Gå til innhold

Hvordan få mest mulig ut av feriebildene?

Anbefalte innlegg

yooo

Har prøvd og sortert bilder osv i det siste og er blitt helt greit. Sortert etter år og dato, og begivenhet. Ferier, Fester osv.

Men noen tips til hvordan få mest mulig ut av ferie bildene på en måte?

Tenker på, var i praha i fjor og tok rundt 2500 bilder med speilrefkels kamera mitt. Noen tips? Kan jo ikke ha alle bildene, masse må jo slettes. Men jeg er jo sånn som skal ta vare på alt. Så trenget litt hjelp til hva jeg skal gjøre. ^^ Tenker litt også på redigering av bildene, har jo tatt en del landskapsbilder osv, og bybilder som skal være gode. Derfor bør jo de redigeres.

Sikkert mange av dere som har 1000 vis av bilder på ferie, hva pleier dere å gjøre?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sletter kun bilder som har ørten av samme motiv eller total bom som mangel på blits osv.

Merker deretter de jeg er mest fornøyd ut med 1, 2 eller 3 og kopierer over de jeg er mest fornøyd med til egen mappe for redigering. Har ved en oppdatering av software mistet 1 2 3 valg på bilder og gidder ikke gjenta den suksessen.

Lenke til kommentar

Jeg sletter kun bilder som har ørten av samme motiv eller total bom som mangel på blits osv.

Merker deretter de jeg er mest fornøyd ut med 1, 2 eller 3 og kopierer over de jeg er mest fornøyd med til egen mappe for redigering. Har ved en oppdatering av software mistet 1 2 3 valg på bilder og gidder ikke gjenta den suksessen.

OK, Så da er det lurt å plukke ut det beste bildet så klart, vist man har tatt flere av samme motiv. Men er en ting jeg synes er litt vanskelig. Når det gjelder redigering. Får å liksom holde på looken til bildene samlet, så ødeleger det kansje og forvirrer vist det er flere typer redigerte bilder i ett bilde sett? Har noen bilder her hvertfall som er helt nydelig i svar-hvit, men føler at det kansje kan være litt forstyrrende. Hva mener dere, eller hvordan redigerer dere ferie bilder? takk :D

Lenke til kommentar

Hvilken program er det du bruker og ta du bilder i jpg eller raw ?

Bruker Photoshop CS5, men har ikke før i det siste begynt og tatt i raw, dessverre. Så alle de gamle bildene som jeg skal redigere er da i JPG. Alle bildene ligger i mapper, ligger og de der, fordi da er de alltid sorterte og lettets og holde orden på.

Lenke til kommentar

http://tv.adobe.com

Se gjennom alle videoene om LR. Tar deg et par timer, men du lærer masse. Kikk gjerne på Photoshopvideoene generelt også. Sikkert masse å plukke opp...

Gudd løkk

Takk, skal titte gjenom de! :) Du vet vel forresten ikke om noen Norske tuturials? Eller svenske? Husker jeg så på en svenske engang, hadde egen hjemme side. Og han hadde mange fine tuturials der.

EDIT; Bare et enkelt spørsmål. For dere som tar flere tusen bilder på ferie, Hvordan organiserer dere disse, og redigerer dem? Redigerer dere alle bildene?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Moderskeppet er den svenske PS/LR siden.

Det første jeg gjør etter og laste ned bildene er og ta en sletting av de bildene som ikke er riktig fokusert/eksponert,så utvelger jeg de beste bildene av like motiver,etter det så begynner jeg og vurdere/redigere bildene eventuell sletter flere bilder.Av ca 100 bilder så står jeg igjen med 30 til 90 bilder veldig avhengig av hvilken type fotografering jeg har utført.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderskeppet er den svenske PS/LR siden.

Det første jeg gjør etter og laste ned bildene er og ta en sletting av de bildene som ikke er riktig fokusert/eksponert,så utvelger jeg de beste bildene av like motiver,etter det så begynner jeg og vurdere/redigere bildene eventuell sletter flere bilder.Av ca 100 bilder så står jeg igjen med 30 til 90 bilder veldig avhengig av hvilken type fotografering jeg har utført.

Takk for svar, var den siden jeg mente yea! :)

Men lager du på en måte et bilde sett fra ferie bilder? Tenker litt sånn att man tar jo gjerne forkjellige type bilder på ferie, til andre mål på en måte. Kansje man tar bilde av Hotel rommet sitt, Familien på resturant, World Trade Center ETC, og bilder du mener er mere Kunst Foto som du har brukt tid på. Altså har du alt i samme mappe, selv med svært bearbeide bilder ? Synes du det ikke at det kan forvirre litt og ha litt forkejllige type bilder også som noen farger, og andre svart hvit. at det kan distrahere den komplette opplevelsen av turen, vist du har dette i et album.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Jeg bruker Canons medfølgende programvare.

1. Jeg tar ikke så mye som 2500 bilder på en langweekend/ukestur :)

2. Tar en rask gjennomgang og sletter alt som helt åpenbart har gått skeis.

3. Foretar enda en gjennomgang og sletter de dårligste av tilnærmet duplikate motiv.

4. Lett etterbehandling samt fikser seervennlige JPGs av de jeg anser som best av de gjenværende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du det ikke at det kan forvirre litt og ha litt forkejllige type bilder også som noen farger, og andre svart hvit. at det kan distrahere den komplette opplevelsen av turen, vist du har dette i et album.

Kanskje du burde begynne og tagge bildene dine ?

"geotagging"

jaok, men hva hadde det med spørsmålet mitt egentlig å gjøre? :p

Lenke til kommentar

Sletting: Slett de som er fokusbom eller helt på trynet feil på andre måter, resten beholdes, lagringsplass er billig.

Redigering: Forstår det er helst jpg du har. Kjapp redigering er å først justere en eventuell horisont vannrett (eller vertikal i endel bybilder uten særlig horisont), dersom du ønsker å beskjære/croppe bildet gjør du det som neste punkt. Lagre så bildet som noe annet f.eks sett en "b" bak samme filnr. Dermed beholder du originalen inntakt.

Så justerer du kontrast og lys, og til slutt skarpheten. Særlig kontrast og lys kan gjøre underverker på selv dølatamme og blasse bilder. Føler du fargene er ikke som ønsket, kan du vurdere å justere disse og forsiktig, men her er det lett å dra seg på viddene (dersom du ikke da ønsker "viddeeffekt").

Det var en grov og enkel, men ofte effektfull og kjapp måte å justere jpgbilder på. Men råder deg til å ta RAW+jpg, da har du flere muligheter dersom det er/blir ønskelig.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sletting: Slett de som er fokusbom eller helt på trynet feil på andre måter, resten beholdes, lagringsplass er billig.

Redigering: Forstår det er helst jpg du har. Kjapp redigering er å først justere en eventuell horisont vannrett (eller vertikal i endel bybilder uten særlig horisont), dersom du ønsker å beskjære/croppe bildet gjør du det som neste punkt. Lagre så bildet som noe annet f.eks sett en "b" bak samme filnr. Dermed beholder du originalen inntakt.

Så justerer du kontrast og lys, og til slutt skarpheten. Særlig kontrast og lys kan gjøre underverker på selv dølatamme og blasse bilder. Føler du fargene er ikke som ønsket, kan du vurdere å justere disse og forsiktig, men her er det lett å dra seg på viddene (dersom du ikke da ønsker "viddeeffekt").

Det var en grov og enkel, men ofte effektfull og kjapp måte å justere jpgbilder på. Men råder deg til å ta RAW+jpg, da har du flere muligheter dersom det er/blir ønskelig.

Tor

Tusen Takk, var vel det svaret jeg ventet på! Selvom jeg fikk mange gode tips av de andre også, for alldel!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes det er så vanskelig å redigere bilder, når mulighetene er så store. Er jo 1000 former får å redigere, masse forkjellig hvitbalanse osv +++

Hvem synes dere er ebst av disse ?

Dette er orginale :

post-164716-0-07482400-1297042148_thumb.jpg

Kun oppskarpet og justert kontraster :

post-164716-0-04168200-1297042394_thumb.jpg

Oppskarping og lekt med litt med layer :

post-164716-0-25324000-1297042274_thumb.jpg

Finnes jo ikke grenser på hvordan man kan redigere bilder. For meg er det nesten helt umulig, når jeg vet at det ikke finnes noen grenser. Hvordan burde jeg redigere får å få det så lett som mulig ? Kunne jo bare skarpet opp og juster lys og farger, men er samtidig så mye fine effekter som gjør bildene stilige også på sin måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...