Gå til innhold

Kjøpte til fullpris, nå halv pris, rett på halv pris?


Tore

Anbefalte innlegg

I mellomjula kjøpte jeg et møbel til 7000kr, det var 3 ukers leveringstid, jeg betalte beløpet i mellomjula.

 

Jeg er fortsatt ikke mottatt varen, å nå er den kommet på salg 50% til 3500kr.

 

Har jeg RETT på å få tilbake 3500kr på mitt kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids hevekjøpet, så du kan jo bare hevekjøpet og kjøpe møbelet på nytt?

Dette gjelder også bestillingsvarer?

 

Fikk trøbbel med dette for noen år sidne når jeg kjøpte bildeler som måtte bestilles, da måtte jeg betale frakt og kostnader butikken(mekonomen) hadde :thumbdown:

 

Du har inngått en bindende avtale til en bestemt pris. Den er bindende både for deg og selger.

Heldigvis er det ikke en auksjon jeg har vunnet/tapt...

Forbrukerkjøploven gjelder i dette landet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at du har krav på avslag, om du går rett etter boka.

 

På den annen side vil du og mange med deg synes dette er urimelig, spesielt siden du ennå ikke har mottatt varen, og i det ligger at det kan gå å forhandle litt med butikken/leverandøren om et avslag, eller kanskje få med noe i tillegg.

Er du veldig diplomatisk og god forhandler, skal du ikke se bort fra at du kan komme ned på tilbudsprisen på kr 3500,-.

 

Det går i det minste an å prøve. Og jeg tror argumentet ditt kan være at det virker urimelig, altså spille litt på selgers følelser.

Lenke til kommentar

Ved kjøpet spurte jeg flere ganger om varen kom på salg snart eller om det var mulig å få rabatt.

Men januarsalget var igang, og dette produktet var ikke blant salgsvarene, men nå har det likevel kommet på salg, i januar...

 

Dette kan jeg dog ikke dokumentere når jeg skal dit i morgen... :hmm:

 

Heve kjøpet kan være et alternativ om det er mulig ved denne typen kjøp, det er det som er spørsmålet...

 

Og etter jeg har hevet kjøpet snur jeg meg rundt 360grader og sier :

"Hei, jeg vet dere har dette produktet på lager og det koster 3500kr.." :p

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Ved kjøpet spurte jeg flere ganger om varen kom på salg snart eller om det var mulig å få rabatt.

Men januarsalget var igang, og dette produktet var ikke blant salgsvarene, men nå har det likevel kommet på salg, i januar...

 

Dette kan jeg dog ikke dokumentere når jeg skal dit i morgen... :hmm:

 

Heve kjøpet kan være et alternativ om det er mulig ved denne typen kjøp, det er det som er spørsmålet...

 

Og etter jeg har hevet kjøpet snur jeg meg rundt 360grader og sier :

"Hei, jeg vet dere har dette produktet på lager og det koster 3500kr.." :p

 

Du har ikke noe rett å heve kjøpet så vidt jeg kan se - at det er leveringstid, og den er lang kan jeg ikke se skal berettige heving allerede nå.

At varen legges på salg senere, vel, synd for deg, men det får du ikke gjort noe med, utover å prute eventuelt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan de annonsere en vare de ikke har på lager og det er en kunde som har ventet på den i 3 uker, er det Elkjøp opplegg de kjører for å lokke kunder inn i butikken?

 

Hva sier loven når det gjelder leveringstid og salg på samme produkt?

Lenke til kommentar

Du har nok ingen angrerett, eller rettighet til å heve kjøpet når du har kjøpt i butikk.

Møbelbutikker har begrenset lagerplass, og har kun inne det de selger aller mest av, om de skulle hatt alle varer, med varianter, farger o.l så ville prisene vært ekstremt høye.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar
§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Dette er fra forbrukerkjøpsloven. Man kan fint kansellere før levering. Du må da dekke tapt fortjeneste på salget - dvs butikkens margin på ditt kjøp.

 

Hvordan kan de annonsere en vare de ikke har på lager og det er en kunde som har ventet på den i 3 uker, er det Elkjøp opplegg de kjører for å lokke kunder inn i butikken?

 

Hva sier loven når det gjelder leveringstid og salg på samme produkt?

I motsetning til elektrobransjen der folk klikker i fistel over at man er tom for annonsert produkt mot slutten av kampanjeperioden eller mandagen etter, er det helt normalt med 2-4 ukers leveringstid på møbler på tilbud.

 

Forstå det den som kan :).

Lenke til kommentar

I motsetning til elektrobransjen der folk klikker i fistel over at man er tom for annonsert produkt mot slutten av kampanjeperioden eller mandagen etter, er det helt normalt med 2-4 ukers leveringstid på møbler på tilbud.

 

Forstå det den som kan :).

Nå er møbler litt større enn en vannkoker for eksempler, og finnes med flere varianter og farger enn de verste Ixus-modellene (som finnes i "kun" 5-6 forskjellige farger). Møbler er i stor grad noe man skreddersyr etter kundenes ønsker, og ettersom møblene gjerne produseres i utlandet, kan dette ta sin tid. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...