Gå til innhold

[Løst] Kan linux og Mac gjøre dette


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har diskutert Linux vs Win vs Mac osv flere ganger, og lurte nå kun på om Linux i en ele

ler annen distribusjon (Ubuntu, redhat etc) og Mac kan gjøre følgende, eller om det ihvertfall finnes en enkel løsning på det.

Ihvertfall for meg så er det usikkerhet rundt hva de ulike løsningene kan gjøre et hinder.

 

1 -Skriverdriver med tilhørende software. Full støtte for skriverens funksjoner, inkludert vise blekknivå, kjøre renseprogrammer, kjøre justeringsprogrammer, velge papirtype (størrelse, vanlig, fotoark (glossy, etc) osv tilsvarende win driver og win software.

 

2 -GPS. Oppdatere Garmin kart over nett, og oppdatere Garmin med webupdater (firmware, blåtann, språk, kjøretøy osv).

 

3 -Mobilprogrammer. Bruke Nokia OVI. Kjøre softwareoppdateringer fra pc til mobil med updateprogrammene til nokia.

 

4 -Hovedkort. Kjøre BIOS oppdateringer, bl.a via gigabyte og andres webupdate software.

Bruke gigabyte og andres løsninger for å oppdatere drivere til hovedkortet, inkludert HD lyddrivere.

 

5 -Skjermkortdriver slik de er utgitt fra nvidia og ati.

 

6 -Avspilling av 24 bits HD lydfiler som AIFF HD.

(Windows mediaplayer klarer ikke det, bruker foobar2000)

 

7 -Avspilling av typiske video, bilde, og lydfiler, inkludert filtyper normalt laget av/for windows (.jpg, .gif, .wav, .avi, .mkv, .etc)

 

8 -Itunes

 

9 -java

 

10 -silverlight

 

11 -flash

 

12 -shockwave

 

13 -Pakkeprogram som støtter .arj, .zip, .rar osv

 

14 -Brenneprogram og rippeprogram enkludert imagefiler

 

15 -Lesing av pdf

 

16 -Radio og TV programmer for streaming av radio og TV

Raimaradio, tvuplayer, jlc internet tv osv)

 

17 -Oppdatering av bl.a gracenote databaser samt firmware til

ulike dvd-spillere, bluray spillere, TVer osv.

 

19 -Drivere til trådløse mus, tastaturer osv

 

20 -Nettverksdrivere til nettverksplugger, nettevrkskort, og nettverk på hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 -Skriverdriver med tilhørende software. Full støtte for skriverens funksjoner, inkludert vise blekknivå, kjøre renseprogrammer, kjøre justeringsprogrammer, velge papirtype (størrelse, vanlig, fotoark (glossy, etc) osv tilsvarende win driver og win software.

 

CUPS kan gjøre dette (apple software!), selv om jeg ikke har test alt. Noen får korrigere meg. Det er litt opp og ned med drivere, såvidt jeg har skjønt, men velger du riktig leverandør skal nok mye gå fint. Om de leverer eget software med windows only kan naturlig nok ikke linux gjøre dette (kanskje via wine), så det havner litt på siden.

 

2 -GPS. Oppdatere Garmin kart over nett, og oppdatere Garmin med webupdater (firmware, blåtann, språk, kjøretøy osv).

Høres ut som noe leverandøren selv har laget. Stemmer det? Isåfall er det punktet over som gjelder, kommer an på om det er støtte for wine. Eventuelt kan du jo virtualisere windows, men det blir jo litt feil.

3 -Mobilprogrammer. Bruke Nokia OVI. Kjøre softwareoppdateringer fra pc til mobil med updateprogrammene til nokia.

Kjenner jeg ikke til

4 -Hovedkort. Kjøre BIOS oppdateringer, bl.a via gigabyte og andres webupdate software.

Bruke gigabyte og andres løsninger for å oppdatere drivere til hovedkortet, inkludert HD lyddrivere.

Kjenner ikke softwaret, men gjelder windowsunikhet kan du få problemer. Det er dog mye drivere tilgjengelig, så her bør det være lite problem.

5 -Skjermkortdriver slik de er utgitt fra nvidia og ati.

De lugger fortsatt litt, men både de og de åpne alternativene får mye utvikling og blir stadig bedre.

6 -Avspilling av 24 bits HD lydfiler som AIFF HD.

(Windows mediaplayer klarer ikke det, bruker foobar2000)

Skulle tro det går fint.

7 -Avspilling av typiske video, bilde, og lydfiler, inkludert filtyper normalt laget av/for windows (.jpg, .gif, .wav, .avi, .mkv, .etc)

De er da ikke laget av/for windows? Men ja, linux kan ta alt dette.

8 -Itunes

Er noen som har fått det til, men ingen offisiell klient.

9 -java

Både fri og ufri.

10 -silverlight

Her henger det litt igjen. Moonlightprosjektet henger etter, men noe funker.

11 -flash

Noe redusert ytelse, men det er sjelden jeg har problemer.

12 -shockwave

Eh, flash?

13 -Pakkeprogram som støtter .arj, .zip, .rar osv

Aldri vært borti .arj, men jeg kan bekrefte at .zip og .rar fungerer utmerket.

14 -Brenneprogram og rippeprogram enkludert imagefiler

Null problem.

15 -Lesing av pdf

Null problem.

16 -Radio og TV programmer for streaming av radio og TV

Raimaradio, tvuplayer, jlc internet tv osv)

Du har VLC, f.eks.

17 -Oppdatering av bl.a gracenote databaser samt firmware til

ulike dvd-spillere, bluray spillere, TVer osv.

Ingen aning.

19 -Drivere til trådløse mus, tastaturer osv

Her tror jeg det er lite problemer, men kan jo alltids sjekke med et kjapt googlesøk om det tydelig ikke har støtte. Har aldri opplevd det selv, hvertfall.

20 -Nettverksdrivere til nettverksplugger, nettevrkskort, og nettverk på hovedkort.

Aldri hørt om problemer der, tbh.

 

Kort sagt: Når det kommer til formater og ikke-leverandørspesifikke tjenester fungerer alt helt flott. Når produsenter kun leverer software til Windows kan du få problemer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

1 -Skriverdriver med tilhørende software.

Vet at linux bruker generic drivere, men er usikekr på hva dette innebærer.

Får man samme tilgangen til blekknivå indikatorene, renseprogrammene, justeringsprogrammene, mulighet til å velge papirtype og størrelse osv eller er det kun for å få skrevet ut?

HP har ihvertfall vist ett vindu før hvis man velger HP driver til linux med melding om at driveren ikke er levert av HP og brukes på eget ansvar.

 

2 -GPS.

Støtter mac.

 

3 -Mobilprogrammer.

Suiter kun for windows, men løse programmer til mac.

 

4 -Hovedkort.

Ukjent.

 

5 -Skjermkortdriver slik de er utgitt fra nvidia og ati.

Linuxdrivere tilgjengelig, men ikke siste versjon (oppdateres sannsynligvis

senere)

 

6 -Avspilling av 24 bits HD lydfiler som AIFF HD.

Linux, bl.a via vlc.

 

7 -Avspilling av typiske video, bilde, og lydfiler, inkludert filtyper normalt laget av/for windows (.jpg, .gif, .wav, .avi, .mkv, .etc)

Igjen, via vlc

 

8 -Itunes

Mac, selvsagt, Linux via andre programmer. Ukjent hvor godt det fungerer.

 

9 -java

LInux: Ja.

 

10 -silverlight

Egne linux versjoner utviklet, ikke tilgjengelig fra ms.

 

11 -flash

Mac: Ja, Linux: Ja

 

12 -shockwave

Mac: Ja. Ikke tilgjengelig fra adobe til linux.

 

13 -Pakkeprogram som støtter .arj, .zip, .rar osv

Ja, ukjent om støtte for alle mulige format tilsvarende izarc.

 

14 -Brenneprogram og rippeprogram enkludert imagefiler

Ja, ukjent hvilke brenne og rippe muligheter.

Windows: Rippe til bl.a wma, mp3, vqf, ogg, flac, ape, wav via f.eks fairstars cd ripper

 

15 -Lesing av pdf

Ja

 

16 -Radio og TV programmer for streaming av radio og TV

Raimaradio, tvuplayer, jlc internet tv osv)

Ja. Såvidt jeg vet har jlc og raimaradio flest kanaler.

 

17 -Oppdatering av bl.a gracenote databaser samt firmware til

ulike dvd-spillere, bluray spillere, TVer osv.

Bør gå, forutsatt at man kan laste ned ny firmware og legge på usb eller dvd.

Gracenote har innebygget opppakkingssystem. Ukjent om linux og mac støtter.

 

19 -Drivere til trådløse mus, tastaturer osv

Mener igjen det brukes generic drivere så det virker nok.

Ukjent om setup program funker til annet en windows (setting av knapper og oppløsning bl.a)

 

20 -Nettverksdrivere til nettverksplugger, nettevrkskort, og nettverk på hovedkort.

Igjen, generic drivere.

 

Lurer også på om mac og linux har 64 bit støtte, dvs 64 bit os og om drivere til det er utviklet.

 

Synes generelt det er mer konstruktivt å se på de konkrete manglene og fordelene med de ulike systemene.

Lenke til kommentar

Lurer også på om mac og linux har 64 bit støtte, dvs 64 bit os og om drivere til det er utviklet.

Hvis jeg husker rett så får du ikke tak i 32-bit mac osx lenger. Linux har støttet 64 bit i flere år allerede, er et par små bugger med noen programmer(flash hadde problemer før), men er blitt mye bedre.

Lenke til kommentar

Mye er besvart.

1 -Skriverdriver med tilhørende software. Full støtte for skriverens funksjoner, inkludert vise blekknivå, kjøre renseprogrammer, kjøre justeringsprogrammer, velge papirtype (størrelse, vanlig, fotoark (glossy, etc) osv tilsvarende win driver og win software.

For Epson og HP skrivere er ofte alt tilgjengelig såvidt jeg vet.
2 -GPS. Oppdatere Garmin kart over nett, og oppdatere Garmin med webupdater (firmware, blåtann, språk, kjøretøy osv).
Antagelig ikke. Du kan finne prosjekter som forsøker å bøte på dette, men det er sjansespill.
3 -Mobilprogrammer. Bruke Nokia OVI. Kjøre softwareoppdateringer fra pc til mobil med updateprogrammene til nokia.
Jepp, så lenge du kjører Maemo eller Meego. Symbian er som kjent et dødt OS. For Android gjør gjerne telefonen oppdateringer selv, ellers er det plug'n'play med linux.
4 -Hovedkort. Kjøre BIOS oppdateringer, bl.a via gigabyte og andres webupdate software.

Bruke gigabyte og andres løsninger for å oppdatere drivere til hovedkortet, inkludert HD lyddrivere.

Nei, men det hadde vært veldig lett for dem å gjøre det. Når det er sagt kan du typisk oppdatere Bios uten å bruke windows:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto#Hvordan_flasher_jeg_Bios.3F

5 -Skjermkortdriver slik de er utgitt fra nvidia og ati.
Ja.
8 -Itunes
Nyt Amarok, ingen over ingen ved siden.
12 -shockwave
Ja, det har funket gjennom Crossoveroffic/wine i mange år.
13 -Pakkeprogram som støtter .arj, .zip, .rar osv
Naturligvis, men gz/bzip2 er gjerne å foretrekke. Tar-arkivering er også kjekt. Støttes rett i filbrowser.
17 -Oppdatering av bl.a gracenote databaser samt firmware til

ulike dvd-spillere, bluray spillere, TVer osv.

Ofte ikke vil jeg tro.
19 -Drivere til trådløse mus, tastaturer osv
Kun svært sære ting som Logitech G15 og G19 mangler full støtte ut-av-boksen, men drivere for disse to og gui for bruk av macroer mm er tilgjengelig. Eneste jeg har vært borti som mangler støtte for macroknapper er Saitek Cyborg, vanlig tastatur og muultimediaknapper funker riktignok der og.
20 -Nettverksdrivere til nettverksplugger, nettevrkskort, og nettverk på hovedkort.
Min vurdering nå er faktisk at linux har vesentlig bedre nettverksdriverstøtte enn noen versjon av windows, og dette har gått fort.

 

Har windows/mac en brukbar måte å holde programmer oppdater på?

Har windows/mac en brukbar pakkebehandler slik som mobiltelefonene nå har etterlignet linux?

Hvor lenge etter linux tok det windows å få 64-bit støtte?

Hvor lang tid tok det fra AMD lanserte 64-bit til Suse linux støttet det?

Hvor lenge må vi vente for å få brukbar KDE-port til windows slik at noen av de beste programmene blir tilgjengelig på windows?

Hvordan ser du for deg å sette opp et krysskompileringsmiljø på windows?

Hvorfor mangler windows fortsatt en brukbar kommandolinje?

Hvorfor har windows fortsatt en desktop med samme funksjonalitet som win95 (hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så sjekk ut KDE sine funksjoner for skrivebordet)?

Kan man installere windows på en bios chip?

Kan man installere windows på en router?

Kan man installere windows på mobiltelefoner?

Hvorfor er windows fortsatt plaget av virus og annen dritt?

Hvorfor har ikke windows innebygget gruppestyring?

Hvorfor må man kjøpe de dyreste windowslisensene for å få grei nettverksfunksjonalitet?

Hvorfor tar windows over 12GB disk før man har fått lagt inn så mye som en oppdatering, SSD disker er som kjent dyre?

Hvorfor kan windows bare kjøre på x86?

Kan man flytte en disk med windows fra en maskin til en annen?

det får holde for nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sverer for win, mac kjenenr jeg ikke til.

 

Har windows/mac en brukbar måte å holde programmer oppdater på?

Hvert enkelt program kjører sine oppdateringsrutiner.

Problemet er at "oppdatering" ofte er en paralellinstallasjon og etterhvert blir det liggende rester av nytt og gammelt i masse mapper om man ikke rydder opp fortløpende.

Har man kontroll, så funker det greit.

 

Har windows/mac en brukbar pakkebehandler slik som mobiltelefonene nå har etterlignet linux?

Det finnes slike løsninger, men foretrekker å laste ned direkte fra utvikler.

 

Hvor lenge etter linux tok det windows å få 64-bit støtte?

Man fikk vel XP i 64-bit, men det tok ikke av før med win 7, hovedsakelig grunnet manglende drivere (spesielt til nettverk)

 

Hvor lang tid tok det fra AMD lanserte 64-bit til Suse linux støttet det?

Aner ikke.

 

Hvor lenge må vi vente for å få brukbar KDE-port til windows slik at noen av de beste programmene blir tilgjengelig på windows?

Tipper det aldri skjer, nå som win 8 blir nettsky basert.

 

Hvordan ser du for deg å sette opp et krysskompileringsmiljø på windows?

Kjenner ikke til hva det er, typisk win bruker bruker det vel heller ikke.

 

Hvorfor mangler windows fortsatt en brukbar kommandolinje?

Fordi man bruker GUI-basert interface, og baserer seg på at man ikke skal trenge det.

 

Hvorfor har windows fortsatt en desktop med samme funksjonalitet som win95 (hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så sjekk ut KDE sine funksjoner for skrivebordet)?

Windows skal ikke ha tusen desktop funksjoner, men de som vil kan legge til det meste via andre programmer.

 

Kan man installere windows på en bios chip?

For å?

 

Kan man installere windows på en router?

For å? Legger kun inn firmware, routerens utviklere velger hvordan firmwaren skal se ut.

 

Kan man installere windows på mobiltelefoner?

Ja. Windows mobile

 

Hvorfor er windows fortsatt plaget av virus og annen dritt?

Mange grunner:

-Flest brukere, så de fleste virus lages for å ramme flest mulig

-Flest brukere uten kompetanse, det første møtet med en pc er normalt med windows

-Mest piratkopiert og piratkopiert programmer

-Mest brukt

-Man søker ikke etter virus og annen dritt på andre maskiner enn windows

Spørsmålet er vel også hvorfor lager noen virus og annen dritt?

Har selv hatt pc med windows i snart 20 år uten å ha problemer med slikt.

Andre får virus flere ganger i uka.

 

Hvorfor har ikke windows innebygget gruppestyring?

Flertallet ser ikke behovet.

 

Hvorfor må man kjøpe de dyreste windowslisensene for å få grei nettverksfunksjonalitet?

Fordi færre trenger det blir det færre å dele utgiftene på.

Var det opp til meg skulle det vært en versjon.

Samtidig er flertallet av brukere langt unna behovet for "grei nettverksfunksjonalitet"

 

Hvorfor tar windows over 12GB disk før man har fått lagt inn så mye som en oppdatering, SSD disker er som kjent dyre?

Vista skulle ha 55 Gb, Win 7 anbefales minimum 15 Gb.

Mye av dette skyldes brukergrensesnitt og funksjonalitet.

For å kunne bruke win så bredt man gjør idag, med et glossy utseende osv så tar ting plass.

Win 8 skal hovedsakelig bruke nettskyen, så regner ikke med at den tar særlig plass.

Det har også med software/hardware utviklingen.

Når folk kjøper større disker, f.eks disker på 1-2 Tb, så spiller ikke plassen noen rolle lenger og da kan man hundredoble størrelsen på os om man vil.

Folk flest ser kun på antall Gb, det er det kjedene fokuserer på og ikke type disk.

Er det samme når man putter inn flere disker for å skille mellom os og andre ting. Vips så spres os filer på alle diskene, antiviruset spres på alle diskene osv og skillet mellom os og egne filer går tapt.

Brukerne ser en pc kun som en boks og kjøper ny pc når boksen er full som de sier.

Dette er markedet win er laget for.

 

Hvorfor kan windows bare kjøre på x86?

Hvorfor kan en bensinbil ikke bruke diesel?

 

Kan man flytte en disk med windows fra en maskin til en annen?

Både ja og nei.

Windows er satt opp med bestemte drivere etc. og har man flere disker er win spredt ut på alle.

Mange bytter f.eks hovedkort, som teknisk sett gir en ny maskin, og booter som normalt.

 

 

Jeg ser masse negativt med windows, for all del, men gjennom snart 20 år med dos, win me, win 95, win xp, vista og win 7 så har jeg hatt lite problemer.

Dette skyldes hovedsakelig at jeg har vært bevisst på hardwaren, oppdatert drivere, holdt pcen ren og ryddig, brukt antivirus og brannmur osv og ikke lagt inn hva som helst.

 

Det jeg kunne tenkt meg er at man kjøpte tomme pcer uten bloatware og os, og at man fikk et mye enklere os som kun var et os uten antivirus, brannmur, pakkeprogram, mediaplayer, nettleser, osv.

Mye av dette er rene nødløsninger, som man uansett legger inn bedre løsninger av ganske raskt.

Jeg kunne også tenkt meg løsninger som umuliggjorde virus, spyware, trojanere, ormer osv.

Jeg kunne tenkt meg en opprydding i formatene, slik at man ikke har titusenvis av bilde, video, lyd, pakke og dokumentformater.

Jeg kunne tenkt meg løsninger hvor avinnstalleringer fjernet alt, inkludert mapper, registeroppføringer, snarveier, ikoner, .ini filer osv.

Jeg kunne tenkt meg løsninger hvor oppdatering var en oppdatering, ikke et tillegg av den nye versjonen slik at 5 oppdateringer gir 5 fulle versjoner av et program.

Jeg kunne tenkt meg feilinfo som i klartekst forklarte hva som var galt og hvordan man fikset det fremfor kryptiske generelle tallkoder.

Jeg kunne tenkt meg å fjerne my dokuments løsningen, og gått tilbake til en fast "spør hvor det skal lagres" løsning

Jeg kunne tenkt meg at trådløse mus og tastaturer virket før os er på plass

Jeg kunne tenkt meg at produsentene satte sammen pcer ikke for å få dem billigst mulig, men for å få dem bra. Dette inkluderer:

-Minst to hardisker, SSD eller 10000 rpm, hvorav en til os

-Bruk av led i skannere

-Bluraybrenner, ikke bare cd og dvd

-Kun levere IPS pcskjermer med hdmi og displayport

-Kun bruke store nok strømforsyninger som kan gi nok og stabil strøm

-Mer fokus på bedre kjøling og lavere støy

-Ingen sær design som gjør oppgraderinger og bytte av komponenter vanskelig

Lenke til kommentar

 

[...]

 

Det jeg kunne tenkt meg er at man kjøpte tomme pcer uten bloatware og os, og at man fikk et mye enklere os som kun var et os uten antivirus, brannmur, pakkeprogram, mediaplayer, nettleser, osv.

Mye av dette er rene nødløsninger, som man uansett legger inn bedre løsninger av ganske raskt.

Jeg kunne også tenkt meg løsninger som umuliggjorde virus, spyware, trojanere, ormer osv.

Jeg kunne tenkt meg en opprydding i formatene, slik at man ikke har titusenvis av bilde, video, lyd, pakke og dokumentformater.

Jeg kunne tenkt meg løsninger hvor avinnstalleringer fjernet alt, inkludert mapper, registeroppføringer, snarveier, ikoner, .ini filer osv.

Jeg kunne tenkt meg løsninger hvor oppdatering var en oppdatering, ikke et tillegg av den nye versjonen slik at 5 oppdateringer gir 5 fulle versjoner av et program.

 

[...]

 

 

Linux?

Lenke til kommentar

Har windows/mac en brukbar måte å holde programmer oppdater på?

Hvert enkelt program kjører sine oppdateringsrutiner.

Jeg tar det som et nei.
Har windows/mac en brukbar pakkebehandler slik som mobiltelefonene nå har etterlignet linux?

Det finnes slike løsninger, men foretrekker å laste ned direkte fra utvikler.

Jeg tar det også som et nei. Ingen med vettet i behold ville valgt bort en velfungerende pakkebehandler.
Hvor lenge etter linux tok det windows å få 64-bit støtte?

Man fikk vel XP i 64-bit, men det tok ikke av før med win 7, hovedsakelig grunnet manglende drivere (spesielt til nettverk)

Høres riktig ut. AMD slapp 64-bit Opteron 22. april 2003, og desktopversjonen Athlon 64 23. september 2003. Suse slapp første beta 64-bit serverversjon i juli 2003, innen tre måneder innen lanseringen. De hadde stabil 64-bit utgave også for desktop og Athlon i oktober 2003, en måned etter lansering:

http://www.hardware.no/artikler/suse_linux_9_0_for_amd64/2359

Hvorfor har windows fortsatt en desktop med samme funksjonalitet som win95 (hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så sjekk ut KDE sine funksjoner for skrivebordet)?

Windows skal ikke ha tusen desktop funksjoner, men de som vil kan legge til det meste via andre programmer.

Har du prøvd KDE i det siste? Kan du fortelle meg hvilke programmer til windows som kan gi noe slikt?
Kan man installere windows på en bios chip?

For å?

Boote mye kjappere. Med en SSD disk er boot-tiden hovedsaklig Bios. Du vil også stå fritt til å legge til funksjonalitet uavhengig av fabrikant.
Kan man installere windows på en router?

For å? Legger kun inn firmware, routerens utviklere velger hvordan firmwaren skal se ut.

og disse er ofte rimelig buggy. For å få dønn stabil router, for å kunne legge til ekstra funksjonalitet på routeren. Det er faktisk en lang liste med funksjonalitet som vanlige folk ville interessert seg for hvis de hadde visst om det.
Kan man installere windows på mobiltelefoner?

Ja. Windows mobile

Flott om du viser meg hvor jeg finner windows mobile bilder for nedlasting til diverse telefoner. Derimot har jeg en winmob her som jeg kan installere en Android-port på.
Vista skulle ha 55 Gb, Win 7 anbefales minimum 15 Gb.

Mye av dette skyldes brukergrensesnitt og funksjonalitet.

For å kunne bruke win så bredt man gjør idag, med et glossy utseende osv så tar ting plass.

Win 8 skal hovedsakelig bruke nettskyen, så regner ikke med at den tar særlig plass.

Det har også med software/hardware utviklingen.

Når folk kjøper større disker, f.eks disker på 1-2 Tb, så spiller ikke plassen noen rolle lenger og da kan man hundredoble størrelsen på os om man vil.

Folk kjøper laptop, og de er glade i SSD. Plass er fortsatt dritviktig for mange.
Hvorfor kan windows bare kjøre på x86?

Hvorfor kan en bensinbil ikke bruke diesel?

Har du sett hvor mange som har dual-boot med windows på sin Mac? Dette er naturligvis ikke mulig på en Power Mac, linux derimot:

http://www.debian.org/ports/powerpc/inst/pmac

eller for de som ønsker å ha desktop funksjonalitet på sin PS3:

http://www.yellowdoglinux.com/

Kan man flytte en disk med windows fra en maskin til en annen?

Både ja og nei.

Windows er satt opp med bestemte drivere etc. og har man flere disker er win spredt ut på alle.

Mange bytter f.eks hovedkort, som teknisk sett gir en ny maskin, og booter som normalt.

Nei det gjør man ikke, det skal lite til før må man ha ny lisens. Jeg har aldri sett windows tilpasset en maskin boote greit på en annen.

 

Ønskelisten din er som o0 hinter til akkurat hva linux gir deg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Forsøker å svare grundig, men firefox låser seg etter en stund på dette forumet.

Virker som om det er en timer på forumet som låser etter x minutter.

 

Min baktanke med dette er todelt.

 

1 -Jeg møter fra tid til annen personer som enten har eldre versjoner av pcer som f.eks harddisker krasjer på og ødelegger recoverypartisjonen eller lignende.

De ønsker ikke å kjøpe dyr windows for å bruke kort tid inntil de bytter maskin.

Disse anbefaler jeg linux til, og da normalt ubuntu.

 

2 -Jeg synes ideelt sett at alle os skulle hatt samme muligheter slik at det oset man valgte ikke gikk på muligheter men etter samme prinsipp som man f.eks velger antivirus programmer.

For meg og mange andre er det viktig og nødvendig at man får gjort de tingene man trenger, og det inkluderer gps og mobiloppdateringer, kjøre bios oppdateringsprogrammer, spille, osv osv og ting må skje "windows style" dvs ikke noe "komplisert" tilpasning.

Klikk n` play.

Linux har sånn sett tatt kjempesteg den siste tiden, men for min del er man fortsatt ikke i mål.

Målet hadde kanskje vært å hatt wine elelr tilsvarende integrert slik at man sømløst kunne innstallere og bruke windows programvare og made for win programvare, samtidig som man fikk linux sømløst integrert.

Kort sagt, ta en hvilken som helst fil/program og legge inn uavhengig om det er win elelr pakkebrønn.

Det jeg også merker er at mange linux brukere fokuserer på muligheten til å kjøre linux fra bios, legge inn linux i router, lage gruppepolicyer, krysskompilering, kommandolinjer osv.

Dette er "uvesentlig" for windows brukerne, som bare vil bruke det vanlige.

Her ligger også mye av kneika.

Man sier man kan bruke amarok isteden for itunes, men med apples særheter i bakhodet blir folk usikre på hvor godt den egentlig støtter itunes systemet.

I og for seg det samme med win: Jeg kan foreslå mange gode ip-telefoner, chatteprogram, og andre alternativer men de er uintressanne fordi folk kun bruker skype og messenger og de kjente.

Uansett hvor mange tilbakemeldinger jeg gir om at det er mulig å åpne en pdf fil med andre programmer enn adobe reader, så får vi igjen og igjen f.eks biletter som skal skrives ut som pdf filer hvor det står at man må bruke adobe reader for å åpne dem.

Samme i nettbank osv.

 

Jeg savner en slags tabell som viser sammenligning mellom linux, mac og win på endel sentrale punkter, alt fra software til ressurser, sikkerhet, og kompabilitet.

Lenke til kommentar

2 -Jeg synes ideelt sett at alle os skulle hatt samme muligheter slik at det oset man valgte ikke gikk på muligheter men etter samme prinsipp som man f.eks velger antivirus programmer.

For meg og mange andre er det viktig og nødvendig at man får gjort de tingene man trenger, og det inkluderer gps og mobiloppdateringer, kjøre bios oppdateringsprogrammer, spille, osv osv og ting må skje "windows style" dvs ikke noe "komplisert" tilpasning.

Det er viktig å skille mellom linux (gnu/linux) som os og linux som en programvare plattform (total pakke). Tviler på at det er noen hindringer i os'et som gjør det umulig å lage alt som måtte være nødvendig/ønskelig. Så problemet her er med de ulike produsentene som da velger kun å utvikle for Windows, så ikke ett linux problem, men det er linux brukerne som merker/får konsekvensene.

 

Vaner er som du nevner vanskelig å snu, og det store flertallet av databrukere i dag har egentlig ikke nødvendig kompetanse eller forståelse for å bruke det verktøyet de sitter foran. De kan ofte akkurat det de har blitt opplært i, og da blir alt annet utrygt, farlig o.l. så de holder seg til det kjente. Men denne gruppen kan nok igjen deles i to, de som får pustevansker og det som verre er hvis bare noen ikoner har flyttet på seg, og de som bruker det de for tildelt bare det er ferdig satt opp og de får opplæring i normal bruk.

 

Mac, Windows eller Linux? Spiller egentlig ikke så stor rolle, det koker egentlig ned til, som med så mye annet, rett verktøy til jobben. Så det viktige er hva man skal bruke det til og hvilke preferanser man har. Muligens må man ty til dual boot eller flere maskiner med forskjellig os for å få best mulig miks av optimale verktøy til de forskjellige oppgavene, eller inngå ett kompromiss og lære seg å leve med svakhetene i den plattformen som totalt sett passer deg best og håpe på fremtidige utbedringer av disse svakhetene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Enig med Crowly.

Skjønner på sett og vis produsentene som leverer programvare til det folk flest bruker, og folk flest velger os til det som gir minst problemer.

Så her forsterker situasjonene hverandre.

Som utfordrer/alternativ til win tror jeg allikevel man er nødt til å viske vekk begrensningene, dvs at mange leverandører har, gjør, og kommer til å støtte kun win.

Det som da hadde vært artig var å få til en kryssstøtte slik at samme os på kryss og tvers kan legge inn linux, mac og win software.

Wine brukes vel idag for å kjøre windows på linux, og det er også filer som kan kjøre linux programmer på windows.

Regner med dette er mulig mot mac også.

Jeg tror at man ville fått et mer reelt alternativ om man kunne gjort noe slikt.

Regner med det er endel rettigheter her, men er det ulovlig å lage støtte for andre os?

Lenke til kommentar

Som utfordrer/alternativ til win tror jeg allikevel man er nødt til å viske vekk begrensningene, dvs at mange leverandører har, gjør, og kommer til å støtte kun win.

Det som da hadde vært artig var å få til en kryssstøtte slik at samme os på kryss og tvers kan legge inn linux, mac og win software.

Det som skal bli spennende å se fremover er hvilken påvirkning smart telefoner og nettbrett vil ha på kryss plattform støtte. Her er det (foreløpig) dårlig med Windows markedsandeler, så vidt jeg har fått med meg. Bruksområdene er en del forskjellig fra pc, i alle fall på telefon (er jo begrenset hvor stor telefon man ønsker å ha, og det vil sette begrensinger på noen bruksområder), men det endrer (kan endre) folks vane og bruks mønster. Kan være at man da ønsker mye av samme programvare på pc som nettbrett, hvis det blir tilfellet så kan det bedre kryss plattform støtte eller hjelpe Windows med å få bedre fotfeste i dette markedet også fordi man har Windows hjemme og/eller på jobben.

Lenke til kommentar

Linux har sånn sett tatt kjempesteg den siste tiden, men for min del er man fortsatt ikke i mål.

Du har møtt bug nummer 1 i Ubuntu.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Alle dine argumeneter er også argumenter mot Mac av samme grunn. Det hindrer ikke at en rekke mennesker klarer seg fint med Mac, ligger unna win-only hardware og driter i om noe ikke er tilgjengelig.

Det jeg også merker er at mange linux brukere fokuserer på muligheten til å kjøre linux fra bios, legge inn linux i router, lage gruppepolicyer, krysskompilering, kommandolinjer osv.
Nå synes jeg du er urimelig. Du klipper ut deler av mitt svar som dekker mitt bruksområde. Men du sakser glatt bort de momentene andre momentene som også gjelder alle vanlige brukere. Nettverksdrivere, pakkesystem, KDE-apps etc. MS plattformen har flere fundamentale mangler. For meg har vektstangen for lengst bikket, men for andre har den ikke.
Lenke til kommentar

1 -Skriverdriver med tilhørende software. Full støtte for skriverens funksjoner, inkludert vise blekknivå, kjøre renseprogrammer, kjøre justeringsprogrammer, velge papirtype (størrelse, vanlig, fotoark (glossy, etc) osv tilsvarende win driver og win software.

 

CUPS kan gjøre dette (apple software!), selv om jeg ikke har test alt. Noen får korrigere meg. Det er litt opp og ned med drivere, såvidt jeg har skjønt, men velger du riktig leverandør skal nok mye gå fint. Om de leverer eget software med windows only kan naturlig nok ikke linux gjøre dette (kanskje via wine), så det havner litt på siden.

 

At du må passe på hvilken skriver leverandør du velger for at den skal passe med de driverne som finnes til linux idag er ikke akkurat et pluss for linux!

Lenke til kommentar

1 -Skriverdriver med tilhørende software. Full støtte for skriverens funksjoner, inkludert vise blekknivå, kjøre renseprogrammer, kjøre justeringsprogrammer, velge papirtype (størrelse, vanlig, fotoark (glossy, etc) osv tilsvarende win driver og win software.

 

CUPS kan gjøre dette (apple software!), selv om jeg ikke har test alt. Noen får korrigere meg. Det er litt opp og ned med drivere, såvidt jeg har skjønt, men velger du riktig leverandør skal nok mye gå fint. Om de leverer eget software med windows only kan naturlig nok ikke linux gjøre dette (kanskje via wine), så det havner litt på siden.

 

At du må passe på hvilken skriver leverandør du velger for at den skal passe med de driverne som finnes til linux idag er ikke akkurat et pluss for linux!

 

At man er nødt til å kjøpe en mac for å kjøre mac-os er jo ikke akkurat et pluss heller :D Å kjøpe en printer som bare er å plugge i linux er jo ikke det største problemet. Hvis man har en skriver fra før som ikke funker på linux akkurat når man går fra windows til linux kan kanskje være irriterende der og da, men av og til møter man motstand her i livet :D

Lenke til kommentar

At du må passe på hvilken skriver leverandør du velger for at den skal passe med de driverne som finnes til linux idag er ikke akkurat et pluss for linux!

Nei, så det er bare å begynne å sende klagemail til kjipe leverandører. Besides, for selve printingen så funker faktisk veldig mye, selv om bundlet software (som har blekkmåler etc) som er skrevet for Windows funker dårlig.

 

Konklusjon: Kjøper du ræl får du som fortjent. Jeg har opplevd skrivere som krangler med Windows og, det er ikke akkurat et pluss for Windows!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Min største irritasjon med win er måten filer og mapper spres overalt.

Satte i to disker for å kjøre os på den ene, men hva hjelper det når neste winoppdatering lager mapper på begge diskene?

Samme med f.eks avg. Selv om det legges i en mappe, opprettes mapper på alle disker man bruker.

Andre programmer sprer ikoner, brukersettinger, savegames, .dll filer osv i hytt og gevær, og det gjør at når man skal fjerne ting så er det umulig å fjerne alt samt at rester fyller opp mer og mer av harddisken.

Bare enkle feillogger tar flere GB nå, feilloggen til win er ironisk nok større enn hele linux os.

Nå er det jo sånn at feilloggen er med alle programmer, slik at hvis firefox krasjer pga av skypetoolbaren så lager win 500 Mb med feillogg på dette.

Var det opp til meg skulle man fått et valg om hvilken mappe man ville innstallere i og så havnet hver minste lille fil og byte i den mappa, eventuelt videre i undermapper etter den mappa.

 

Min neststørste irritasjon, er at man ikke i klartekst får beskjed om hva som er feil.

Hvis antiviruset blokkerer for innstallasjon av en skjermkortdriver, burde man fått en linje som gav beskjed om akkurat det.

Slik det er nå, genereres en kryptisk infofil med hexverdier fra div minne og så refereres det til en intetsigende tallkode som er navnet på feilen, i tillegg til at win logger nye 20 Gb med alle tekniske data som ikek gikk som de skulle fordi antiviruset blokkerte innstalalsjonen.

 

En fiks på disse to tingene kunne reddet millioner av mennesker fra en tidlig død fra hjertinfark og stress av disse tingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...