Jeg må sjekke litt hvor lyden kommer inn i kupeen fordi bilen skjermer ganske bra for støy utenfra (dersom sitter i den når den står stille er det helt akseptabelt støynivå selv om det er mye bråk utenfor).

 

Stereoen defineres best som "grei nok". Den er ikke helt ille å høre på, men det er ei heller god lyd. Lyden spres imidlertid ganske greit så det er ikke noe problem å være flere enn to i bilen.

Det skal nevnes at jeg egentlig aldri har hørt god lyd i bil, til det blir rommet for lite. Dog har jeg ved flere anledninger hørt lyd av langt bedre kvalitet enn i denne Impreza'en.

 

Vindusspyler & kjøle fludium var skiftet hos leverandør (de har vel lært). Oljenivå er fortsatt på maks etter ca 1000km.

 

Kjøre egenskapene er gode sammenlignet med de aller fleste "familiebiler", men ikke spesielt gode dersom det virkelig skal gå unna. Gode bremser, men relativt mye understyring og halvdårlig balanse (litt for mjuk fremme). Noe av understyringa kan kanskje skyldes vinterdekkene. Allikevel en bil det er lett og holde kontrollen på når anti-anti-elektronikken er slått av.

(gass & brems pedalene er forøvrig veldig nærme hverandre, ikke helt lett å bremse med venstre ikledd store vintersko. Men det blir jo litt enklere om en bare bruker høyrebenet)

Pluss også for de store speilene (at ikke speil med denne størrelsen er påbudt synes jeg er snodig).

 

Motoren er herlig, ingen "diesel vibrasjoner" og maler som katt. Vekt/kraft forholdet i Impreza gjør at det er mye å hente, forbikjøringer går veldig greit. Den er veldig stille etter hva jeg er vant med og siden turtallet skal ligge såpass lavt sliter jeg enda litt med å treffe på gearinga. Girkassa er forholdsvis treig å bruke, men helt ok til vanlig bilbruk.

(forøvrig litt underlig stilt førstegir, det passer antagelig best for igangkjøring i 60° motbakke eller noe.)

 

Til å ha en såpass høy WAF er denne bilen glimrende for en familie på to, prisen tatt i betraktning. Jeg er fornøyd så langt. Nå er det bare og vente på at elektronikken skal feile.

(jeg er fortsatt ganske tvilende til holbarheten til "keyless go" etc i våre fuktige omgivelser).

 

Så hvis det er et tema ville jeg valgt sommerdekk med omhu. Men det er jo bare meg da, jeg prioriterer komfort over utseende eller rundetider på Nordschleife. Mange vil sikkert si seg uenig i det valget.

Nå følger det med sommerdekk til denne (ukjørt utstillings modell), jeg har ikke pakke dem ut av posene de kom i så jeg vet ikke hvilken type det er. Det er mulig jeg gjør en liten lydisoleringsjobb med bilen, ihvertfall dersom støynivået er tilnærmet like høyt med sommerdekk som det er med vinterhjul.

 

Komfort er ikke å forakte. Dog ligger det vel også en del komfort i det å ha det morro...og så sovner en ikke så lett heller.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Gratulerer med en flott bil!

 

Imprezaen er helt klart en av de triveligste bilene jeg vet om på dette føret. :) Kjørte en i fjor vinter, og koste meg ordentlig.

 

Du kan nok ikke regne med at det blir noe mindre hjulstøy med sommerhjul. De er hardere, og erfaringsmessig vil det øfte føre til mer støy.

 

Det kommer riktignok an på hva slags hjulstøy du plages med. En del vinterdekk (blant annet Nokian Hakka RSi) er plaget med en slags sugelyd på vått føre. Dette vil nok være bedre med sommerhjul. Er det derimot snakk om romling og susing fra hjulene, så tipper jeg det i beste fall vil holde seg på samme nivå. :)

 

Når det gjelder understyringen, så gjelder det å kjøre aktivt hvis du skal leke. Du må enten satse mer enn det som egentlig er godt på offentlig vei - eller ta det enda roligere enn du tror. Det er lett å bli lurt av firehjulsdriften til å tro man har bedre grep enn det som er tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...