Gå til innhold

Hvordan få best mulig ytelse på Photoshop CS5

Anbefalte innlegg

Jeg merker meg når jeg jobber med større bilder i CS5 at ting tar tid. Min hardware tilsier at det ikke skal det.

Min hardware er intel i7 3,3GHz, 6GB DDR3 1750MHz, Intel X-25-M SSD, Radeon HD 6850 skjermkort. Win7 64bits.

Jeg har installert CS5 64 bits versjon på min SSD.

I CS5 minnebruk så får CS5 lov å bruke 3,8GB altså 71% av min minnemengde. Jeg har enablet OpenGL Drawing og satt OpenGL mode til Advanced og haket av for "Vertical sync" og "Anti-Alias Guides and Paths".

For eksempel toolen "Smudge tool" på en viss størrelse tar det veldig lang tid...

Er det noe mer jeg kan gjøre for å få CS5 til å jobbe raskere?

Hva blir flaskehalsen i mitt system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er rammen, om du arbeider med bilder i høy oppløsning trengs det en god del ram. Jeg har lest litt rundt, og det virker som folk gjerne vil 12-24 GB ram når de arbeider i photoshop. (Jeg har dessverre ingen erfaringer selv...)

Lenke til kommentar

Det er nok liten forskjell på mindre filer, men at det å sette sammen flere bilder til for eksempel HDR går merkbart kjappere.

Til noen av mine store filer så tar "smudge tool" med stor pensel fortsatt lang tid, men jeg såg at filen var 354MB så det er nok grunnen. Var raskere å bruke en mindre pensel på samme store området, i stedet for å måtte vente til penselen var ferdig hele tiden. Jeg prøvde å ha denne filen både på SSD og på vanlig harddisk, men merket ikke noe forskjell på hastighet under arbeidet, så ser ikke ut som det har noe å si bortsett fra når du skal lagre eller hente frem bilde. (correct me if I'm wrong)

Lenke til kommentar

Bare for å ha sjekket at SSD'en er satt riktig opp, kan du laste ned AS SSD

Kjøre en runde med programmet ,og poste resultatet her.

En SSD satt opp på gærn måte , yter dårlig.

Tok en test etter å ha restartet systemet, rett etter at jeg gjennomførte en intel SSD optimizer. Det var 14GB ledig på disken da med en swap fil på 10GB. Fikk resultat 403, vet ikke om det er godt eller dårlig.

post-6686-0-79498300-1296071719_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Resultatet er helt ok med tanke på at den nesten er helt full.

Du får ca 37/14 K read/write IOPS på din G2.

Jeg får ca 37/16 K IOPS på min G1.

Kjører forøvrig helt uten swap (har 8 GB RAM)

Har heller ikke noen restore points, som bare spiser opp mange GB.

Lenke til kommentar

Resultatet er helt ok med tanke på at den nesten er helt full.

Du får ca 37/14 K read/write IOPS på din G2.

Jeg får ca 37/16 K IOPS på min G1.

Kjører forøvrig helt uten swap (har 8 GB RAM)

Har heller ikke noen restore points, som bare spiser opp mange GB.

Ja så du mener at jeg bør ta vekk swap filen og restorepoint filen? (går ut ifra at det er restorpoint filen som er på 9GB som ligger i roten på C:\. De to til sammen tar jo nesten 20GB.

Lenke til kommentar

Fjerne swap hvis du nok RAM (ikke alle er helt enige her).

Restore filen bruker jeg aldri.

Bruker heller image , som er plassert på en vanlig snurredisk.

Skulle noe skjære seg, er det bare å restore imaget.

Ja, som du skjønner , kan du frigjøre mange GB ...

Lenke til kommentar

Ja så du mener at jeg bør ta vekk swap filen og restorepoint filen? (går ut ifra at det er restorpoint filen som er på 9GB som ligger i roten på C:\. De to til sammen tar jo nesten 20GB.

Mer ledig plass på disken er jo alltid en fordel, men tviler på at det er der du vil hente mer Photoshop-ytelse når du har såpass med RAM. Jeg kjører 12GB RAM selv og har sett på Photshops minneforbruk noen ganger og det har ikke vært i nærheten av å være noe problem. Jeg har riktignok ikke noen 384MB bilder, men jeg har en del scans som er på over 100MB og de håndteres bra, eneste tydelige flaskehals er ved åpning da de ligger på en stor (og litt treg) datadisk.

Noe som kan gi problemer mot disk er hvis du ikke kjører TRIM, men hvis du har Win7 og oppdatert firmware på en G2-disk burde ikke det være noe problem. Du burde i tilfelle merket slike problemer i andre sammenhenger også.

Har du prøvd å endre oppsettet mht HW-aksellerering? Jeg merker treghet noen ganger når jeg har et bilde opp i stor forstørrelse og skal scrolle rundt, da er CS5 mye tregere enn CS3 (som ikke bruker GPU-aksellerasjon) på min maskin. Jeg har ikke testet å skru av Open GL-støtte, men det kan være en ide å sjekke. I utgangspunktet burde det jo gi dårligere ytelse uten HW-aksellerasjon, men man vet jo aldri 100% uten å teste.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Noe som kan gi problemer mot disk er hvis du ikke kjører TRIM, men hvis du har Win7 og oppdatert firmware på en G2-disk burde ikke det være noe problem. Du burde i tilfelle merket slike problemer i andre sammenhenger også.

Jeg har ikke oppdatert noe firmware på min SSD, ser at driverdato står som 21.06.2006, det kan nok neppe stemme... Hvor finner jeg siste versjon? Kjører intel SSD optimizer (tror det er "TRIM" den gjør) regelmessig.

Jeg prøvde å skru av Open GL-støtte. Da jeg nå zoomet inn på mitt bilde som er 1,4mx1m så hakket det litt når jeg skrollet hurtig frem og tilbake, mens med Open GL på så går det litt glattere. Men uansett hvor mye jeg zoomer og skroller rundt så går det i optimal hastighet, ikke noe lagg. Så for meg virker det som om GPU gjør en svært liten del av jobben, men mulig den gjøre en større jobb når bilder blir satt sammen?

Lenke til kommentar

Cache tile size: 1024k

Cache levels: 3-4

History: Så lavt som mulig, maks 200 om du gjør heavy retusj

Scratch disk: Raskest mulig disk

OpenGL: Slå av

Dette er mine (og flere jeg har pratet med) optimale innstillinger. PS i seg selv bruker dessverre lite av gpu og cpu. Ram og scratch disk kan man aldri få nok av.

Lenke til kommentar

Cache tile size: 1024k

Cache levels: 3-4

History: Så lavt som mulig, maks 200 om du gjør heavy retusj

Scratch disk: Raskest mulig disk

OpenGL: Slå av

Dette er mine (og flere jeg har pratet med) optimale innstillinger. PS i seg selv bruker dessverre lite av gpu og cpu. Ram og scratch disk kan man aldri få nok av.

Takk skal prøve det. Hva er det History egentlig er godt for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...