Keiseren av Grønland Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Dette spørsmålet trådstarter stiller er et godt eksempel på feil tilnærming til Mac, fra å ha brukt Windows. Mac er designet slik at du ikke skal behøve å tenke på drivere til ditt og datt. Skjermkort, hovedkort, firmware osv osv, alt sånt oppdateres i én felles programvareoppdatering, en skjelden gang i blant. Alle produsentene publiserer driverne sine på den måten, slik at du ikke trenger å besøke forskjellige nettsider for å laste ned ditt og datt. Drivere er noe som skal kjøres i bakgrunnen, og ikke plage brukeren. Så det meste du kobler til av utstyr, vil fungere automatisk på Mac. Enten det er skannere, mus, kameraer osv. Funker mesteparten av tiden, med mindre du kjøper produkter fra helt nye eller ukjente produsenter. OSX har mye bedre PDF-støtte enn Windows noen gang har hatt. Alt det andre du lister opp funker rett og slett mye bedre. Poenget er at Mac organiserer alt mye bedre, og gjør tenkingen for deg. Så du trenger ikke lure på BIOS, drivere, osv osv. Det eneste du trenger å gå med på er å oppdatere systemet en skjelden gang i blant, og dermed har du alltid det nyeste og beste av alt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg synes alltid win versjonene kommer før mac og linux, men de følger vel ikke samme rekkefølge? Webupdater til garmin: # WebUpdater, Ver. 2.4.2, as of Mar 31, 2010, Download # WebUpdater for Mac, Ver. 2.0.6, as of Apr 23, 2009, Download Tilsynelatende har det ikke kommet en eneste oppdatering på mac versjonen på nesten to år. Linux støttes ikke i det hele tatt. Her er meldingen HP gir ved drivernedlasting til linux: Driver support for Linux OS For Linux downloads, HP recommends another Web site. If you need to download Linux drivers, you will be directed to a Web site that is outside the HP Web site. Click the link on this page if you want to continue. Download Linux drivers from the HP Linux Imaging and Printing Web site. Noter: This link takes you outside the HP Web site. HP does not control, and is not responsible for, information outside the HP Web site. Mac er ikke listet engang, selv om den står som støttet så man får anta at OSX fikser det. Canon skriver om linux på skanner: Allows scanning in the Linux environment. Provided without warranty and on no-support basis (see EULA files included in download file) but has but tested and functioned correctly on Fedora 11 and open SUSE 11.1 (rpm installer) and Ubuntu 9.04 (debian installer). Requires 32bit version of OS. Canon støtter mac, men ikke på norsk. Can Nokia Ovi Suite be installed onto Linux or OSX? Nokia Ovi Suite for PC is only available for the following platform/operating systems: - Microsoft Windows Vista - Windows 7 - Windows XP (32-bit) with SP2/3 If you are a Linux or an Apple Mac user, Ovi Music content can be downloaded from the store through your web browser. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg synes alltid win versjonene kommer før mac og linux, men de følger vel ikke samme rekkefølge? Man må alltid ha Windows sine markedsandeler på desktopen i bakhodet. Med rundt 85-90% (eller er det kanskje litt høyere?) så kan mange produsenter fint ta seg råd til å ignorere andre operativsystem når de utvikler programvare, drivere osv. Vil også tro at en stor andel av desktop programvaren blir utviklet til Windows først, og så eventuelt portet til andre os senere, i alle fall når det kommer til proprietær programvare. Eksemplene dine viser mer problemene med produsentene, at de hovedsakelig konsentrerer seg om ett os. Kan være at de har noe til andre os, men da er det gjerne uten noen for form garanti, på eget ansvar, "as is" osv. Som nevnt lengre opp så er det dessverre brukerne av andre os dette går utover, selv om det ikke er os'et de benytter som er problemet. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Dette spørsmålet trådstarter stiller er et godt eksempel på feil tilnærming til Mac, fra å ha brukt Windows. Mac er designet slik at du ikke skal behøve å tenke på drivere til ditt og datt. Skjermkort, hovedkort, firmware osv osv, alt sånt oppdateres i én felles programvareoppdatering, en skjelden gang i blant. Alle produsentene publiserer driverne sine på den måten, slik at du ikke trenger å besøke forskjellige nettsider for å laste ned ditt og datt. Drivere er noe som skal kjøres i bakgrunnen, og ikke plage brukeren. Så det meste du kobler til av utstyr, vil fungere automatisk på Mac. Enten det er skannere, mus, kameraer osv. Funker mesteparten av tiden, med mindre du kjøper produkter fra helt nye eller ukjente produsenter. OSX har mye bedre PDF-støtte enn Windows noen gang har hatt. Alt det andre du lister opp funker rett og slett mye bedre. Poenget er at Mac organiserer alt mye bedre, og gjør tenkingen for deg. Så du trenger ikke lure på BIOS, drivere, osv osv. Det eneste du trenger å gå med på er å oppdatere systemet en skjelden gang i blant, og dermed har du alltid det nyeste og beste av alt. Fra Windows 7 har driverne blitt et mindre problem da de blir lastet ned automatisk når nytt utstyr blir tilkoblet. Men det er generelt produsentene som gjør at andre os enn windows har så liten andel forbrukere, noe som er upraktisk da jeg selv syns ubuntu er et ålreit os. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Ankh, HP samarbeider med linux. Linux distribuerer driverne selv, så det blir helt feil å surfe på HP sine nettsider. Her er siden du sjekker skrivere på for linux: http://www.openprinting.org/printers Det er en kjempefordel, du slipper all bloat som følger med windowsdriverne, systemprogrammene i linux tar seg av skriveradministrasjonen for deg. Både Gnome og KDE er gode på dette. Du kobler til skriveren, et par sekunder etter får du beskjed om at du har en skriver klar til dyst på systemet. Det blir ikke mer smooth. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg synes alltid win versjonene kommer før mac og linux, men de følger vel ikke samme rekkefølge? Kan ikke si meg enig her. Hvis du for eksempel ser på grafikkprosessorstøtten til Photoshop, kom det først på Mac. Mac har samtidig egne skjermkort, der for eksempel Nvidia 9400 brikken var spesiallaget for Mac. Tisvarende for PC var enten 9200 eller 9500. Innen kort tid etter klager på ytelsen, ga Nvidia ut nye drivere for Mac, slik at spill skulle kjøre bedre. En skulle tro det er lettere for Nvidia og lignende produsenter, å diagnosere et problem, når alle maskinene som bruker et produkt, har samma skjermkort. Så igjen er måten og konseptet Mac er designet på, en fordel for effektivisering av driveroppdatering og feilsøking. Jeg var muligens én av flere som klagde på en Samsung printer, som slet med å utføre jobber på nettverket. Og innen to uker, lanserte Apple en driveroppdatering som fikset dette. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Så igjen er måten og konseptet Mac er designet på, en fordel for effektivisering av driveroppdatering og feilsøking. Dette er en styrke og svakhet. Svakheten er at du mangler valgmuligheter, styrken er at det blir færre konfigurasjons muligheter slik at det blir enklere å feilsøke og utvikle programvare o.l. På pc'en så blir det akkurat det samme, men motsatt, da man er nødt til å teste lagt flere konfigurasjoner for å være sikker på at programvaren fungerer bra på mest mulig. Så blir det opp til oss brukere å prioritere/bestemme hva vi ønsker. For min del så vil jeg ha valgmuligheter, så får jeg heller leve med potensiell ustabilitet o.l. Endret 28. januar 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Så igjen er måten og konseptet Mac er designet på, en fordel for effektivisering av driveroppdatering og feilsøking. Dette er en styrke og svakhet. Svakheten er at du mangler valgmuligheter, styrken er at det blir færre konfigurasjons muligheter slik at det blir enklere å feilsøke og utvikle programvare o.l. På pc'en så blir det akkurat det samme, men motsatt, da man er nødt til å teste lagt flere konfigurasjoner for å være sikker på at programvaren fungerer bra på mest mulig. Så blir det opp til oss brukere å prioritere/bestemme hva vi ønsker. For min del så vil jeg ha valgmuligheter, så får jeg heller leve med potensiell ustabilitet o.l. Derfor vil Windows aldri klare å kvitte seg med de unødvendige problemene det har hatt i 15 år. Noen driter i hva som er inni maskinen, og jeg liker faktisk å tro at de utgjør flertallet av datakunder, og de vil bare at det skal funke. Da er Mac det riktige valget. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg synes det er flott at folk som ikke er spesielt interessert i data kjøper seg Mac hvis de bare vil at ting skal fungere og har 10 000 på bok. Har tilgode å høre om noen (i den gruppen) som er missfornøyd med kjøpet Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Drivere er noe som skal kjøres i bakgrunnen, og ikke plage brukeren. Så det meste du kobler til av utstyr, vil fungere automatisk på Mac. Enten det er skannere, mus, kameraer osv. Funker mesteparten av tiden, med mindre du kjøper produkter fra helt nye eller ukjente produsenter. Det er greit å holde seg til sannheten. Så lenge du kjøper alt du skal ha på eplehuset funker det. Med linux kan jeg gå inn i en hvilken som helst butikk å plukke opp USB dingser, PCI kort, e.l. med trådløskort, lydkort, skjermkort, og stort sett alt annet av hardware, og det vil bare funke på linux. På OSX er dette riktig for skrivere, men det er fordi OSX har samme driverene som linux på skrivere.Poenget er at Mac organiserer alt mye bedre, og gjør tenkingen for deg. Så du trenger ikke lure på BIOSHer bør du først tenke litt på hva det er som gjør at en bruker vil være interessert i å knote i Bios. OSX har ikke tradisjonell Bios i det hele tatt. For de som synes overklokking er morsomt har Mac ingenting å by på. En tid tilbake opplevde jeg lynnedslag, det knerte et par innebygde nettverkskort og et innbygd lydkort. For meg var det da svært lett å slå av disse i bios, og erstatte dem med PCI kort, totalkostnad 500,- Som Mac bruker ville de havnet på dynga, og 2x10.000,- for nye til erstatning. Antagelig hadde jeg vært like lykkelig og hjernevasket Mac bruker, selv etter 40.000,- ut av konto. Det siste en Mac bruker gjør er å skylde på Apple. Det eneste du trenger å gå med på er å oppdatere systemet en skjelden gang i blant, og dermed har du alltid det nyeste og beste av alt.Dette er også tull. På linux er dette riktig, en gjennomsnittlig OSX bruker derimot har flere programmer som ikke kommer fra Apple, og som vedlikeholdes og oppgraderes manuelt. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Dette er også tull. På linux er dette riktig, en gjennomsnittlig OSX bruker derimot har flere programmer som ikke kommer fra Apple, og som vedlikeholdes og oppgraderes manuelt. Dette stemmer jo ikke helt. Tredjepartsprogrammer oppdateres i programvareoppdateringen når det er snakk om korreksjon av feil, som forårsaker at programmet kjører dårlig. Hvorfor tror du Nvidia-oppdateringen kom? Fordi Steam nettopp hadde lansert. Teknisk sett blir jo også Nvidia-kortet en tredjepartsdel av maskinen, siden den ikke er laget av Apple, men siden den følger med maskinen dems, regnes det som førstepart. Sånn funker det ikke på Windows derimot, siden de ikke er ansvarlige for maskinvare. Som jeg nevnte tidligere ble drivere for Samsung-printere reparert, som igjen beviser at tredjeparts, helt uavhengige komponenter, vil oppdateres i programvareoppdateringen. For ikke å snakke om all mulig kamerastøtte og lignende. Men dette ved siden, så argumenterer du for programmer, altså tredjeparts software. Og her ville poenget ditt vært ganske ensidig riktig for noen uker siden. Bortsett fra at nå har Mac Appstore lansert, hvor brukere kommer til å laste ned alle programmer i en felles tjeneste, og her blir det akkurat samme som på iPad osv - en felles oppdatering for ALLE programmer. Nok et steg fremover i Apples strategi for enklest mulig bruk av OSX. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Stemmer, appstore adresserer dette. Noe Debian har nytt godt av i drøyt ti år. Velkommen etter Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Stemmer, appstore adresserer dette. Noe Debian har nytt godt av i drøyt ti år. Velkommen etter Jada, Linux har absolutt sine fordeler, og jeg har ingenting imot det. Det er bare synd det er så latterlig klønete å bruke OSX vinner på eleganse og simplisitet. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Simplisitet? Over flashy utseende bør du utdype den. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Stemmer, appstore adresserer dette. Noe Debian har nytt godt av i drøyt ti år. Velkommen etter Jada, Linux har absolutt sine fordeler, og jeg har ingenting imot det. Det er bare synd det er så latterlig klønete å bruke OSX vinner på eleganse og simplisitet. Her er jeg helt enig. Jeg bruker selv for tiden ubuntu og er igrunn fornøyd med det, men osx er og blir mye enklere og penere i bruk. Bare synd det er så latterlig overprisa! Endret 29. januar 2011 av miXer Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jada, Linux har absolutt sine fordeler, og jeg har ingenting imot det. Det er bare synd det er så latterlig klønete å bruke OSX vinner på eleganse og simplisitet. KDE er mer elegant, Gnome er simplere. Jeg foretrekker KDE. 1 Lenke til kommentar
miXer Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jada, Linux har absolutt sine fordeler, og jeg har ingenting imot det. Det er bare synd det er så latterlig klønete å bruke OSX vinner på eleganse og simplisitet. KDE er mer elegant, Gnome er simplere. Jeg foretrekker KDE. Hadde foretrekt KDE fremfor Gnome jeg å hadde bare ikke KDE slukt så veldig med minne. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 "Unused ram is wasted ram". :> Lenke til kommentar
miXer Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Veldig moro å sitte på forelesning når det høres ut som maskina de skal lette Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Blir maskinen din varm av at minnet ditt er i bruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå