huf Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Har planer om å legge inn den ALSA driveren, så jeg lastet ned denne filen fra http://www.alsa-project.org : alsa-driver-0.9.4.tar. Så er det dette med at jeg ikke har kommt så langt med dette å legge inn ting og tang fra terminal. Så da trenger jeg hjelp. Så nå tar jeg å legger ut install.txt fila som følger med og håper på at det er noen som vet å hjelpe meg slik at jeg får lagt inn den driveren. ps. har ett intigrert lydkort i et asus p4pe hk, er ikke sikker på typen. ps. visst det er til noen nytte så har jeg kernel 2.4 ett eller annet. Quick install ========= 1) You must have full configured source for the Linux kernel which you want to use for the ALSA drivers. Note that ALSA drivers are part of the kernel, so there is necessary to resolve all symbol dependencies between the used kernel and ALSA driver code. Partly installed kernels (for example from distributor makers) can be unuseable for this action. 2) You must turn on sound support (soundcore module). 3) Run './configure' script. If you have ISA Plug & Play soundcard, use --with-isapnp=yes switch. If you want sequencer support, use --with-sequencer=yes switch. If you do not want OSS/Free emulation, use --with-oss=no switch. If you want turn on debug mode use --with-debug=full switch. If you want debug soundcard detection try --with-debug=detect switch. If you have kernel source code in another directory than /usr/src/linux, use --with-kernel=<kernel_directory>. Example: ./configure --with-isapnp=yes --with-debug=full 4) Run 'make install'. 5) Run the './snddevices' script to create new sound devices in /dev directory. Skip this step, if you have a kernel with the DEVFS support. 6) Edit your /etc/modules.conf (see the kmod support section below). 7) Run 'modprobe snd-xxxx' where xxxx is the name of your card. Note: If you have a ISA PnP soundcard you need to first run the isapnp program from isapnptools package to initialize your soundcard. You can also use the native ISA PnP support by using the --with-isapnp=yes configuration switch, in which case you do not need the isapnptools package. You can also look at the utils/alsasound file. This script is designed for the RedHat distribution, but it can be used with other distributions which use System V style rc init scripts. Lenke til kommentar
Invert Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Har ikke du en lyd install tråd allerede? bare lurer... Så du vil ikke teste ut OSS som er mye simplere enn ALSA, var ivertfall det for meg... Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 Ja, hvor kan jeg laste ned OSS da? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Ja, hvor kan jeg laste ned OSS da? OSS er med kjernen, så du kan sansynligvisprøve å laste modulen med modprobe i810_audio Du kan også poste resultatet av kommandoen "/sbin/lsmod".. Om lydkortet ble lastet vil det vise der nemlig... Om du vil bruke alsa-driverne er det lettest å laste de ned fra freshrpms.net, pass på at du finner rett versjon for kjernen din (se versjonen med "uname -r") Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Ok, takker for svar ibrotha. Jeg bruker kjernen 2.4.20-8 Her er innholdet som var listet opp i /sbin/lsmod: [root@dhcppc1 root]# /sbin/lsmod Module Size Used by Not tainted i810_audio 27720 1 (autoclean) ac97_codec 13640 0 (autoclean) [i810_audio] soundcore 6404 2 (autoclean) [i810_audio] binfmt_misc 7400 1 parport_pc 19076 1 (autoclean) lp 8996 0 (autoclean) parport 37056 1 (autoclean) [parport_pc lp] autofs 13268 0 (autoclean) (unused) tg3 50696 1 ipt_REJECT 3928 6 (autoclean) iptable_filter 2412 1 (autoclean) ip_tables 15096 2 [ipt_REJECT iptable_filter] sg 36524 0 (autoclean) sr_mod 18136 0 (autoclean) ide-scsi 12208 0 scsi_mod 107160 3 [sg sr_mod ide-scsi] ide-cd 35708 0 cdrom 33728 0 [sr_mod ide-cd] ohci1394 20168 0 (unused) ieee1394 48780 0 [ohci1394] nls_iso8859-1 3516 1 (autoclean) nls_cp437 5116 1 (autoclean) vfat 13004 1 (autoclean) fat 38808 0 (autoclean) [vfat] keybdev 2944 0 (unused) mousedev 5492 1 hid 22148 0 (unused) input 5856 0 [keybdev mousedev hid] usb-uhci 26348 0 (unused) usbcore 78784 1 [hid usb-uhci] ext3 70784 1 jbd Har du ett forslag om hva jeg skal gjøre videre? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Det ser jo ut som alt er lastet rett... Kanskje du må stille volumet for kortet, se om du finner et mixer program og skru på lyden i det... Er ikke helt sikkert på hva mixer program du skal bruke (har alsa selv), men du kan prøve med "xmixer", eller finn et program med "locate mixer | grep bin" Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Ok, skal prøve det. Takk for att du gidder å holde ut med meg! :smile: Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Nei, nå vet jeg fanken ikke hva jeg skal gjøre nå har jeg prøv nesten alt! Det siste jeg gjorde nå var at jeg la inn xmixer og der stod det på max lyd på alt, og jeg leita opp lyd-mixeren i red hat 9 og der skrudde jeg opp på max, sjekka _igjen_ at det stod på "skru på lydtjener"og det gjorde det. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan selfølgelig legge inn rh på nytt, men det vil jeg seff helst sleppe pga alt jeg har gjort og makket med på den versjonen som jeg har innlagt nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå